بلیط اکونومی یا اقتصادی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲

 

سفر با هواپیما جذابیت‌های خاص خود را دارد. با این روش می‌توانید در فاصله زمانی کوتاهی به مقصد برسید و در نهایت از زمان خود برای لذت‌بردن از سفر استفاده کنید. نکته قابل‌توجه برای سفر با این وسیله نقلیه انتخاب کلاس پروازی مناسب است. هر کلاس پروازی دارای کابین و امکانات ویژه‌ای است که با پرداخت هزینه مشخص می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید. پرواز اکونومی، که در بیشتر پروازهای داخلی ارائه می‌شود، جزو پرفروش‌ترین کلاس‌ها بوده و اغلب برای مسافت‌های کوتاه انتخاب خوبی است. در این مطلب می‌خواهیم اطلاعات کاملی را در مورد این پروازها در اختیار شما قرار دهیم.

پرواز اکونومی چیست؟

اگر تجربه خرید آنلاین بلیط هواپیما را داشته باشید، احتمالا عبارات اکونومی، فرست کلاس و بیزینس کلاس یا علائم آنها را در کنار هر بلیط دیده‌اید. این اسامی همان کلاس‌های پروازی هستند. بلیط‌های اکونومی که موضوع مورد بحث ماست، ارزان‌ترین گزینه در میان پروازهای داخلی و خارجی هستند و خدماتی که در اختیار مسافران قرار می‌دهند، کمتر است. این کلاس‌های پروازی اغلب برای سفرهایی مناسب‌اند که فاصله بین مبدا و مقصد کم بوده و فرد مدت زمان زیادی را در هواپیما سپری نمی‌کند. خود پروازهای اکونومی در دو دسته عادی و پرمیوم قرار می‌گیرند که البته پروازهای اکونومی ایرلاین‌های ایرانی از نوع عادی است و مدل‌های پرمیوم بیشتر در هواپیمایی‌های خارجی دیده می‌شود.


به‌هرحال کلاس اکونومی عادی، قیمت پایین‌تری داشته و در آن صندلی‌ها به‌صورت دو یا سه ردیف کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. در این پروازها مانند روزنامه، مجله و پخش برنامه‌های تلویزیونی مانیتور هم وجود دارد. در مقابل پرواز پرمیوم اکونومی خدماتی بین اکونومی و بیزنس داشته و نرخ آن نیز بین همین دو پرواز است. صندلی‌های اکونومی پرمیوم، کیفیت و سایز بزرگ‌تری نسبت به اکونومی معمولی دارد.

ویژگی‌ها و امکانات پرواز اکونومی

زمانی که شما پرواز اکونومی را برای سفر خود خریداری می‌کنید، بسته به مسیر یا ایرلاین انتخابی، خدمات متفاوتی را هم دریافت خواهید کرد. به‌عنوان مثال در برخی از پروازها یک وعده‌غذایی گرم و نوشیدنی باکیفیت به شما داده می‌شود. همچنین خدمات سرگرمی مانند تماشای تلویزیون و مطالعه روزنامه یا مجله هم وجود دارد.

در کابین‌های اکونومی فاصله بین صندلی‌ها کمتر است و در نتیجه فضای محدودتری برای هر مسافر در نظر گرفته شده است. به همین دلیل برای کسی که برای مدت زمان طولانی در مسیر باشد، کمی سخت و غیرقابل تحمل خواهد بود. بلیط‌های اکونومی معمولا با علامت Y مشخص می‌شوند.

تفاوت کلاس اکونومی و بیزینس و فرست کلاس

برای خرید کلاس پروازی بهتر است تفاوت بین آنها را با دیگر کلاس‌های پروازی موجود در بازار بدانید. موارد زیر جزو مشخصاتی هستند که می‌توانیم به‌عنوان تفاوت بین این پروازها در نظر بگیریم:

اولویت در ورود به هواپیما

اولین و مهم‌ترین تفاوتی که بین این کلاس‌های پروازی وجود دارد، اولویت ورود به هواپیماست. زمانی که پرواز شما از نوع اکونومی باشد، باید برای سوار شدن به هواپیما در صف بایستید تا در ابتدا افرادی که بلیط بیزینس و فرست دارند، سوار شوند. در زمان پیاده شدن نیز باید ابتدا مسافران فرست و بیزینس از هواپیما خارج شوند.

پذیرایی و استفاده

در پرواز بیزینس و فرست، امکانات بهتری در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم و غذاهایی با منوی کامل را به شما می‌دهند. درصورتی‌که در پروازهای اکونومی، تنها یک مدل غذای بسته‌بندی شده و یکبار نوشیدنی به مسافران داده می‌شود.

راحتی صندلی‌ها

کابینی که برای مسافران اکونومی، بیزینس و فرست کلاس در نظر گرفته می‌شود، متفاوت است. این مکان‌ها در هواپیما از نظر راحتی صندلی‌ها، فضایی که در اختیار مسافران قرار می‌گیرد و… کاملا متفاوت است. به‌عنوان مثال در پروازهای بیزینس و فرست، امکان تختخواب شدن صندلی‌ها وجود دارد؛ درصورتی‌که در اکونومی امکان تغییر موقعیت صندلی وجود ندارد.

میزان بار

مقدار بار مجازی که مسافران در پروازهای اکونومی، بیزینس و فرست می‌توانند با خود حمل کنند نیز تفاوت دارد. در پرواز اکونومی معمولا ۳۰ کیلوگرم بار مجاز برای هر مسافر در نظر گرفته می‌شود.

قیمت

هزینه‌ای که برای بلیط اکونومی پرداخت می‌کنید، بسیار کمتر از بیزینس و انواع بیزینس کمتر از فرست کلاس است. در نتیجه اگر بودجه کافی در اختیار ندارید، پرواز اقتصادی مناسب‌تر خواهد بود.

امکانات رفاهی

تفاوت دیگری که بین این کلاس‌های پروازی وجود دارد نیز امکانات رفاهی است. به‌عنوان مثال در کلاس‌های بیزینس و فرست برای هر فرد یک تلویزیون جداگانه در نظر گرفته شده و هرکسی می‌تواند فیلم دلخواهش را ببینید. در‌صورتی‌که مدل‌های اکونومی، این خدمات و امکانات را ندارند.

آیا کلاس پروازی اکونومی برای شما مناسب است؟

اگر قصد سفر دارید و بودجه محدودی را در نظر گرفته‌اید، خرید بلیط هواپیمای اکونومی بهترین انتخاب پیش روی شما خواهد بود. این پروازها قیمت پایین‌تری را نسبت به کلاس‌های تجاری و فرست داشته و به همین دلیل بیشترین میزان فروش را در بین مسیرهای داخلی کشور و همچنین کشورهای همسایه دارند.

اگر قصد دارید این بلیط را تهیه کنید باید به تفاوت‌هایی که در بالا اشاره شد هم توجه کنید. به‌عنوان مثال فضایی که نسبت به دیگر پروازها کمتر است یا غذایی که تنها به‌صورت یک یا دو مدل برایتان سرو می‌شود را هم باید در نظر بگیرید.

با وجود همه این موارد در حالت حاضر بیش از ۷۰ درصد پروازهای داخلی و بین‌المللی را بلیط‌های اکونومی تشکیل می‌دهند و با تهیه آنها می‌توانید سفری ارزان‌تر را تجربه کنید.

فلای تودی بهترین پلتفرم برای سفری ارزان

فلای تودی یک سایت فروش بلیط آنلاین است که تمام پروازهای داخلی و خارجی را پوشش داده و ایرلاین‌های مختلفی در آن فعال هستند. شما می‌توانید با ورود به صفحه این مجموعه بلیط هواپیمای اکونومی خود را به مقاصد داخلی و خارجی تنها با چند کلیک و سرعتی بالا رزرو کنید.

کافی است در صفحه جستجوی پروازها، اطلاعاتی مانند روز، ساعت و مبدا و مقصد را وارد کرده و با کلیک روی گزینه جستجو، لیست پروازها را ببینید و با انتخابشان، هزینه‌ نهایی را پرداخت کنید. همچنین این روش، امکان مقایسه قیمت‌ها را هم به شما می‌دهد و در نهایت بلیط سفرتان دقیقا با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، خریداری خواهد شد.