رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از مزایای ورود شرکت‌های استارتاپی به بازار بورس می‌گوید؛

برنامه جدی سازمان فناوری اطلاعات ایران برای ورود شرکت‌های استارتاپی به بورس

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

در رویدادها و گفتگوهای گوناگون در سال ۹۸، ورود شرکت‌های استارتاپی بزرگ به بازار بورس جسته و گریخته به گوش می‌رسید. صحبت‌ها گرچه از مهم بودن این موضوع حکایت داشتند ولی تکیه صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین و دیگر صاحبنظران بر موانع ورود شرکت‌های استارتاپی به بورس، این امر را به ذهن متبادر می‌کرد که احتمالا پای استارتاپ‌ها سال‌ها بعد به بازار بورس ایران باز خواهد شد.

با آغاز سال ۹۹ اما انگار چیزهایی تغییر کرده بود که ما از آن خبر نداشتیم. صحبت‌ها در رابطه با ورود به بورس جدی‌تر و رویای رویاپردازان برای عرضه سهام اولیه شرکت‌هایشان دربازار سرمایه در دسترس‌تر به نظر می‌آمد. توییت مدیرعامل کافه بازار شاهدی بر این ماجراست. امین امیر شریفی در روزهای آغازین سال ۹۹ در صفحه توییتر خود نوشته بود: «روزهای اخر سال ۹۸، در شرایط دورکاری، به برنامه ریزی برای سال ۹۹ کافه بازار گذشت. در کنار توسعه خدمات فعلی کافه بازار، رونق توسعه صنعت‌بازی و همچنین عرضه عمومی بخشی از سهام کافه بازار از طریق بورس، اهداف بزرگ ما خواهد بود که امیدواریم گام‌های مؤثری را راستای آن‌ها در سال پیش‌و برداریم.»

۲۷ فروردین ۹۹ بود که مدیرعامل فرابورس ایران از ورود تپس و دیجی‌کالا به بازار بورس در سال جاری خبر داد. امیر هامونی در یک نشست آنلاین در این رابطه گفته بود: «بعد از برگزاری جلسات متعدد با مدیران تپسی و دیجی‌کالا، موانع ورود به بورس را تا جای ممکن برطرف کردیم و تنها چند مشکل باقی مانده است که آن‌ها نیز به زودی برطرف می‌شود.» هامونی ابراز امیدواری کرده بود تا با ورود تپسی و دیجی‌کالا به بازار بورس، شرایط برای ورود سایر شرکت‌های استارتاپی به بازار بورس مهیا شود.


حالا معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار وبنا از برنامه جدی سازمان فناوری اطلاعات ایران برای کمک به شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری اطلاعات برای ورود به بازار بورس خبر می‌دهد.

امیرناظمی در رابطه با اقدامات سازمان فناوری اطلاعات ایران در راستای ورود شرکت‌‌های حوزه فناوری اطلاعات به بازار بورس به خبرنگار وبنا می‌گوید: «برای ورود شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات به بازار بورس جلساتی را بین آن‌‌ها و سازمان بورس برگزار کرده‌ایم. صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان نهاد مالی حوزه نوآوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ما را در برنامه ورود این شرکت‌ها به بازار بورس همراهی می‌کنند.»

ناظمی در پاسخ به سوال خبرنگار وبنا در رابطه با اسامی شرکت‌هایی که در سال جاری وارد بورس خواهند شد، می‌گوید: «موضوع ورود شرکت‌ها به بورس جزء اسرار تجاری آن‌ها است، بنابراین اسامی این شرکت‌ها قابل ذکر یا تائید و تکذیب نیست. در این مورد تنها می‌توانم به این بسنده کنم که ورود به بورس در برنامه مهمترین شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات ایران قرار دارد.»

امیرناظمی در ادامه از مزایای ورود شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات ایران به بازار بورس می‌گوید: «با توجه به محدودیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ایران و قادر نبودن شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه برای تأمین مالی مراحل بالای رشد شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات، لازم است از مکانیزم‌های دیگری از جمله عرضه اولیه سهام در بورس (IPO) برای این منظور استفاده شود. بنابراین این شرکت‌ها با ورود به بورس می‌توانند از منابع مالی جدید و گسترده‌ای استفاده کنند.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اشاره به سرمایه نامشهود شرکت‌های فناوری اطلاعات، می‎گوید: «تفاوت ذاتی شرکت‌های فناوری اطلاعات ایران با شرکت‌های قدیمی، برخوردار بودن از سرمایه و دارایی نامشهود است. با توجه به این که لازم است دارایی نامشهود در کشور به رسمیت شناخته شود، دومین مزیت ورود این شرکت‌ها به بورس به رسمیت شناخته شدن دارایی‌های نامشهود نظیر برندینگ و ارزش کاربران است.»

ناظمی با اشاره به مقیاس‌پذیری بالای شرکت‌های استارتاپی، در رابطه با سومین مزیت ورود شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات به بازار بورس، توضیح می‌دهد: «قابلیت مقیاس‌‌پذیری بالای شرکت‌های استارتاپی باعث می‌شود بتوانند بدون نیاز به منابع جدی میزان عرضه خدمات خود را افزایش دهند. گذراندن دوران scale up از طریق عضوگیری یا از طریق افزایش ظرفیت‌های کاربری نیاز به افزایش سرمایه در گردش جدی دارد. بنابراین ورود به بازار بورس در این زمینه نیز می‌تواند برای شرکت‌های استارتاپی مزیت محسوب شود.»

ناظمی در پایان، در رابطه با چهارمین مزیت ورود شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات ایران به بورس می‌گوید: «موفقیت شرکت‌های استارتاپی در بازار بورس می‌تواند الگوی موفقی برای اقتصاد دیجیتال و عرصه نوآوری باشد و تأثیر زیادی بر سایرین برای ورود به این حوزه داشته باشد.»

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *