الفت نسب در گفتگو با وبنا به اظهارات جدید رئیس اتحادیه خشکشویی ها پاسخ گفت:

رئیس اتحادیه خشکشویی ها به دنبال عدم تمکین از قوانین و مانع تراشی برای استارتاپ هاست / کارنامه رسیدگی به کسب و کارهای آنلاین پیش از تاسیس اتحادیه کسب و کار مجازی بسیار بد بود

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷

چالش موجود بین خشکشویی های آنلاین و اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی موضوع برنامه «نقطه سر شب» رادیو تهران بود که دیشب ۱۴ آبان ۹۷ پخش شد. ابوالفضل رجب زاده رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی از مهمانان این برنامه رادیویی بود و پیرامون چالش های خشکشویی های آنلاین با اتحادیه تحت مدیریت خود صحبت کرد. صحبت ها در مسیری پیش رفت که نوک پیکان به سمت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی که در آن برنامه نماینده ای حضور نداشت تغییر جهت پیدا کرد.

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در گفتگو با وبنا با یکطرفه خواندن برنامه دیشب رادیو تهران گفت: « متاسفانه برخلاف اظهارات رئیس اتحادیه خشکشویی مبنی بر آشنایی ایشان با پلتفرم و اپلیکیشن در عمل چنین چیزی دیده نمی شود. اقدام ایشان در دو هفته اخیر که متاسفانه روی آن تاکید دارند، ارسال اخطار پلمپ برای استارتاپ های فعال در حوزه خشکشویی است و متاسفانه در همین مدت برای یکی از این استارتاپ ها که عضو اتحادیه کسب و کار مجازی بود هم این اتفاق افتاده است. ایشان همچنان اعلام می کنند که می خواهند به خاطر رأیی که به ایشان داده شده این راه را ادامه دهند و به این صورت از حقوق اعضای اتحادیه خود دفاع کنند.»

رضا الفت نسب با اشاره به صحبت های رجب زاده مبنی بر مالیات ندادن کسب و کارهای آنلاین، گفت: « اگر ایشان نگاه مختصری به آیین نامه ماده ۸۷ قانون نظام صنفی که در کتاب قانون نظام صنفی موجود است داشته باشند، مشاهده می کنند که یک از شرایط و بند های دریافت مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی مثل همه اتحادیه های دیگر و تمام اعضای اتحادیه خشکشویی ها ارائه گواهی ماده ۱۸۶ مالیاتی است. بنابراین هرکس که عضو اتحادیه بوده و در حال فعالیت است باید تشکیل پرونده مالیاتی داده باشد و مالیاتش را پرداخت کند. آقای رجب زاده فکر می کند هرکس که صرفا نماد داشته باشد می تواند عضو اتحادیه شود که به هیچ وجه اینطور نیست و حتما باید گواهی مالیاتی داشته باشد. اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی  در بخش تایید صلاحیت فردی چون از طریق نماد اعتماد الکترونیکی با اماکن صورت می گیرد ورود نمی کند و به آن اکتفا می کند و دقیقا مواردی که در ماده ۸۷ قانون نظام صنفی آمده است را انجام می دهد. کسب و کارهای آنلاین کاملا مانند یک واحد صنفی مالیات و عوارض می دهند و این موضوع به دلیل آنلاین بودن این کسب وکارها در شفافیت کامل قرار دارد و تراکنش ها رصد شده و جلوی فرار مالیاتی کسب و کارهای آنلاین را می گیرد. البته در بحث محاسبه مالیات کسب و کارهای آنلاین با سازمان امور مالیاتی مشکلاتی داریم.»


الفت نسب ادامه داد: آیین نامه ۸۷ قانون نظام صنفی توسط استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی نوشته و تایید نشده است. این آیین نامه با تایید وزارت صنعت و معدن، وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد، وزارت دادگستری، معاونت علمی، نیروی انتظامی تایید و تصویب شده است. آقای رجب زاده و متاسفانه آقای نقره کار مجری برنامه رادیویی دیشب گفتند که این خدمات باید وارد اتحادیه های سنتی شود و هر فرد از اتحادیه های سنتی مجوز فعالیت آنلاین بگیرد. درصورتی که سه چهار سال قبل از تاسیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی وضعیت به همین صورت بود و قرار شد در مرحله اول یکی از اتحادیه ها به کسب و کارهای آنلاین مجوز دهد بعد به اتاق های اصناف تبدیل شد و واقعا کارنامه بسیار بسیار بدی از خود به جا گذاشتند. من شاهد بودم که بازرسین اتحادیه ها مراجعه می کردند و می پرسیدن که تابلوی کسب و کار شما کجا نصب می شود و یا چقدر پول در حساب شماست. می گفتیم این کسب و کار آنلاین است و نیاز به تابلو در خیابان ندارد و به سختی مجوز می دادن به طوری که در آن چند سال تنها حدود ۵۰ مجوز برای کسب وکارهای مجازی صادر شد. در کشور ۸۴۰۰  اتحادیه در ۱۲۰۰ شهر داریم برای مثال هر شهر یک اتحادیه خشکشویی دارد اگر بخواهند این موضوع را به اتحادیه صنفی محول کنند مشکل دیگری که به بار می آید این است که هر فرد باید در هر شهر مجددا از هر اتحادیه مجوز بگیرد. این مشکلات باعث شد که دولت با تدبیر خوبی چنین تصمیم شجاعانه ای بگیرد و اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی را به وجود آورد.»

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی با تاکید بر پلتفرم بودن اغلب کسب و کارهای مجازی، گفت: « پلتفرم ها عرضه کنندگان قانونی را به درخواست کنندگان می رسانند. در موضوع تاکسی های آنلاین، خشکشویی های آنلاین و مارکت پلیس ها همین موضوع صدق می کند و ما صرفا از ارائه دهندگان قانونی کالا و خدمات در پلتفرم های خود استفاده می کنیم و این برای هر حوزه فعالیت جز الزامات است. اگر کسب و کاری بخواهد برای خود کارگاه راه اندازی کند برای کارگاه فیزیکی خود قطعا باید از اتحادیه ها مجوز بگیرد اما برای خدمات کسب وکارهای آنلاین قوانین وجود دارد. این طور نیست که اگر فردی از اتحادیه کسب و کار مجازی مجوز بگیرد بتواند برای مثال در خیابان خشکشویی راه اندازی کند و مغازه باز کند، ما این را تایید نمی کنیم. اگر کسب و کارهای مجازی اقدام به گشایش دفتر می کنند این دفاتر برای پشتیبانی هستند و کل ایجاب و قبول سفارشات در فضای مجازی صورت می گیرد. دفتر پشتیبانی پذیرش سفارش حضوری نخواهد داشت. این که آقای رجب زاده گفته است برای واحد های پشتیبانی باید جواز کسب از اتحادیه خشکشویی ها گرفته شود صراحتا خلاف مواد ۲۷ و ۸۷ قانون نظام صنفی و بخشنامه هایی است که برای آن  صادر شده است.»

او در ادامه گفت: «قطعا هر پلتفرمی که بخواهد خدمات در محل انجام دهد یعنی وارد منزل مردم شود باید افراد خود را معرفی کند و اتحادیه کسب و کارهای مجازی این افراد را به اماکن اعلام می کند. بیشتر پلتفرم ها از اسنپ، تپسی و الوپیک برای دریافت کالا استفاده می کنند. خدمت آقای رجب زاده عرض می کنم اسامی همه راننده های فعال در اسنپ، تپسی، الوپیک و سایر کسب و کارهای حمل و نقل که از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی مجوز گرفته اند به غیر از سوپیشینه که باید ارائه کنند برای اماکن ارسال و صلاحیت فردی آن ها توسط اماکن تایید می شود. این امکان وجود دارد که ۱۰ سفارش در ۱۰۰ هزار سفارش دچار مشکل شود و قانون برای این موضوع وجود دارد. اگر کسی بخواهد از مغازه ای شکایت کند باید به اتحادیه مربوطه مراجعه کند ولی اعلام شکایت در حوزه کسب و کارهای مجازی تنها به چند کلیک احتیاج دارد.  اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به سرعت به شکایت ها رسیدگی می کند. تاکنون ۹۹.۵ درصد شکایت های اعلام شده به اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی حل و فصل شده است و این باعث افتخار کسب و کارهای آنلاین است که به این خوبی در حال خدمات رسانی هستند.»

الفت نسب با بیان اینکه اعضای اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی خدمات بزرگی ارائه می کنند، گفت : « همکاران من در شرکت ها در روز بیش از دو میلیون سفر را مدیریت می کنند. شرکت های بزرگی مانند بامیلو و دیجی کالا و غیره روزانه ده ها هزار سفارش را پاسخ می دهند. با این حال با کمترین درصد شکایت و بیشترین درصد تکریم ارباب رجوع مواجه هستیم و این به لطف زحمت همکاران من است.  اگر مشکلی وجود داشته باشد طبق قانون مردم قادر به شکایت هستند. اگر واحدی در فضای فیزیکی فعالیت میکند و به قول رئیس اتحادیه خشکشویی ها درجه دو یا سه و یا غیرقانونی است مسئول آن جناب آقای رجب زاده است. جناب رجب زاده متاسفانه به دنبال عدم تمکین از قوانین و مانع تراشی بر سر راه استارتاپ ها است.»

الفت نسب خطاب به رئیس اتحادیه خشکشویی ها گفت: برای چندمین بار خدمت آقای رجب زاده عرض میکنم که به دنبال مانع تراشی برای استارتاپ ها نباشد و قطعا پلتفرم هایی که در حوزه خشکشویی فعالیت می کنند در حال کمک به کسب و کارهای آفلاین هستند و با افزایش مشتری سبب رونق بیشتر کسب و کارهای آفلاین شده اند. این ذات استارتاپ ها است، استارتاپ ها آمده اند هزینه ها را کاهش دهند، استارتاپ های آمده اند درامد ها را افزایش دهند و استارتاپ ها آمده اند تا آسایش را برای مردم فراهم کنند. همکاران آقای رجب زاده هم از این دستاورد ها قطعا خوش حال خواهند بود. آقای رجب زاده به جای مانع تراشی به اعضای خود کمک کنند تا آن ها هم سریع تر بتوانند وبسایت ها و اپلیکیشن های خود را راه اندازی کنند و یا با استارتاپ ها فعالیت کنند. خدمت استارتاپ ها عرض کنم که اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی کاملا از فعالیت های مجاز صنفی در قالب قانون حمایت می کند و نگران نباشند. آقای رجب زاده هم به امید خدا از تهدیدات و ارسال اخطار پلمپ خودداری می کنند و قانون را می پذیرند.»

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *