بهترین دوره MBA چه ویژگی هایی دارد

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲

 

دریافت اطلاعات لازم درخصوص بهترین دوره MBA اهمیت زیادی در بین مدیران و کارآفرینان دارد، چراکه روند مدیریت کسب‌وکارها با تغییرات زیادی همراه شده و باید گفت که چنین دوره‌ای به پیشرفت کاری آنها کمک می‌کند.

در سال‌های اخیر موفقیت در مسیر فروش، تبلیغات و ورود به بازارهای بین‌المللی تنها ازطریق ارتقای دانش و تخصص مدیریتی امکان‌پذیر خواهد بود و به همین دلیل شرکت در دوره ام‌بی‌ای در میان کارآفرینان، ارزش و اعتبار بالایی پیدا کرده است.


دوره MBA راهی برای پیشرفت بهتر کسب و کارها

در واقع MBA مخفف Master of Business Administration بوده که به معنای مدیریت ارشد کسب‌وکار است و پیشینه‌ای بیش از ۱۰۰ سال دارد که برای اولین بار توسط دانشگاه هاروارد و در سال ۱۹۰۸ معرفی شد.

بسیاری از افرادی که در حوزه مدیریت مشغول‌به‌کار هستند می‌توانند این شاخه را به‌عنوان یک رشته دانشگاهی یا دوره‌های آزاد ام‌بی‌ای پشت سر بگذارند و با توجه به مهارت‌هایی که در این زمینه ارائه می‌شود، به رشد کسب‌وکارها خود کمک کنند.

چرا باید بهترین دوره MBA را انتخاب کنیم؟

باید به این نکته دقت کنید که بهترین دوره MBA براساس برنامه‌ریزی‌های دقیقی تنظیم می‌شود تا تمامی جنبه‌های لازم برای مدیریت سازمانی را در اختیار افراد قرار دهد و آینده کاری مناسبی را برای آن‌ها ترسیم کند.

شما با شرکت در بهترین دوره ام‌بی‌ای قادر خواهید بود تا با مباحثی همچون مدیریت استراتژیک، برنامه‌ریزی برای فروش و بازاریابی، تفکر سیستمی، تصمیم‌گیری آگاهانه، رفتار سازمانی و مهارت‌های ارتباطی برای مذاکره آشنا شوید.

چگونه بهترین دوره MBA را تشخیص دهیم؟

درصورتی‌که به‌دنبال یک دوره MBA باکیفیت برای کمک به پیشبرد حرفه خود و افزایش پتانسیل درآمدی کسب‌وکارتان باشید امکان دارد با وجود طیف گسترده‌ای از برنامه‌های موجود، انتخاب یکی از آن‌ها برای شما دشوار باشد.

براین‌اساس امکان دارد که محدودکردن گزینه‌ها کمی چالش‌برانگیز به‌نظر برسد اما با تحقیق کامل و درک اینکه چه ویژگی‌هایی یک دوره mba را برجسته‌تر می‌کند، به شما این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی برنامه‌ای را پیدا کنید که متناسب با نیازها و خواسته‌های شما باشد.

زمانی که قصد دارید تا به‌عنوان یک مدیر، کارآفرین یا مشاور کسب‌وکار فعالیت‌های خود را دنبال کنید باید به چندین معیار و ویژگی مختلف توجه داشته باشید که به‌عنوان راهنمای انتخاب بهترین دوره MBA برای شما عمل می‌کند و در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

ارائه برنامه درسی منظم و اصولی برای بهترین دوره MBA

طول هر برنامه آموزشی ام‌بی‌ای کمی متفاوت است، امکان دارد برخی از آن‌ها به‌صورت فشرده و در عرض چند ماه ارائه شود درحالی که بسیاری از دوره‌ها نیز برنامه‌ریزی طولانی‌تری را دنبال می‌کنند.

با توجه به اینکه بسیاری از افرادی که متقاضی شرکت در این دوره‌ها هستند به‌عنوان مدیر در سازمان یا شرکت خاصی کار می‌کنند بنابراین، برنامه‌های درسی ارائه‌شده باید دقیق، جامع و انعطاف‌پذیر باشد.

البته ازآنجایی‌که بسیاری از دانش‌پذیران نمی‌توانند به‌سادگی چندین ماه کار خود را برای حضور در دوره ترک کنند، معمولا اکثریت افراد در حین تکمیل مدرک به فعالیت شغلی خود نیز ادامه می‌دهند.

بر همین اساس توجه به این نکته ضروری است که برنامه‌ریزی مناسب باعث می‌شود تا افراد زمان کافی برای شرکت در کلاس‌ها و همچنین امکان تحقیق و بررسی خارج از کلاس را نیز داشته باشند.

توجه به سرفصل هایی که در دوره MBA ارائه می شود

سرفصل درسی به‌روز و متناسب با نیازهای شما در هنگام انتخاب یک دوره مهم و ضروری است، ازاین‌رو با توجه به ماهیت رقابتی بین کلاس‌های مختلفی که در این زمینه برگزار می‌شود باید به‌دنبال گزینه‌ای باشید که بتواند بینش ارزشمند و دانش مرتبط برای پیشرفت شغلی شما را ارائه دهد.

سرفصل‌های دوره MBA باید شامل به‌روزترین استانداردهای جهانی باشد تا بتواند به بهترین شکل در ارتقای سطح مدیریت کسب‌وکارها عمل کند، همچنین لازم است که برای ارائه این مباحث از بهترین روش‌های آموزشی استفاده شود.

درضمن این دوره باید با ارائه پیش‌نیازهایی ضروری و تجهیز شما به مهارت‌های حل مسئله، بتواند با مجموعه اهداف شغلی مد نظرتان مطابقت داشته باشد. در نهایت، باید گفت که پیداکردن یک برنامه آموزشی مناسب که بخش زیادی از نیازهای شرکت‌کنندگان را برآورده کند عامل مهمی در انتخاب بهترین دوره MBA است.

گرایش های تخصصی و انتخاب بهترین دوره MBA

در هنگام انتخاب یکی از بهترین مراکز ام‌بی‌ای علاوه‌بر ارائه آموزش با استفاده از روش‌های نوین، تمرکز بر روی تخصص‌هایی که می‌تواند دانش و درک عمیق‌تری از یک موضوع خاص را برای فارغ‌التحصیلان MBA ممکن کند نیز اهمیت دارد که شامل موارد زیر می‌شود.

بازاریابی در دوره MBA

شاخه تخصصی بازاریابی در این دوره‌ها می‌تواند به آماده‌سازی دانش‌پذیران برای فعالیت درزمینه تبلیغات، برندسازی، تحقیقات بازار، رسانه‌های دیجیتال یا مدیریت محصول کمک کند.

برخی از شرکت‌کنندگان در دوره‌های مدیریت ارشد کسب‌وکار به‌دنبال استخدام در استارتاپ‌های فناوری هستند، درحالی که برخی از آن‌ها بر روی کار با گروه‌های خدماتی تمرکز می‌کنند.

دروس رایج در این زمینه شامل مطالعات برنامه‌ریزی استراتژیک بازار، راهبردهای بازاریابی جهانی، تحقیقات لازم دراین‌خصوص، تجزیه‌وتحلیل داده و بازاریابی دیجیتالی است که در بهترین دوره MBA به ارائه تمامی آن‌ها توجه می‌شود.

امور مالی در دوره ام بی ای

برای مدیریت مناسب و موثر یک کسب‌وکار باید تمامی اطلاعات لازم به‌منظور پیگیری امور مالی را نیز مد نظر قرار داد که بخش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد و در یک دوره آموزشی ام‌بی‌ای با سطح کیفی بالا به آن‌ها پرداخته می‌شود.

درک مفاهیم پایه و اصولی درزمینه تامین مالی برای پیشبرد اهداف کاری، بودجه‌بندی مناسب در قسمت‌های مختلف یک کسب‌وکار و به‌کارگیری نرم‌افزارهای کاربردی دراین‌خصوص برخی از مواردی است که به‌طور معمول باید در بهترین دوره MBA ارائه شود.

منابع انسانی و دوره مدیریت ارشد کسب و کار

تقریبا هر شرکتی در جهان به مجموعه دانش و مهارت مدیران منابع انسانی نیاز دارد. در نتیجه، این شاخه تخصصی در بین دانشجویان و کارفرمایان از محبوبیت زیادی برخوردار است.

بسیاری از افراد به دریافت اطلاعاتی در این زمینه نیاز دارند تا قادر باشند چشم‌انداز عمیق‌تری را برای حرفه خود دنبال دکنند، دروسی که در این تخصص ارائه می‌شود موضوعات اجتماعی در مدیریت، رهبری فرآیند تامین منابع انسانی و مبانی مذاکره را پوشش می‌دهد.

تجارت بین الملل در دوره ام بی ای

گرایشی تحت عنوان تجارت بین‌الملل برای افرادی که می‌خواهند به‌صورت برون‌مرزی فعالیت خود را دنبال کنند از اهمیت زیادی برخودار است و موقعیت خوبی برای ایجاد فرصت‌های پول‌ساز خواهد بود.

به کارگیری اساتید باتجربه و مجرب برای دوره MBA

هنگام تحقیق در مورد بهترین دوره‌های ام‌بی‌ای، توجه به تدریس اساتید و مدارک مربوط به آنها نیز یکی از معیارهای اساسی محسوب می‌شود پس با نگاهی به تجربه و صلاحیت‌های مورد نیاز در این زمینه، اساتید را بررسی کنید.

تجربه آموزشی، پروژه‌های تحقیقاتی و سابقه آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید و به‌دنبال یافتن هرگونه دستاورد دیگری باشید که می‌تواند به کیفیت تدریس در دوره‌های ام‌بی‌ای گره خورده باشد.

برای این منظور به وب‌سایت موسسه سر بزنید، زیرا بیشتر دوره‌های MBA یک بخش اختصاصی در پلتفرم خود دارند که اعضای هیئت علمی را ذکر می‌کند که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اساتید و زمینه‌های تخصصی آن‌ها، می‌توانید موارد زیر را بررسی کنید:

  • برای بررسی بهترین دوره MBA مشخصات اساتید را بخوانید تا بتوانید اطلاعات مفصلی در مورد سوابق آموزشی، علایق تحقیق و تجربه حرفه‌ای آن‌ها به‌دست آورید.
  • توجه به نشریات و مقاله‌های تحقیقی که اساتید حاضر در دوره آموزشی ارائه داده‌اند نیز یکی از مواردی است که به شما کمک می‌کند تا به سوابق تخصصی آن‌ها پی ببرید.
  • هرگونه بازخورد از دانشجویان فعلی یا سابق دوره را بررسی کنید که می‌تواند به شما کمک کند تا کیفیت تجربه تدریس و یادگیری مطالب ارائه‌شده توسط اساتید را مورد ارزیابی قرار دهید.

هزینه های مربوط به دوره MBA را در نظر بگیرید

هزینه یک عامل مهم برای هر تصمیمی به‌شمار می‌رود و بدون شک انتخاب یک دوره مناسب مدیریت ارشد کسب‌وکار نیز از این قاعده مستثنی نیست پس این معیار هم نیاز به بررسی دارد.

هنگام ارزیابی شهریه، توجه به هرگونه هزینه‌های جانبی مرتبط مانند خرید کتاب‌های درسی یا جزوه‌های آموزشی بسیار ضروری است. البته همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که قیمت نباید تنها معیار در انتخاب یک دوره باشد اما قطعا باید جزء عوامل موثر در این زمینه، مد نظر قرار بگیرد.

به این مسئله نیز دقت کنید که شهریه بالاتر در یک موسسه به معنای کیفیت بهتر دوره آموزشی نیست و درحال‌حاضر بسیاری از گروه‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند شرایط متنوعی را برای پرداخت هزینه دوره ام‌بی‌ای ارائه می‌دهند تا شرکت‌کنندگان بیشتری را جذب کنند.

ارائه گواهینامه معتبر در بهترین دوره MBA

در اختیار داشتن یک گواهینامه معتبر که نشان می‌دهد شما در دوره‌های آموزشی مدیریت ارشد کسب‌وکار شرکت کرده‌اید برای پیشرفت شغلی و حرفه‌ای شما اهمیت زیادی دارد و باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید.

درضمن این را هم در نظر بگیرید که برخی از موسسه‌هایی که دوره‌های باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی را ارائه می‌دهند، امکان دریافت مدرک معتبر بین‌المللی را نیز برای دانش‌پذیران فراهم می‌کنند.

برای انتخاب بهترین دوره MBA خدمات پشتیبانی را بررسی کنید

خدمات پشتیبانی برای شرکت‌کنندگان نیز از دیگر عوامل مهم در هنگام انتخاب یک دوره ام‌بی‌ای مناسب و کارآمد بوده که مورد بررسی قرار می‌گیرد و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشاوره شغلی برای کمک به شما در دستیابی به مدیریت بهتر در حرفه و صنعت ایده‌آل خود
  • ارائه مشاوره تحصیلی برای کمک به افراد در انجام تکالیف
  • خدمات استخدامی که تضمین می‌کند مهارت‌ها و صلاحیت‌های شما مورد توجه کارفرمایان بالقوه قرار می‌گیرد.

در واقع باید این‌طور گفت که تمامی این امکانات برای پیشرفت و رشد شغلی اهمیت زیادی دارند و اغلب کسانی که در دوره‌های مدیریت کسب‌کار شرکت می‌کنند نیز به‌دنبال این موارد هستند.

در نهایت، شما ترجیح می‌دهید دوره‌ای را انتخاب کنید که به بهترین وجه متناسب با نیازها و شرایط فردی شما باشد بنابراین، بهتر است که به نحوه ارائه خدمات پشتیبانی در مجموعه‌های مختلف توجه داشته باشید.

با درنظرگرفتن تمامی این معیارها شما قادر خواهید بود که یکی از بهترین دوره‌های آموزشی را برای خود پیدا کنید که در این راستا انتخاب موسسه‌ای که بسیاری از این ویژگی‌ها را در اختیار داشته باشد نیز مهم و ضروری به‌نظر می‌رسد.

با مدرسه عالی کسب‌وکار ماهان بهترین دوره MBA را بگذرانید

بدون شک هدف اصلی شما برای شرکت در دوره مدیریت ارشد کسب‌وکار این است که به پیشرفت هرچه بیشتر مسیر شغلی فردی خود کمک کنید یا بتوانید وضعیت کسب‌وکارتان را بهبود ببخشید.

در این راستا توجه به کیفیت آمورش براساس استانداردهای جهانی و حضور اساتید مجرب بسیار مهم است که می‌توانید با کمک دوره ام‌بی‌ای ماهان به این موارد دست پیدا کنید .

مدرسه عالی کسب‌وکار ماهان با برگزاری این دوره سعی دارد تا علاوه‌بر ارائه دانش به‌روز مدیریتی، به شما کمک کند تا نحوه عملیاتی‌کردن آن‌ها را به‌خوبی یاد بگیرید و به سمت مدیریت نوین پیش بروید.

جمع‌بندی

بهترین دوره ‌MBA می‌تواند به شما کمک کند تا درزمینه کاری خود به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنید و قادر باشید تا کسب‌وکارتان را در یک مسیر مدیریتی مناسب قرار دهید که برای این منظور توجه به برخی از ویژگی‌ها بسیار مهم به‌نظر می‌رسد.

در این راستا لازم است که به شهرت و اعتبار موسسه، ارائه برنامه درسی متناسب با اولویت‌های شما، صلاحیت‌ها و تجربه اعضای هیئت علمی، هزینه، تمرکز روی گرایش‌های مختلف ام‌بی‌ای و خدمات پشتیبانی موجود، توجه داشته باشید که برای این منظور دوره مدرسه عالی کسب‌وکار ماهان گزینه خوبی برای شما خواهد بود.