هم‌بنیانگذار بینج بار در گفتگو با وبنا مطرح می‌کند؛

بینج بار به افزایش بهره‌وری کشت و فروش مستقیم برنج کمک می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹
خرید برنج از بینج بار

بینج بار سامانه خرید بدون واسطه برنج از کشاورزان است که در سال ۲۰۱۹ موفق شده از سوی یونیدو آلمان بین ۶ استارتاپ برگزیده حوزه کشاورزی دنیا قرار گیرد. بینج بار در کنار حذف دلالان از بین کشاورزان و مصرف‌کنندگان، به کمک تیم کشاورزی خود که از اعضای پژوهشکده ژنتیک برنج دانشگاه کشاورزی تشکیل شده موفق به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه کشت شده است. امیرحسین رضایی، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار سامانه بینج بار که دانشجوی کارشناسی ارشد رشتهMBA  دانشگاه شهید بهشتی است در گفتگو با وبنا در رابطه با این استارتاپ بیشتر توضیح می‌دهد:

بینج بار را معرفی کنید؟ این استارتاپ چه خدماتی ارائه می‌دهد؟     

بینج بار سامانه فروش مستقیم برنج است که این امکان را برای کشاورزان فراهم آورده‌است تا بدون واسطه و با نام خود محصولات را به فروش برسانند. بینج بار از روز اول کشت تا برداشت با تیم کشاورزی خود که از اعضای پژهشکده  ژنتیک برنج دانشگاه کشاورزی هستند روی فرآیند کشت نظارت و بعد از برداشت، محصول را در وب‌سایت عرضه می‌کند. نکته مهم این است که بینج بار با هر کشاورزی همکاری نمی‌کند.  برای همکاری با کشاورزان در مرحله اول کارشناسان بینج بار به صورت تصادفی از محصول نمونه‌برداری می‌کنند تا فاکتورهای کیفی محصول در آزمایشگاه پژوهشکده تائید شود. پس از این مرحله محصول در اختیار آشپز قرار می‌گیرد، در صورت تائید آشپز کشاورز این امکان را پیدا می‌کند تا محصول خود را برای فروش در وب‌سایت عرضه کند. همچنین پس از عرضه محصول در بینج بار این امکان برای کشاورز فراهم می‌شود تا برای کشت سال بعد خود از خدمات آموزشی و ترویجی بینج بار برای کشت محصول بهتر استفاده کند.


بینج بار با چه سرمایه‌ای آغاز به کار کرد و تاکنون موفق به جذب سرمایه شده است؟

سامانه بینج بار binjbar.com با ۱۰ میلیون تومان سرمایه در اردیبهشت ۹۸ به صورت تجاری آغاز به کار کرد. بینج بار با سرمایه شخصی (bootstrap) رشد کرده و هنوز جذب سرمایه نداشته است. ولی در حال حاضر نیازمند جذب سرمایه هستیم و برای این راند مبلغ ۲ میلیارد تومان را برای جذب سرمایه پیش‌بینی کرده‌ایم.

حجم بازار برنج چقدر است؟

برای تشریح حجم بازار برنج می‌توان به آمار وزارت جهاد کشاورزی از مصرف ۵ میلیون تن برنج در سال در ایران اشاره کرد. ۳۵ درصد از برنج مصرفی در کشور، چیزی حدود ۲.۵ میلیون تن را برنج ایرانی تشکیل می‌دهد. به طور کلی ارزش ریالی بازار برنج ایران در سال بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

مزیت رقابتی بینج بار نسبت به سایر کسب‌وکارهای فعال در این حوزه چیست؟

نظارت مستقیم بر کشت برنج با هدف افزایش بهره‌وری کشت و ارائه محصول بیشتر و سالم‌تر به مصرف‌کننده از جمله مزیت‌های رقابتی سامانه بینج بار است. بنابراین در بینج بار روی کاهش هزینه کشت، افزایش تولید محصول، کیفیت بالای محصول و سازگاری کشت با محیط‌زیست تمرکز داریم. همچنین برای جلب رضایت مشتری در کنار محصولات یک بسته برای تست محصول ارائه می‌کنیم که در صورت رضایت نداشتن از محصول این امکان برای مصرف کننده وجود داشته باشد تا محصول را به طور رایگان مرجوع کند. با این وجود در طول یک سال و نیم گذشته هیچ مورد مرجوعی در بینج بار نداشته‌ایم.

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

ثبت بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار در استارتاپ بقراط

کفپوش تلفیقی از تکنولوژی و ورزش است

استارتاپ ابر پزشکی کاغذ را از تصویربرداری پزشکی حذف می‌کند

 

 

دستاوردهای بینج بار در طول مدت فعالیت خود چه بوده است؟

بینج بار در سال اول فعالیت خود با نظارت بر کار ۱۳۰ کشاورز و بیش از ۱۰۰۰ هکتار زمین زراعی موفق به افزایش ۱۵ درصدی بهره‌وری کشت شد. این در حال بود که در همان سال کشاورزان همان مناطق با کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی بهره‌وری رو به رو بودند. این به این معنی است که بینج بار در سال اول فعالیت خود سبب شد تا ۸ میلیارد تومان به گردش اقتصادی کشاورزانی که از خدماتش استفاده می‌کردند اضافه شود. در سال دوم فعالیت برای نظارت بیشتر، تعداد کشاورزان را کم کردیم. همچنین سم کرم ساقه خوار را از چرخه کشت حذف کردیم و با رواج سم‌پاشی با پهباد در راستای کاهش ۳۰ درصد از مصرف سم و ۹۵ درصد از مصرف آب گام بر می‌داریم. افزون بر این از ۳ مرحله کود شیمیایی ۲ مرحله کود آلی را در کشت کشاورزان جایگزین کردیم.

بینج بار در سال ۲۰۱۹ از سوی یونیدو آلمان به عنوان یکی از ۶ استارتاپ برگزیده کشاورزی دنیا انتخاب و به بزرگترین نمایشگاه صنایع کشاورزی کشور آلمان دعوت شد. همچنین نام بینج بار برای اولین بار به عنوان یک استارتاپ ایرانی در گزارش سالیانه یونیدو درج شد.

برای خرید برنج از بینج بار به آدرس https://binjbar.com/ مراجعه کنید

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *