گلرنگ تپسی را خرید

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

گروه صنعتی گلرنگ حدود ۷۰ درصد از سهام تپسی را تصاحب کرد و تپسی به عنوان اولین استارت‌آپی که وارد بورس شد چرخه کامل ورود به بورس و خروج سهامداران شرکت را طی کرد.

به گزارش پیوست، پس از گمانه‌زنی‌هایی که از میانه آذر ماه در مورد خرید تپسی توسط گروه صنعتی گلرنگ مطرح بود، این اتفاق بالاخره امروز به طور رسمی رخ داد.

دیروز دو بلوک سهام تپسی، یکی به اندازه ۱۳.۶۴ درصد و دیگری به اندازه ۲۷.۷۴ درصد در فرابورس فروخته شد. امروز نیز بلوک سوم و چهارم فروخته شدند.بیش از ۶۸


درصد تپسی در این دو روز معامله شد.

گلرنگ بلوک سوم به اندازه ۲۴.۶۲ درصد سهام تپسی با حجم ۶۰۶ میلیون سهم سهم و به ارزش ۵۶۶ میلیارد تومان و بلوک چهارم به اندازه ۲.۹۵ درصد سهام تپسی با حجم ۷۲ میلیون سهم به ارزش ۶۷ میلیارد تومان را خرید تا حدودا ۶۹ درصد از سهام این تاکسی اینترنتی به مالکیت گروه صنعتی گلرنگ در بیاید.

این پلتفرم تاکسی اینترنتی، خرداد ماه ۱۴۰۱ موفق شده بود پس از کش و قوس‌های فراوان در بازار دوم فرابورس عرضه شود. ارزش بازار تپسی یا مارکت کپ در ابتدای عرضه اولیه حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود که اکنون به ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی در این رابطه در گفت‌وگویی تصویری با پیوست که تا ساعاتی دیگر به صورت کامل منتشر می‌شود اعلام کرده است دیگر سهمی در تپسی ندارد اما هنوز در مورد اینکه به فعالیت خود در تپسی ادامه می‌دهد یا خیر تصمیمی نگرفته است.

او در مورد گلرنگ گفت: زمانی که اخبار مربوط به واگذاری سهام تپسی به گلرنگ مطرح شد هنوز توافقی صورت نگرفته بود و هیچ چیز مشخص نبود. مجموعه‌های دیگری هم بودند که شاید حتی پیشنهادهای مالی جذاب‌تری ارائه می‌کردند اما شاید تا اندازه‌ای به دنبال اثر تبلیغاتی این خرید بودند اما با ارزیابی‌های‌مان به این نتیجه رسیدیم گلرنگ با استراتژی مشخص و دقیق قصد ورود دارد و می‌تواند باعث ارتقای شرکت شود.

 

منشی‌پور ادامه داد: سرنوشت تپسی قطعا برای من اهمیت دارد. ممکن است در شرکت بمانم و فعالیت خود را ادامه دهم و ممکن است تصمیمی غیر از این بگیرم. هنوز چیزی مشخص نیست.

او همچنین گفت: حجم تپسی از نظر میزان سفر و راننده‌ و موارد دیگر در حد پلتفرم کریم در امارات است اما این تاکسی اینترنتی دو سال پیش حدود ۳.۵ میلیارد دلار ارزشگذاری شد در حالی که ارزش ما حدود ۳۴ میلیون دلار است.

به گفته او حجم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که از ابتدا روی تپسی انجام شده است به ۱۱ میلیون دلار می‌رسد.

مدیرعامل فعلی تپسی در مورد ظرفیت‌های رشد تپسی توضیح داد: با اینکه اقتصاد ملک در ایران در مقایسه با اقتصاد نوآوری، بازدهی و سود بالایی دارد اما هنوز هم در کشور می‌شود کارهای بزرگ انجام داد و استارت‌آپ‌ها توان رقابت با بخش‌های غیر ملکی اقتصاد را دارند. تپسی می‌تواند سوپر اپی شود که با سرمایه‌گذاری‌های آتی به حجم بازار رقیب خود در این بازار برسد.