بنیانگذار دکترسی از رغبت کم سرمایه‌گذاران به بازار سلامت دیجیتال می‌گوید:

دکترسی براساس پرونده پزشکی بیماران مشاوره پزشکی ارائه می‌کند

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹
اپلیکیشن پزشکی دکترسی

اپلیکیشن پزشکی دکترسی استارتاپی فعال در حوزه سلامت است که تلاش کرده با ارائه خدمات مراقبت از راه دور، مشاوره آنلاین پزشکی و رژیم‌های غذایی به افراد در مسیر حفظ و ارتقا سلامتی کمک کند. کاربران با استفاده از اپلیکیشن دکترسی می‌توانند با ۳۰۰پزشک در ۳۰ تخصص و گرایش پزشکی در ارتباط داشته و از مشاوره‌های آن‌ها بهره‌مند شوند. فرشاد عبادی، بنیانگذار استارتاپ دکترسی متولد و ساکن تهران است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسب‌وکار از دانشگاه تهران است و به گفته خودش فعالیت در حوزه سلامت دیجیتال احساس رضایت قلبی برایش به ارمغان داشته است. عبادی معتقد است که بازار سلامت دیجیتال به سرعت در حال رشد است و کسانی که در این صنعت مشغول به کار هستند باید در کنار رقابت سالم تلاش کنند تا هرچه بیشتر چالش‌های رگولاتوری با قانونگذار را برطرف کنند. او در گفتکو با وبنا از ایده، راه‌اندازی و چالش‌های استارتاپی در حوزه سلامت دیجیتال برایمان خواهد گفت.

از تجربه‌های قبل از دکترسی برایمان بگویید؟

آشنایی بیشتر من با اکوسیستم از همکاری با دیجیکالا آغاز شد. در این فرصت همکاری از بودن در کنار برادران محمدی تجارب خوب و مفیدی کسب کردم که در توسعه کسب‌وکارهای بعدی به شدت به من کمک کرد. بعد از این تجربه همکاری به خارج از کشور مهاجرت کردم و مدتی با شرکت میگروز همکاری داشتم. بعدتر با استارتاپ‌های حوزه سلامت در بازار های بین المللی آشنا شدم که در نهایت تصمیم گرفتم به ایران برگردم و کسب‌وکار خودم را داشته باشم. کمک به ارتقا کیفیت زندگی و سلامت افراد برای من علاوه بر اینکه جذاب بود حس رضایت قلبی به همراه داشت. در همین راستا ۲استارتاپ در حوزه سلامت راه‌اندازی کردم که یکی از آن‌ها روی درمان بیماران دیابتی تمرکز داشت. اما بعد از مدتی از این استارتاپ جدا شدم و تصمیم گرفتم پلتفرم کامل و جامع دکتر سی را راه‌اندازی کنم.


ایده دکترسی چطور و چه زمانی شکل گرفت؟ چطور اجرا کردید؟

ایده دکترسی براساس نیاز مردم با هدف ارائه خدمات در حوزه مشاوره آنلاین پزشکی و سیستم مراقبت از راه دور شکل گرفت. چالش شناسایی شده این بود که مدت زمان معاینه حضوری بیمار توسط پزشک بسیار محدود است و بیمار نمی‌تواند بعد از ترک مرکز درمانی هیچگونه ارتباطی با پزشک داشته باشد. دکترسی در راستای حل این چالش تلاش کرده بستری را فراهم کند که ارتباط بین بیمار و پزشک بعد از معاینه و در طول دوره درمان برقرار باشد، بیمار بتواند سوالات خود را از پزشک بپرسد و پزشک هم  درطول درمان آموزش‌های لازم را به بیمار منتقل کند. همکاری من با استارتاپ‌های کوچک و بزرگ و تجربه استارتاپی که در حوزه سلامت دیجیتال داشتم در شناخت نیاز بازار برای راه‌اندازی دکترسی بسیار کمک‌کننده بود. در نهایت سال  ۹۸ به همراه جمعی از دوستان روی راه‌اندازی اپلیکیشن پزشکی دکترسی تمرکز کردیم  و اینوتکس سال ۹۹ دکترسی بصورت رسمی روانه بازار شد. ما در دکتر سی روی ارتقا کیفیت زندگی افراد تمرکز کردیم و قرار نیست از بیماری کاربران کسب درآمد کنیم. دکترسی در تلاش است با ارتقا سلامت جامعه کسب کاری پایدار داشته باشد.

اپلیکیشن پزشکی دکترسی

دکتر سی را چطور معرفی می‌کنید؟در حال حاضر چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

خدماتی که اپلیکیشن پزشکی دکترسی ارائه می‌دهد شامل ارائه مشاوره آنلاین پزشکی در ۳۰ تخصص، خدمات مراقبت از راه دور و ارائه رژیم غذایی شخصی‌سازی شده است. در بخش مشاوره آنلاین پزشک قبل از معاینه بیمار به پرونده و سابقه پزشکی او دسترسی خواهد داشت که بتواند ارزیابی دقیق‌تری از شرایط بیمار داشته باشد. در سیستم مراقبت از راه دور دکترسی بیمار می تواند علاوه بر پزشکی که دائما با او در ارتباط است، یک تیم پزشکی در تخصص‌های مختلف کنار خود داشته باشد.  دکترسی علاوه بر این دو خدمت، رژیم غذایی شخصی سازی شده را براساس پرونده پزشکی به افراد ارائه می‌دهد. تیم پزشکی آنلاین مجموعه براساس پرونده پزشکی و سوابق افراد یک مسیر سلامتی و رژیم غذایی را برای کاربرترسیم می‌کنند و در طول مسیر پیگیری‌ها و پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دهند. ورزش در خانه و آموزش آنلاین سلامت بخش‌هایی است که در آینده به دکترسی اضافه خواهد شد. ما روی گسترش ارائه این خدمات در بازار خاورمیانه تمرکز خواهیم کرد و در حال حاضر در ترکیه، عمان و امارات در حال مذاکره هستیم. دکترسی طبق اهداف برنامه ریزی شده برای جذب بیش از یک میلیون کاربر در حوزه سلامت دیجیتال گام بلندی برخواهد داشت.

 

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

ایران را از واردات دستگاه‌های تمرینی ورزش بی‌نیاز می‌کنیم

کفپوش تلفیقی از تکنولوژی و ورزش است

استارتاپ ابر پزشکی کاغذ را از تصویربرداری پزشکی حذف می‌کند

 

 

حجم بازار صنعت سلامت دیجیتال را چطور برآورد کردید؟دکترسی چه سهمی از این بازار خواهد داشت؟

بطورکلی سهم بخش سلامت از تولید ناخالص ملی ، بالغ بر ۹درصد است. همچنین طبق آمار در سال حدود ۷۰ میلیون ویزیت و مشاوره در کشور انجام می‌شود. ما حجم بازار سلامت در ۳حوزه مشاوره آنلاین پزشکی، خدمات مراقبت از راه دور و ارائه رژیم غذایی را بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان برآورد کردیم که این بخش از بازار قابل دستیابی است. دکترسی در نظر دارد طبق برنامه‌ریزی‌ها طی ۳تا۵ سال آینده  ۱۵۰ تا ۲۰۰میلیارد تومان از این بازار را تصاحب کند.

مزیت رقابتی دکترسی نسبت به رقبا؟

ما معتقدیم که از طریق همسوسازی دانش و تجربه پزشکی با دانش و تجربه حوزه آی‌تی کسب‌وکار پایداری را خواهیم ساخت. اما در حال حاضر در دست داشتن شبکه گسترده‌ای از پزشکان، مراکز درمانی و دارویی مزیت اصلی ما نسبت به دیگر رقبا است. دکترسی مشاوره‌های پزشکی را براساس سابقه و پرونده پزشکی بیمار ارائه می‌کند و از این نظر  کیفیت مشاوره پزشکی و خدمات ارائه شده افزایش قابل توجهی خواهد داشت. به علاوه داشتن خدمات یکپارچه و سیستم جامع ارائه خدمات در مقیاس بالا از دیگر نقاط قوت ما محسوب می‌شود.

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

تا امروز جذب سرمایه داشته‌اید؟

خیر. از ابتدا کار را با سرمایه شخصی بنیانگذاران جلو بردیم اما در ادامه مسیر به دنبال جذب سرمایه هستیم. که در حال حاضر با سرمایه گذاران خوبی از اکوسیستم استارتاپی کشور در حال مذاکره هستیم.

و در انتها از چالش‌های مسیر پیموده شده برایمان بگویید؟چطور این چالش‌ها را رفع کردید؟

مهم‌ترین چالش ما در حال حاضر جذب سرمایه است. سرمایه‌‌گذاران عموما رغبتی به سرمایه‌گذاری در بازار سلامت دیجیتال ندارند البته این رغبت با شیوع ویروس کرونا و نیاز به پلتفرم‌های آنلاین پزشکی افزایش داشته است. ما به کمک تجارب قبلی تا امروز توانستیم با سرمایه شخصی کار را جلو ببریم. از آنجا که قانونگذار در وضع قوانین حوزه سلامت دیجیتال چندین گام از کسب‌وکارها عقب تر است، وضع قانونین مناسب برای این حوزه چالش دیگری است که با آن دست و پنجه نرم کردیم. دکترسی با عضویت در کارگروه سلامت دیجیتال اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی سعی کرده به رگولاتوری در این حوزه کمک کند که کسب‌وکارهای حوزه سلامت بتوانند راحت‌تر و با قوانین و چارچوب‌های مشخص به کاربران ارائه خدمت کنند.

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *