چگونه بهترین استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام داشته ‌باشیم؟

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲

چگونه بهترین استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام داشته ‌باشیم؟

هنر تولید محتوا یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت ما در اینستاگرام شده‌است. هر روز، میلیون‌ها نفر به‌ دنبال محتوای جذاب و ارزشمند هستند و اینستاگرام پلتفرم است که هر تصویر یا ویدیوئی که در آن به اشتراک می‌گذاریم، می‌تواند برای ما پولساز باشد. البته به شرطی که بتوانیم با محتوای‌مان، داستانی را خلق کنیم که قلب‌ها را فتح کند. راز تولید این سبک محتوا، داشتن استراتژی تولید محتواست.

در این مطلب می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که «چطور می‌توانیم بهترین استراتژی محتوا را در این سکوی پرتاب قوی، پیاده سازی کنیم؟». در این مقاله به‌ دنبال یافتن راهکارهایی هستیم که به ما کمک کند تا در جلب توجه مخاطبان، افزایش تعاملات و بالا بردن شناخت برند خود در اینستاگرام موفق باشیم.


اهمیت تدوین استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام

استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام برای جذب مخاطب و افزایش فروش در این پلتفرم اهمیت زیادی دارد. زیرا محتوای مناسب و جذاب، برای جذب مخاطبان هدف حرف اول را می‌زند. با توجه به سخت بودن رقابت در اینستاگرام، داشتن استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام برای تولید محتوای جذاب و متناسب با ذائقه مخاطبان هدف، انتشار و ارزیابی آن، قدم بسیار مهمی است. استراتژی تولید محتوا ابزار قدرتمندی برای ایجاد ارتباط نزدیک‌تر با مخاطبان، افزایش آگاهی از برند و رشد کسب و کارها است.

داشتن استراتژی مدون و تقویم محتوایی اینستاگرام چندین مزیت دارد:

  • بهبود تعامل با کاربران و ارتقا ارتباطات دوطرفه
  • افزایش ترافیک پیج و فروش محصولات یا خدمات
  • جذب بیشتر مخاطبان هدف و افزایش تعداد فالوورها
  • ایجاد فرصت‌های همکاری و تبادل تبلیغات
  • فعال شدن پیج و افزایش شانس نمایش پست‌ها در صفحه اکسپلور

مراحل تدوین استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام

اولین قدم در مسیر داشتن بهترین استراتژی محتوا، طی کردن اصولی مراحل تدوین استراتژی است. برای اینکه استراتژی تولید محتوای پیج را متناسب با هدف کسب و کارتان طراحی کنید، باید مراحل زیر را طی کنید:

✓ تحلیل بازار و رقبا

در این مرحله، باید بازار و رقبا را از نظر پیدا کردن نقاط قوت و ضعف بررسی کنیم. تحلیل بازار و رقبا برای تدوین استراتژی محتوا از چند نظر اهمیت دارد:

  • کسب اطلاعات دقیق درباره محیط، عملکرد رقبا، میزان رقابت و… برای اتخاذ تصمیمات بهتر
  • شناخت رقبا و بررسی فعالیت‌های آن‌ها
  • شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای موجود
  • مقایسه توانمندی‌ها و نقطه ضعف‌های خودتان با رقبا

برای این کار باید پیج اینستا، سایت و هر شبکه اجتماعی که رقبای شما در آنجا فعال هستند را بررسی کنید. ببینید که آنها روی چه نوع محتوایی کار می‌کنند. چه اقداماتی برای تبلیغات و بالا بردن بازدید پیج انجام داده‌اند. با کدام اینفلوئنسر یا بلاگر کار می‌کنند. در طول روز چه میزان محتوا منتشر می‌کنند. این محتوا را در چه ساعت‌هایی منتشر می‌کنند. در واقع باید فعالیت رقبا را به طور دقیق آنالیز کنید.

✓ شناخت مخاطبان هدف

قدم بعدی شناخت مخاطبان هدف کسب و کار ماست. با شناخت دقیق مخاطبان هدف می‌توانیم محتوایی ارائه کنیم که برای آن‌ها جذابیت بیشتری دارد. به‌ علاوه اینکه می‌توانیم موضوع محتوایی که باعث افزایش تعامل و ارتباطات مؤثر با آن‌ها می‌شود را هم پیدا کنیم. تشخیص پرسونای مخاطبان چند مزیت دیگر هم دارد:

  • شناخت عمیق نیازها، علایق و مشکلات مخاطبان
  • شناسایی بهترین راهکارها برای افزایش تعامل با کاربران هدف
  • اجرای هدفمند و مؤثر تبلیغات

✓ تعیین هدف

در قدم بعدی باید هدف خود را از تدوین استراتژی تولید محتوا مشخص کنید. برنامه کسب و کارهای مختلف برای فعالیت در اینستاگرام در چند دسته خلاصه می‌شود:

  • تبلیغات، بازاریابی و فروش
  • تبلیغات و بازاریابی برای سوق دادن مشتریان به ‌سمت سایت
  • افزایش آگاهی از برند
  • برقراری تعامل و رابطه صمیمانه با مشتریان

✓ مشخص کردن نیاز محتوایی پیج

در این مرحله باید نیاز محتوایی پیج را بر اساس موضوعاتی که باید روی آنها کار شود، مشخص کنید. باید هشتگ‌هایی که کاربران با آنها در اینستاگرام جستجو می‌کنند را پیدا و هر موضوعی که مربوط به آن می‌شود را مشخص و برای آن تولید محتوا کنید. به ‌عنوان مثال، اگر حوزه کسب و کار شما خدمات زیبایی است، باید در زمینه تمامی خدمات تان اعم از فیشیال، لیزر موهای زائد، مزوتراپی، پلازن تراپی و… تولید محتوا کنید.

✓ تدوین تقویم محتوایی، تولید و انتشار محتوا

تقویم محتوایی جرو مهمترین بخش‌های تدوین استراتژی تولید محتوا است و از آن برای برنامه‌ ریزی و مدیریت تولید و نشر محتوا در طول دوره‌های یک‌ ماهه، سه ماهه یا یک ساله استفاده می‌شود. مراحل طراحی تقویم محتوایی به این ترتیب است:

  • ابتدا موضوعاتی که می‌خواهید در پیج پوشش دهید را مشخص کنید؛ مثلاً محصولات، خدمات، آموزش و…
  • تاریخ‌های مهم مرتبط با کسب و کار یا صنعت خود را مشخص کنید، از جمله روزهای تخفیف، تخفیفات ویژه، رویدادهای مهم صنعتی یا ملی و…
  • بر اساس موضوعات و تاریخ‌های مشخص‌ شده، فرمت و نوع محتوای مناسب را انتخاب کنید، مانند پست، استوری، ویدئو، عکس و…
  • زمان بندی انتشار محتوا را برای هر موضوع و تاریخ مشخص کنید
  • محتوای هر روز را از یک روز قبل آماده کنید
  • محتواها را بر اساس برنامه ‌ریزی و ساعت مشخص‌ شده، منتشر کنید

✓ ارزیابی و بهبود استراتژی

در این مرحله باید هر ماه یا انتهای هر سه ماه عملکرد محتوای پیج را بررسی و ارزیابی کنید. در این ارزیابی باید صفحاتی که از کاربران کمترین لایک و کامنت را گرفته‌اند مشخص کنید و دیگر روی آن حوزه‌ها کار نکنید. در عوض روی محتوایی تمرکز کنید که بیشترین بازخورد مثبت را دریافت کرده است.

✓ دریافت مشاوره اینستاگرام

چنانچه در مرحله ارزیابی و بررسی عملکرد محتوای پیج با مشکلاتی مواجه شدید که راه حلی برای آنها نداشتید، حتماً مشاوره بگیرد. مشاوره اینستاگرام به شما کمک می‌کند که مشکلات را با راه حل‌های درست و توسط کارشناس حل کنید. به ‌علاوه اینکه از هدر رفتن بودجه و زمان شما در اثر آزمون و خطا جلوگیری می‌کند.

مهمترین نکاتی که برای تدوین استراتژی محتوا باید بدانیم

برای اینکه بهترین استراتژی محتوا را طراحی و تدوین کنید، چند نکته مهم وجود دارد که بهتر است در نظر بگیرید:

  1. برای تولید و انتشار محتوا برنامه زمان بندی شده هفتگی داشته ‌باشید

برای تولید و انتشار محتوای پیج حتماً یک برنامه هفتگی منظم و زمان بندی شده داشته ‌باشید. چون ساعت انتشار محتوا در میزان بازدید آن مهم است.

  1. در موضوعات و سبک تولید محتوا تنوع بدهید

با توجه حیطه کسب و کارتان از تمامی موضوعات آموزشی، سرگرمی، تبلیغاتی، خبری و… محتوا تولید کنید

  1. از ابزارهای آنالیز پیج برای آنالیز رقبا استفاده ‌کنید

در مرحله بررسی بازار و آنالیز رقبا، از ابزارهای تحلیلی اینستاگرام استفاده ‌کنید. بعضی از این ابزارها رایگان هستند و به طور دقیق حوزه‌هایی محتوایی که رقبا روی آنها کار کرده‌اند به شما نشان می‌دهند.

  1. خلاق و ایده‌پرداز باشید

و به‌ عنوان آخرین نکته، توصیه می‌کنیم که خلاق باشید و اجرای ایده‌های نو نترسید. شهرت بسیاری از پیج‌های اینستاگرامی به ‌دلیل خلاقیت بالای آنها در تولید محتوا بوده است.