بنیانگذار الواستاد از عزم این استارتاپ برای کمک به عدالت آموزشی در کشور می‌گوید؛

سختی‌های سال ۹۸ را با جذب ۵۰۰۰ شاگرد سپری کردیم

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۹

مصاحبه با سیدمحمود میرعلوی ، بنیانگذار استارتاپ الواستاد

شیوع  جهانی بیماری کرونا از اتفاقات عجیب و پیش‌بینی نشده‌ای بود که به شدت سبک زندگی همه افراد را در سرتاسر جهان دچار تحولات کرد. از آنجا که به‌واسطه پیشرفت‌های نوین در حوزه فناوری بخش زیادی از زمان بشر امروزی به آموزش و یادگیری در حوزه‌های مختلف می‌گذرد نحوه آموزش افراد هم به دنبال شیوع این بیماری دچار تحولات بزرگی شد و از جمله آن می‌توان به ارائه آموزش‌ها در قالب یک پلتفرم آنلاین و غیر حضوری اشاره کرد. در واقع این بیماری شاید مقدمه‌ای بود تا اقبال به این پلتفرم‌ها روی آورد و کارکردشان بیش از پیش نمایان شود. در ایران هم البته قبل از شیوع این بیماری و احساس نیاز شدیدتر به آموزش آنلاین استارتاپ‌هایی زیادی با هدف حذف محرومیت‌ها در فرآیند یادگیری و آموزش شکل گرفته بود. الواستاد استارتاپی است که با هدف دستیابی تمام اقشار جامعه به خدمات آموزشی راه‌اندازی شده و در زمینه آموزش به ارائه خدمات گسترده از جمله معرفی معلم خصوصی، برگزاری سمینار، وبینار، ساخت پادکست، ارائه کتاب و جزوات می‌پردازد. سیدمحمودمیرعلوی، بنیانگذار ۴۰ ساله این استارتاپ در یکی از شهرستان‌های خلخال متولد شده اما از کودکی در تهران زندگی کرده است. او مدرک کاردانی عمران و کارشناسی حقوق دارد و به گفته خودش از ۱۹ سالگی با فعالیت در یک شرکت ساختمانی وارد بازارکار شده است. با او گفتگو کردیم تا برایمان از راه‌اندازی الواستاد و تجربه‌هایش بگوید.

از تجربه‌های قبل از الواستاد برایمان بگویید. ایده چطور به ذهنتان خطور کرد؟


از ۱۹ سالگی وارد بازارکار شدم اما از سال ۸۳ با تاسیس آموزشگاه میرعلوی فعالیت در زمینه آموزش را شروع کردم. تقریبا ۱۸ سال مدیریت آموزشگاه را بر عهده داشتم تا اینکه در سال ۹۶ ایده آموزش آنلاین به ذهنم خطور کرد. ایده از جایی شکل گرفت که متوجه شدم  استارتاپ‌هایی مانند اسنپ، تپ سی و زودفود و …. در بستر آنلاین شروع به فعالیت و مردم را با این فرهنگ آشنا کردند که برای نیازهایشان از طریق کامپیوتر و گوشی اقدام کنند. آن زمان فکر کردم که در حوزه آموزش هم جای چنین پلتفرمی خالی است و معلم می‌تواند بدون واسطه و بدون حضور فیزیکی به شاگردانش در نقاط مختلف آموزش دهد. برنامه نویسی اولیه پلتفرم را انجام دادیم و درنهایت استارتاپ الواستاد با بیس طراحی خودم و کمک از تیم برنامه نویسی و با پشتوانه آموزشی مجموعه پایه‌گذاری شد. البته در اجرای ایده از تمام ظرفیت‌ها و تجارب قبلی استفاده کردم.

الو استاد چه هدفی را دنبال می‌کند و نحوه ارائه خدمات به چه صورت است؟

هدف الواستاد این است که ایرانی‌ها در کل کشور بتوانند به یک اندازه از امکانات آموزشی بهره مند شوند. به‌طوری که دانش آموز روستایی هم بتواند به بهترین معلم در تهران دسترسی داشته باشد و محدودیتی در این زمینه احساس نکند. الو استاد همه خدمات آموزشی از انتخاب معلم خصوصی تا تولید فیلم‌های آموزشی، پادکست، کتاب و روش‌های آموزشی در هرحوزه‌ای را ارائه می دهد.

افراد با الو استاد می‌توانند اساتید را از همه جای ایران به خانه دعوت کنند و یا اینکه آموزش آنلاین را از زیرساخت‌ها فرا بگیرید.استاد اطلاعات و قیمت موردنظرش را ارائه می‌دهد و ما فقط استاد را تایید صلاحیت می‌کنیم.

از ابتدا جذب سرمایه داشتید یا با سرمایه شخصی شروع کردید؟

خیر جذب سرمایه نداشته‌ایم و در این سه سال مجموعه آموزشی میرعلوی بر روی الو استاد سرمایه گذاری زیادی کرده است اما علاقه به جذب سرمایه داریم که الواستاد باید ارزشگذاری بشود و در قبال ارزشی که گذاشته می‌شود تا ۲۰ درصد از سهام را به ازای دریافت سرمایه می‌توانیم واگذار کنیم.

در حال حاضر چه تعداد استاد  با الواستاد همکاری دارند؟ چقدر شاگرد جذب کردید؟

تاامروز۲۰۰۰استادجذب کردیم که بیش از ۱۰۰۰ نفر از آن‌ها را گزینش و تفکیک کردیم و درسال ۹۸ بالای ۵۰۰۰شاگرد جذب کردیم که به نوعی از سامانه الواستاد خدمت دریافت کرده‌اند.

چه مزیتی الواستاد را از سایر رقبا متمایز می‌کند؟

در حوزه ارائه فیلم‌های آموزشی مزیت رقابتی ما ساخت انیمشین و پویانمایی و استفاده از تخته هوشمند قوی است. عدم یکنواختی روند فیلم آموزشی هم ویژگی دیگر الواستاد است به‌طوری که سه برابر زمان فیلمبرداری برای تدوین و بهینه سازی وقت گذاشته می شود.

ما یک فروشگاه کامل در اختیار استاد قرار می دهیم که می‌تواند خدمات ومحصولاتش را قرار دهد و یک کد یو اس اس دی ویژه مربوط به هر استادی داریم که از طریق این کد افرد می‌توانند از اطلاعات استاد مطلع شوند و از خدماتش بهره مند شوند.

در حوزه معلم خصوصی ۵ تا ۶رقیب قوی داریم که مزیتمان نسبت به آن‌ها پنل کاربری راحت و کاربرپسند است.الواستاد یک سایت تبلیغاتی نیست که هرکس بخواهد بتواند خودش را معرفی کند ما اساتید را گزینش می‌کنیم و اگر شاگرد خطایی دید می تواند به الو استاد گزارش بدهد.

قویترین بخش الواستاد ارائه معلم خصوصی به صورت آنلاین و حضوری است. به علاوه هرکسی در هرجای ایران فیلم آموزشی داشته باشد می تواند در الو استاد آپلود کند و فروش برساند.

حجم بازار این حوزه چطور است؟بر روی تصاحب چه سهمی از بازار آموزش آنلاین هدفگذاری کرده‌اید؟

کشورهای درحال توسعه برای پیوستن به جمع کشورهای توسعه یافته نیاز مبرمی به آموزش برای پیشرفت دارند و به همین دلیل شاید بتوان گفت نود درصد جامعه به آموزش نیاز دارند و ما هم به عنوان یک پلتفرم آموزشی باید در عرض دوسال حداقل ۵درصد از سهم بازار موجود را بگیریم.

با اتفاقات عجیب و غریبی که در سال‌ ۹۸ داشتیم کاهش و یا افزایش چشمگیری را در فروش تجربه کردید؟

سال ۹۸ جز بدترین سال‌های کاری آموزشگاه میرعلوی و الواستاد بود. ما در برزخ بودیم به این دلیل که مردم با فرهنگ آموزش آنلاین آشنا نبودند ولی امیدواریم درجامعه این فرهنگ جابیفتد که آموزش آنلاین می تواند جایگزین آموزش کلاسیک بشود.سال ۹۸ خیلی افت داشتیم و اثراتش تا اول سال ۹۹ دیدیم ولی از مهر۹۹ اوضاع بهتر خواهد شد.

خبرخوب اینکه کاربران دانشجو و دانش‌آموز می توانند فیلم های آموزشی الواستاد را یک هفته اول مهرماه با ۵۰ درصد تخفیف از سایت الو استاد تهیه کنند.

از شروع کار با چه چالش‌هایی دست‌و پنجه نرم کردید؟دولت چه نقشی در حل آن‌ها می‌تواند داشته باشد؟

پیداکردن نیروی انسانی خوب و خلاق بزرگترین چالش ما است چراکه همه چیز یک شرکت خدماتی منایع انسانی آن است. در کنارش کرایه امکاناتی مانند سرور با همه مشکلاتش از جمله قطعی هم بسیار چالش‌برانگیز است. وظیفه دولت شناسایی کسب‌وکارهایی مانند ما و آماده‌سازی بستری است که بدون دردسر امکانات و تجهیزات دراختیارمان قرار دهد.

اما به‌طورکلی انتظارمان از دولت در دوبخش خلاصه می‌شود:

۱.از استارتاپ هایی مثل ما که در حوزه های زیرساختی کشور فعالیت دارند در زمینه تبلیغات در رادیو، تلویزیون و.. می‌تواند حمایت کند.

۲.چالش پیداکردن مکان برای استقرار ما را برطرف کند و به صورت زماندار جا و مکان در اختیار ما قراردهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *