کمپ های تبلیغاتی و سنجش موفقیت آن ها

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۰

شرکت ها در بازار به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. شرکت های چالشگر که بخش بزرگی از بازار را در دست دارند، شرکت های دنباله رو که در رقابت با شرکت های چالشگر هستند ولی نمی توانند در بازار موج ایجاد کرده و بیشتر دنباله روی می کنند و در نهایت حفره خلی ها که شرکت هایی هستند که به تجارتی کوچک در بازاری کوچگ مشغول هستند.

 

قبل از شروع به دسته بندی های کمپ های تبلیغاتی باید بدانیم که مخاطب ما چه کسی است. مخاطب در کل چند دسته است، مصرف کننده، خریدار، تصمیم گیرنده و تاثیرگزار. شما باید بدانید که کدام دسته را می خواهید در کمپ تبلیغاتی خود هدف قرار دهید تا متناسب آن دسته تبلیغات را طراحی و در نتیجه به دنبال فروش باشید.


 

کمپ های تبلیغاتی انواع مختلفی دارند:

آگاهی دهند : تاکید روی نام تجاری

ایجاد کنجکاوی : تاکید روی ویژه گی ها

علاقه مندکردن : منافع

متقاعدسازی : تاکید مزایا

عمل خرید: اطلاعات تکمیلی و فرایند خرید

یادآوری: همه موارد بالا بسته به نیاز کمپ

 

به عنوان کسی که برای استفاده از روش تبلیغات CPC، داخل شبکه تبلیغات با پلن ها CPC و CPM ارتباط دارم باید این گونه دسته بندی کنم که برای برخی از انواع کمپ های بالا باید بر اساس CPC و برای برخی دیگر CPM کمپ را طراحی کرد. برای نمونه یک کمپ تبلیغاتی که در آن عمل خرید اهمیت دارد باید به دنبال کمپ های تبلیغاتی CPC (پرداخت بر اساس کلیک) باشد. و یک کمپ آگاهی دهنده در طراحی بودجه و اجرای کمپ خود باید از روش های CPM (پرداخت بر اساس نمایش) استفاده کند.

 

و البته تحلیل و بررسی کمپ هم باید بر اساس نمایش و کلیک به دو صورت جداگانه بررسی شود. ولی باز هم اجرا کمپ تبلیغاتی تضمیم کننده فروش موفق نیست. زیرا فروش به عوامل زیادی وابسته است که اصلا با طراحی و اجرای کمپ تبلیغاتی در یک دسته و برنامه ریزی نیستند.

 

این راه هم فراموش نکنید که یک کمپ تبلیغاتی می تواند دو هدف را به صورت جداگانه دنبال کند. اول برای فروش و دومی برای پس از فروش.

این را فراموش نکنید که فرایند فروش با خرید تکمیل نمی شود و نکته اصلی در خصوص خرید های احساسی توجیح خرید توسط خریدار است. برخی از کمپ های تبلیغاتی فقط برای این طراحی شده اند که خرید احساسی مشتری را توجیح کنند و در بلند مدت و تکرار و تکرار، تضمین یک فروش بلند مدت باشند.

 

یک کمپ تبلیغاتی خوب سه حس را تحریک می کند، اول فکر کردن و بعد احساس و در نهایت اقدام که در آخری می تواند فروش به همراه داشته باشد.

 

موفقیت کمپ تبلیغاتی بر اساس ترافیک وارد شده قابل بررسی است. مثلا وقتی که سایت شما ۱۰۰ بازدید دارد و با اجرای کمپ تبلیغاتی این بازدید به عدد ۱۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰ میرسد. این یعنی موفقت کمپ تبلیغاتی.

 

ولی حالا اگر فروش شما ۱۰ برابر و ۱۰۰ برابر نشد، شما باید به دنبال دیگر عوامل موثر در فروش باشید و با بررسی آن ها دلیل عدم فروش را در سیستم خود پیدا کنید. قیمت بالا، سرویس نامناسب، مخاطب نادرست و دلایل بسیاری که تک تک و با توجه به نوع بیزینس خاص می توانند مختلف باشند.

 

حتی شاید بازار شما امکان توسعه بیش از ۱۰ برابر شدن مشتری را ندارد. پس سرمایه گزاری شما در کمپ تبلیغاتی بیش از ۱۰ برابر، و زمانی که شما با ۱۰ برابر کردن ترافیک خود و هدف مند بودن تبلیغات تمام بازار را تحت پوشش خود دارید، دیگر نمی تواند فروش را بیشتر کند.

 

استراتژی یک کمپ تبلیغاتی هم دسته های مختلفی دارد

 

شناختی:

– ژنریک که برای رهبر بازار مناسب است

– پیش دستی که برای هر کسی که اول اقدام می کند مناسب است

– مبالغه و مقایسه

 

احساسی:

– تجارت گذشته که روی موضوع های نوستالژیک تاکید می کند

– برانگیختن احساس

 

رفتاری:

– ترقیب خرید یا خرید لحظه ای

– حمایت ترویجی مثلا کوپن تخفیف

 

هویتی:

– استفاده کننده گان از محصول

– شخصیت برند

– توصیف ارزش های شرکت برای مثال دوست دار محیط زیست بودن، کمک های اجتماعی و …

 

درنهایت فراموش نکنید که نتیجه تبلیغات را نمی شود در یک ماه و دو ماه دید. یک کمپ تبلیغاتی را باید در مدت زمان طولانی بررسی کرد. کوتاه ترین زمانی که می شود برای موفق بودن یک کمپ تبلیغاتی زمان در نظر گرفت، یک بازه زمانی سه تا شش ماهه است.

 

منبع: مطالب ارائه شده در جلسه سایت مدیرایران با موضوع طراحی کمپ های تبلیغاتی

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *