«بازه قیمت منصفانه» در آگهی‌های خودروی دیوار چیست؟

مقابله دیوار با گرانفروشان در بازار خودرو

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰

دیوار خبر داده که با سازوکاری دقیق امکان سوداگری در آگهی‌های خودرو را از بین برده است. چند ماه پیش دیوار اعلام کرد که با تعیین «بازه قیمت منصفانه» برای هر مدل خودرو و بروزرسانی روزانه آن، امکان ورود قیمت های عجیب و غریب در آگهی‌ها را از بین برده است. با گذشت چند ماه از این ماجرا مشاهده می‌شود که این ترفند کاملا موثر بوده و دیگر کاربری از بالا بودن و غیر واقعی بودن قیمت خودروها در دیوار شکایت نمی‌کند. اما دیوار چگونه توانسته این ترفند را پیاده کند؟

به‌طور مشخص دیوار بازه‌ای را برای درج قیمت منصفانه خودرو تعریف کرده است. هر قیمتی که خارج از این محدوده باشد، پس از بررسی از سوی ناظران حذف و عبارت «غیرقابل نمایش» جایگزین قیمت می‌شود.


حداکثر قیمت خودرو بر اساس میانگین قیمت معاملات انجام شده در دو هفته اخیر تعیین می‌شود. این میانگین هم بر اساس داده‌های موجود در مراکز تعویض پلاک استخراج می‌شود. ناگفته نماند که در صورت افت قیمت خودرو اتکای دیوار به متوسط قیمت در دو هفته گذشته نخواهد بود و در همان روز تاثیر روند کاهشی را در تعیین بازه منصفانه می‌بینیم، اما در صورت افزایش قیمت به میانگین قیمت دو هفته گذشته اتکا می‌شود تا با این سازوکار افزایش قیمت‌ها کنترل شود. ضمن اینکه قیمت خودروهای کارکرده به صورت هوشمند با اعمال ضریبی روی قیمت خودروهای صفر هم قابل شناسایی است. یعنی با تلفیق این دو شیوه امکان درج قیمت‌های ساختگی و جعلی که آگهی آن‌ها اصلا به مرحله فروش هم نمی‌رسد، وجود ندارد. اگر کاربری بخواهد به دلایلی مثل افزودن آپشن‌ها و امکانات جانبی خودرویی را آگهی کند هم این نکته در توضیحات دیوار درج می‌شود.

از سوی دیگر بخش ویژه‌ای هم به محتوای اکثر آگهی‌های خودرو در دیوار اضافه شده که به شکل یک طیف با شمایل گرافیکی نشان می‌دهد قیمت این آگهی در کجای بازه قیمت منصفانه جای می‌گیرد. با این مکانیسم خریداران می‌دانند این خرید تا چه حد مقرون به صرفه است.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *