حدود یک سال پس از ورود استارتاپ‌ها به اتاق بازرگانی تهران؛

ساختار سنتی اتاق بازرگانی تهران استارتاپ‌ها را دلسرد کرده است؟

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸

۱۱ اسفند ۹۷ بود که نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تهران با حضور فعالان اکوسیستم استارتاپی در هتل لاله تهران برگزار شد.

در انتخابات این دوره از اتاق بازرگانی تهران، ائتلاف موسوم به «برای فردا» که ۵ فعال استارتاپی را در خود جای داده بود، توانست تمامی کرسی‌های اتاق بازرگانی را به خود اختصاص دهد.

فعالان استارتاپی ورود نمایندگان خود به اتاق بازرگانی را سبب گشایش‌های جدید در اقتصاد کشور قلمداد می‌کردند.


شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ که از راه‌یافتگان به اتاق بازرگانی استان تهران در انتخابات اسفند ۹۷ است، پیش از انتخابات در گفتگو با وبنا، مشروعیت اتاق بازرگانی را مرهون پوشش دادن تمام کسب و کارها در چتر خود دانست.

مهدی زاهدی اول، عضو هیات مدیره انجمن جوانان کارآفرین استان تهران نیز در فضای پیش از انتخابات اتاق بازرگانی، ورود استارتاپ‌ها به اتاق بازرگانی را سبب مساعدت‌های فراوان اتاق بازرگانی به استارتاپ‌ها قلمداد کرد.

با گذشت نزدیک به یک سال از راه‌یابی استارتاپ‌ها به اتاق بازرگانی استان تهران، مجید حسینی‌نژاد، بنیانگذار علی‌بابا که از منتخبین انتخابات اسفند ۹۷ بود از تاثیرگذاری در ساختار سنتی اتاق بازرگانی تهران ابراز ناامیدی کرد.

بنیانگذار علی‌بابا، پنجشنبه ۱۹ دی ۹۸ در سخنرانی خود در رویداد هفت شهر جشنواره وب و موبایل ایران در شیراز، توسعه گردشگری و ایجاد تغییر در ساخنار سنتی اتاق بازرگانی را از جمله اهداف خود برای ورود به اتاق بازرگانی عنوان کرد و گفت:«در نخستین روزهای ورود به اتاق بازرگانی لیست بلند بالایی از برنامه هایی که باید اجرایی شود در اختیارم قرار دادند که وظایف آینده‌ام را مشخص می‌کرد. وظایفی که گفته می‌شد از ابتدا همان بوده و در آینده نیز همان خواهد بود.»

به گزارش وبنا، حسینی نژاد با بیان اینکه ساختار اتاق بازرگانی در راستای حفظ یک سری منافع اقتصادی بنا شده، گفت: «با توجه به این موضوع بعد از گذشت دو تا سه ماه تصمیم به استعفا و پایان دادن به کار خود گرفتم ولی با مقاومت دوستان در اتاق بازرگانی مواجه شدم.»

ببینانگذار علی بابا که ۶ اسفند ۹۷، درست پنج روز پیش از برگزاری نهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با وبنا حضور کسب و کارهای آنلاین در اتاق بازرگانی را سبب هم‌افزایی کسب و کارهای سنتی و نوین می‌دانست، حالا به گفته خودش از تلاش برای تغییر ساختار سنتی اتاق بازرگانی بدست برداشته است.

او در رابطه با پیگیری توسعه گردشگری به مثابه هدف دیگر خود برای ورود به اتاق بازرگانی تهران، گفت: «کمیسیون سابق گردشگری در اتاق بازرگانی را از بین بردیم و کمیسیونی جدید با افراد استارتاپی ساختیم. در ساختار جدید تلاش شد چشم انداز ۵ سال آینده بدون هیچ محدودیتی دیده شود. در این چشم انداز دیدم که با از بین بردن محدودیت ها تصویری فوق العاده پیش روی ما قرار خواهد گرفت. نوآفرینی تنها نیاز برای دست یابی به این هدف بود. با شناسایی این نیازها و نوآفرین ها و چند بار رفت و آمد به مجلس و جلسه با وزیر و مشورت با کارشناسان حوزه گردشگری؛ استارت مسیر را زدیم.»

بنیان‌گذار علی بابا با اشاره به نتیجه این تغییرات گفت: «در نهایت امروز نتیجه تمام تغییر و تحولات این است که قرار است دریک ماه آینده وزیر به بازدید از کارخانه نوآوری و تیمی از افراد و تیم هایی اجرایی که در آنجا مستقر کرده‌ایم، بیاید.»

شاید بعد از گذشت حدود یک سال از ورود فعالان استارتاپی به اتاق بازرگانی تهران، زمان خوبی برای بررسی عملکرد آن‌ها در اتاق بازرگانی فرا رسیده باشد.

رویداد هفت‌شهر جشنواره وب و موبایل ایران بخش استانی این جشنواره است که برای اولین بار در سال ۹۸ شروع به کار کرد.

گفتنی است این رویداد در هفت‌شهر  اصفهان، مشهد، رشت، قزوین، یزد و بابلسر و شیراز برگزار شد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *