رقابت اسنپ‌فود با بازیگر جدید جدی می‌شود

گلرنگ با «اُفود» وارد بازار سفارش آنلاین غذا می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲

گروه گلرنگ که پیش از این در استارتاپ‌هایی نظیر تارا و اکالا و دارتیل سرمایه‌گذاری کرده بود، تصمیم گرفته با مجموعه افود oFood وارد حوزه سفارش آنلاین غذا بشود. این مجموعه قرار است از همان ابتدای فعالیت خود امکان سفارش غذا، شیرینی و سوپرمارکت را فراهم کند.

«امین سلامی پرگو» مدیرعامل و بنیانگذار این مجموعه در پستی که در شبکه اجتماعی لینکدین خود منتشر ساخته اعلام کرده اندازه بازار سفارش غذا در ایران ۳.۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که با توجه به نرخ فعلی دلار ارزشی بیش از ۱۷۷ همت دارد. سلامی حجم بازار آنلاین غذا از این مارکت را ۱۷٪ (حدود ۳۰ همت) اعلام کرده‌است: «از کل حجم بازار آنلاین غذا حدود ۱۵٪ سهم پلتفرم‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بازیگران محلی است و ۸۵٪ آن سهم بازیگر فعلی این حوزه است. اگر متوسط ارزش هر سفارش غذا را به طور میانگین ۳۰۰هزار تومان در نظر بگیریم، روزانه در حدود ۲۵۰.۰۰۰ تا ۲۸۰.۰۰۰ سفارش آنلاین غذا از سرویس‌های مختلف غذا، کافه و … وجود دارد. اما مولفه‌های تاثیرگذار در بهبود وضعیت رقابت و سرویس‌دهی به مشتریان در بازاری با این خصوصیات و ابعاد چه چیزهایی می‌تواند باشد؟بدون‌شک یکی از شاخصه‌های مهم رضایتمندی مشتری، داشتن قدرت انتخاب است.امکان انتخاب، در وضعیت فعلی بازار تحویل غذای ایران، با از بین رفتن فرصت رقابت، از مردم گرفته شده است.اما ماجرای امروز از دیروز متفاوت خواهد بود و با توجه به تفاوت شرایط بازار، تمرکز بیشتر روی ارائه سرویس بهتر و سریعتر به جای صرف انرژی و هزینه برای کسب انحصار بازار، امکان تغییر قواعد بازی را فراهم می‌کند.»

سلامی که پیش‌تر در مجموعه اسنپ هم فعالیت داشته و بنیانگذار اسنپ ساپلای (مجموعه تهیه مواد اولیه برای رستوران‌ها) بوده باور دارد این تغییر در نهایت به سود تمامی بازیگران این صنعت، بخصوص مردم است.

بازار حوزه سفارش آنلاین غذا در کشور از دیرباز فراز و نشیب زیادی داشته است. گروه اینترنتی ایران با ورود به بازار تجارت الکترونیکی مجموعه الوفود را راه‌اندازی کرد که پس از چند ماه فعالیت، تنها رقیب خود در بازار یعنی زودفود را خریداری کرد. زودفود بعد از مدتی به اسنپ‌فود ری‌برند کرد و در بازار با بازیگران دیگری نظیر ریحون، چنگال، چیلیوری و… وارد رقابت شد. این مجموعه‌ها اما یک به یک به تعطیلی کشیده شدند و در حال حاضر بازار اصلی در دست اسنپ‌فود است. در این میان برخی بازیگران محلی در شهرستان‌های بزرگ و مجموعه دلینو تنها رقبای اسنپ‌فود هستند که سهم ناچیزی از بازار را در اختیار دارند.