بررسی روش‌های مختلف دور زدن محدودیت‌های اپل در گفتگو با بنیان‌گذار جشنواره موبایل ایران؛

اکانت‌های دولوپری اپل، جیلبریک و اپلیکیشن‌های پیش‌رونده تحت وب

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸

بعد از تحریم‌های ایران و از بین رفتن امکان ارائه اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ‌استور اپل، اپلیکشین‌های ios ایرانی با خرید گواهی توسعه سازمانی اقدام به کم کردن محدودیت‌ها ایجاد شده از سوی این شرکت و ادامه فعالیت کردند.

با این حال باطل شدن پی در پی گواهی توسعه سازمانی (Enterprise Developer Certificates) فعالیت نسخه ios اپلیکیشن‌های ایرانی را سخت کرده و سبب نارضایتی کاربران این اپلیکیشن‌ها شده است.

موضوعی که صاحبان اپلیکیشن‌های ایرانی را واداشته تا به روش‌های دیگری برای از بین بردن محدودیت‌ها روی بیاورند.


برای مثال تپ‌سی، آسان پرداخت (آپ) و لنز از اپلیکیشن‌های پیش‌رونده تحت وب (pwa) برای غلبه بر چالش موجود استفاده کرده اند.

خبرنگار وبنا برای بررسی روش‌های مختلف دور زدن محدودیت‌های اپل برای اپلیکیشن‌های ایرانی با میلاد احرام‌پوش، هم‌بنیانگذار جشنواره وب و موبایل ایران گفتگو کرده است.

احرام‌پوش معتقد است هرچند ریشه محدودیت‌های ایجاد شده برای نسخه ios  اپلیکیشن‌های ایرانی به تحریم‌ها بازمی گردد ولی محدودیت‌های اخیر مختص ایران نبوده و مربوط به ابطال گواهی توسعه سازمانی از سوی شرکت اپل است.

Enterprise Developer Certificates

خرید گواهی توسعه سازمانی (Enterprise Developer Certificates)، اولین روشی است که او برای رفع محدودیت‌های اپل معرفی می کند و می گوید:« خرید گواهی توسعه سازمانی به این دلیل بود که پس از تحریم ها، اپل اجازه ورود اپلیکیشن‌های ایرانی به اپ‌استور اپل را نمی داد ولی مشکل باطل شدن گواهی توسعه سازمانی (Enterprise Developer Certificates) ارتباطی با تحریم ندارد. اپ‌استورهای جانبی زیادی در این بستر شکل گرفته بود که سبب باطل شدن گواهی‌های توسعه سازمانی از سوی اپل شد و این موضوع بیشتر به فعالیت‌های چین در این زمینه باز می‌گردد.»

احرام‌پوش در رابطه با معایب استاده از این روش می‌گوید: «با خرید لایسنس می توان محدودیت‌های اپل را دور زد ولی در صورت باطل شدن لایسنس باید اقدام به خرید مجدد آن کرد. از معایب این روش این است که با باطل شدن لایسنس تمام یوزرهای قبلی از بین می‌روند. همچنین این امکان وجود دارد که شرکت اپل به طورکل گواهی توسعه سازمانی را جمع کرده و این سیستم را ببندد.»

 

Apple Developer Account

موسس جشنواره موبایل ایران از اکانت‌های دولوپری اپل به عنوان روش دیگری برای مرتفع کردن محدودیت‌های اپل، می‌گوید: « اکانت‌های دولوپری اپل برای تست اپلیکیشن‌ها قبل از ورود به بازار مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. صاحبان اپلیکیشن می توانند هزاران اکانت دولوپری اپل را خریداری کرده، هر اکانت را به تعدادی گوشی اختصاص داده و اپ خود را برای آن گوشی‌ها ارسال کنند.»

او ادامه می‌دهد: «این روش هزینه بالایی دارد زیرا سالیانه برای هر اکانت باید ۱۰۰ دلار پرداخت ولی مزیت این روش این است که مسدود نمی‌شود. در حال حاضر سیب‌چه در حال استفاده از این روش است.»

 

Progressive Web Apps

او از اپلیکیشن‌های تحت وب پیشرونده به عنوان روشی استاندارد برای مقابله با محدودیت‌های موجود یاد می‌کند و می‌گوید: «اپلیکیشن‌های پیش‌رونده (Progressive Web Apps) با نسخه وب اپلیکیشن‌ها متفاوت است و امکانات بیشتری نظیر ارسال نوتیفیکیشن و کاربری آفلاین دارد. با وارد کردن URL و انتخاب Add to Home Screen، اپلیکیشن روی گوشی کاربران نمایان خواهد شد. در حال حاضر تمام اپلیکیشن‌های پرمصرف IOS  می توانند از این طریق به کاربران خود خدمات دهند. البته برای مثال پیاده کردن چنین روشی برای اپلیکیشن‌های ادیت عکس و ویدئو که نیازمند پردازش گوشی هستند، سخت تر است. با این حال حتی اسنپ کیو که به طور ماهوی یک اپ تعاملی است توانسته با این روش به کار خود ادامه دهد.»

احرام‌پوش در مورد مزایا و معایب اپلیکیشن‌های پیشرونده تحت وب می‌گوید: «نکته مثبت در مورد این روش این است که نیاز به آپدیت ندارد و خود به خود آپدیت می شود. همچنین حجم بسیار کمی از حافظه گوشی را به خود اختصاص می دهد. از محدودیت های این روش می توان به مشکل در gps، محدودیت نسبی در ارسال نوتیفیکیشن و بالا نیامدن اپ درصورت ضعیف بودن اینترنت اشاره کرد. در مجموع روش خوبی است ولی کاربری آن به اندازه اپلیکیشن های نیتیو آسان (User-friendly) نیست، با این حال در شرایط فعلی روش مناسبی است. احتمالا گروه جدیدی در بخش اپلیکیشن دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران به وب‌ اپ‌ ها اختصاص یابد.»

jailbreak

او از جیلبریک (jailbreak) گوشی ها به عنوان روش دیگری برای مقابله با محدودیت‌های اپل نام‌می‌برد و توضیح می دهد: « جیلبریک ابزار دور زدن اپ‌استور است. جیلبریک لایه امنیتی سیستم عامل ios  را از بین می‌برد و سبب رفع محدودیت‌های آیفون می شود. با جیلبریک کردن گوشی می‌توان فایل اپلیکیشن را به آیفون منتقل و نصب کرد. با این روش تمام اپلیکیشن‌ها حتی اپلیکیشن‌های پولی را می توان روی آیفون نصب کرد. جیلبریک کردن دسترسی را به تمام گوشی آیفون امکان‌پذیر می‌کند و همچنین امکان انتقال عکس از کامپیوتر به آیفون را فراهم می کند. در حال حاضر جیلبریک در دنیا غیرقانونی نیست ولی قبلا انجام جیلبریک جرم محسوب می‌شد.»

احرام‌پوش ادامه می‌دهد: « برای جیلبریک کردن کافی است نرم افزار مربوطه روی گوشی نصب شود. سابقا جیلبریک برای نصب رایگان اپلیکیشن‌های پولی مورد استفاده قرار می‌گرفت و سایت‌هایی وجود داشتند که این امکان را فراهم کرده بودند تا کاربران با دانلود ipa بتوانند اپلیکیشن را نصب کنند.»

 

 

یک دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *