در یادداشتی به قلم کارشناس روابط عمومی گروه مالی فیروزه؛

جایگاه روابط‌عمومی در بورسی شدن استارتاپ‌ها

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

کارشناس روابط ‌عمومی گروه مالی فیروزه در یادداشتی که برای وبنا نوشته جایگاه روابط عمومی‌ها را در بورسی شدن استارتاپ‌ها بررسی کرده است.

علیرضا شهبازی با اشاره به رونق بورس در سال ۹۹ و عزم جدی استارتاپ‌ها برای ورود به بازار سرمایه در سال جاری نوشته است: « استارتاپ‌ها می‌بایست فصل جدیدی در روابط‌عمومی خود رقم بزنند تا بتوانند افراد را مجاب کنند که سهم آنان را بخرند.  فعالین بازار برای خرید سهام جوانب بسیاری را مدنظر قرار داده و بعد از بررسی‌های کلی تصمیم به خرید هر سهم می‌کنند. استارتاپ ها باید بدانند که صرف داشتن چندین میلیون مخاطب و مشتری منجر به خرید سهام آنان نخواهد شد و افراد در صورت اعتماد کامل سرمایه خود را به کسب‌وکار مقصد تزریق خواهند کرد.»

به گزارش وبنا متن یادداشت علیرضا شهبازی به شرح زیر است:


از ابتدای سال ۱۳۹۹ شاخص بورس روند صعودی عجیبی داشته این صعود در حالی رخ می‌دهد که بورس سایر کشور‌های دنیا به دلیل شرایط اقتصادی پیش‌آمده از شیوع ویروس کرونا روند نزولی را پیش گرفتند. این روند صعودی سبب هجوم مردم برای ورود به بازار سرمایه شده و دولت هم با استفاده از شرایط پیش ‌آمده شرکت‌های بزرگ خود نظیر شستا را وارد بورس کرد که این اتفاق سبب حضور فعال‌تر مردم در بورس و شکستن رکورد‌های سال‌های گذشته شد. طی اعلام دولت روند بورسی شدن شرکت‌های دولتی تا پایان سال ادامه دارد و این شرکت‌ها عرضه اولیه خواهند شد.

همچنین با آزادسازی سهام عدالت که طی نامه درخواست رییس‌جمهور به رهبری و تایید ایشان صورت گرفت خیل عظیمی از مردم در آستانه ورد به بازار سرمایه‌ هستند.

استارتاپ‌های بزرگ ایران هم که طی سالیان گذشته آرزوی IPO  (بورسی شدن) را در سر داشتن و در حال آماده‌سازی مقدمات لازم برای ورود به بازار سرمایه بودند، با مشاهده استقبال خوب مردم از بورس به فعالیت‌های بورسی شدن خود سرعت بخشیدند و در حال حاضر پنج استارتاپ بزرگ ایران: دیجی‌کالا، کافه‌بازار، تپ‌سی، شیپور و صبا‌ایده درصدد بورسی شدن هستند و پیش‌بینی می‌شود این پنج استارتاپ تا پایان سال وارد بازار سرمایه‌شوند. نقدینگی که توسط مردم وارد بازار خواهد شد و سبب خرید سهام این استارتاپ‌ها می‌شود بخشی از مشکلات تامین‌مالی آنان را رفع خواهد نمود.

ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه تحولی بزرگی برای اقتصاد ایران خواهد بود. با توجه به جریان‌های کلان بازار سرمایه در جهان و تحولات اقتصادی با ضریب اطمینان بالا می‌تواند گفت که در آینده‌ی نه چندان دور شرکت‌های فن‌آور بازیگران اصلی بازار بورس ایران و جهان خواهند بود. برای همگام شدن با این جریان بین‌المللی امروز باید چاره‌‌ اندیشید. کشورهای مختلف با رویکردهای گوناگون راه را برای حضور شرکت‌های فن‌آور و استارتاپ‌ها در بازار سرمایه هموار کرده‌اند. ایران نیز باید با مشارکت نهادهای دولتی و خصوصی در همین مسیر گام بردارد تا از جریان تحولات جهانی جدا نیفتد.

به مناسبت هفته ارتباطات و روابط‌عمومی برخود لازم می‌دانم بر استراتژی داشتن روابط‌عمومی درست برای موفقیت استارتاپ‌های وارد شده به بورس تاکیدی دوباره داشته باشم.

در ابتدای امر که این استارتاپ‌ها قصد ورود به بازار سرمایه را دارند با روابط‌عمومی‌های درست می‌توانند ادبیات خود را به مدیران بازار سرمایه نزدیک نمایند تا این آشنایی و شناخت بیشتر شرایط ورودشان به بورس را تسهیل نماید.

دیر یا زود استارتاپ‌ها وارد بورس خواهند شد و در کنار هزاران شرکت دیگر حاضر قرار خواهند گرفت. استارتاپ‌ها می‌بایست فصل جدیدی در روابط‌عمومی خود رقم بزنند تا بتوانند افراد را مجاب کنند که سهم آنان را بخرند.  فعالین بازار برای خرید سهام جوانب بسیاری را مدنظر قرار داده و بعد از بررسی‌های کلی تصمیم به خرید هر سهم می‌کنند.

استارتاپ‌های بورسی شده می‌بایست از تجربه شرکت‌های باتجربه و باسابقه بورسی استفاده کنند، استارتاپ ها باید بدانند که صرف داشتن چندین میلیون مخاطب و مشتری منجر به خرید سهام آنان نخواهد شد و افراد در صورت اعتماد کامل سرمایه خود را به کسب‌وکار مقصد تزریق خواهند کرد

در روابط‌ عمومی اصل قصه‌گویی امری بسیار مهم و حیاتی است، از این رو استارتاپ‌ها که تاکنون داستان خود را ویژه مخاطبان و مشتریان خود تعریف کرده‌اند از این پس برای تبدیل شدن به برند ملی و مورد استقبال سهام‌داران بورس قرار گرفتن می‌بایست قصه خود را با در نظر گرفتن همه افراد و سلیقه‌ها که حتی مشتری آن‌ها نیستند تعریف نمایند و دهک‌های مختلف جامعه را مدنظر قرار دهند.

سیاست روابط‌عمومی که تاکنون برای جامعه افراد و جغرافیا خاص درنظر گرفته شده دیگر پاسخ‌گوی شرایط جدید نیست و می‌بایست سیاست‌های جدید برای کل افراد جامعه و با دید ملی تدوین گردند.

*علیرضا شهبازی، کارشناس روابط‌عمومی گروه مالی فیروزه

مطالب مرتبط:

تابستان ۹۹، بهترین زمان ورود استارتاپ‌های موفق ایرانی به بازار سرمایه

تپسی سودده و آماده ورود به بورس است

شیپور بورسی می‌شود

برنامه جدی سازمان فناوری اطلاعات ایران برای ورود شرکت‌های استارتاپی به بورس

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *