معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا:

قیمت‌گذاری دستوری سرویس‌ها و خدمات تجربه‌ای شکست‌خورده‌ است

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۰

با توجه به شکایات متعدد مطرح‌شده در فضای رسانه‌ای کشور در خصوص افزایش قیمت و حق اشتراک سرویس فیلیمو که موجب اعتراض کاربران شده و درخواست‌های متعددی جهت ورود ساترا و نظارت بر شیوه قیمت‌گذاری از سوی آنها مطرح شده، سید حسین مسیح پور معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا در این خصوص توضیحاتی ارائه داد.

مسیح پور با اشاره به تجربه شکست‌خورده تعیین قیمت در بازارها توسط نهاد حاکمیتی گفت: به طور کلی رگولاتور تخصصی در شرایط عادی بازار از ورود به حوزه قیمت‌گذاری دستوری پرهیز می‌کند. چه اینکه ساترا به عنوان یک نهاد تنظیم‌گر تسهیلگر، وظیفه ذاتی رگولاتور بازارسازی و کمک به توسعه رقابت و تعدد منطقی بازیگران و رقبا در صنعت است

ساترا ناظر بازار و رقابت است نه ناظر قیمت


وی افزود: اتفاقا تفاوت اساسی ساترا به سایر رگولاتورها در کشور این هست که سعی در طراحی نظام مداخله و تنظیم‌گری علمی دارد و صرفا به دلیل گسترش بحث در گروه‌های نخبگانی،  افکار عمومی یا خواست مصرف‌کننده مداخله غیرعلمی در بازار نکرده و بر اجرای سیاست‌های دقیق و کارآمد اصرار دارد. ساترا خود را تنظیم‌گر توسعه و رقابت در بازار می‌داند و نه مداخله‌گر قیمت‌گذاری خدمات.

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا ادامه داد: ما معتقدیم خود بازار و رفتار مصرف‌کننده باید اولین ابزار تعیین‌کننده قیمت نهایی باشد. لذا به نظر می‌رسد برخی مقامات و افراد دولتی افرادی که وظایف تنظیم‌گرانه ساترا را تعریف می‌کنند، به نظر می‌رسد  شناخت صحیح از نحوه تنظیم‌گری تخصصی ندارند و با شیوه‌های سنتی حکمرانی با موضوع VOD بر‌خورد می‌کنند.

او با اشاره به عملکرد ناموفق برخی از نهادهای تنظیم‌گر در کشور گفت: برخی از افراد در مباحث خود موضوعاتی همچون موقعیت مسلط در بازار و یا احتمال excessive pricing را مطرح کردند منتها باید توجه کرد در موضوع دخالت در قیمت‌گذاری پیش‌تر هم نمونه این نوع ورود را در سایر نهادهای تنظیم‌گر مانند سازمان تنظیم مقررات رادیویی یا در موضوع ارز در بانک مرکزی و در حوزه‌های دیگر شاهد بودیم که هیچ تجربه موفقی در این خصوص قابل کشف نیست.

مسیح پور افزود: اساسا ورود رگولاتور در حوزه تعیین قیمت تنها در صورتی که انحصار قانونی ایجاد شده باشد و فرصتی برای رشد رقبای مسلط دیگر از سوی قانون‌گذار در بازار وجود نداشته باشد محل بحث و منطقی است  که این موضوع در حال حاضر در بازار صوت و تصویر ایران مصداق  نداشته و بدون بررسی عمیق امکان صدور حکم وجود ندارد.

مدل‌های درآمدی مجاز رسانه‌ها و مصادیق تفکیک بازار به زودی ابلاغ خواهد شد

به گزارش روابط عمومی ساترا، معاون توسعه کسب‌وکار و تنظیم بازار ساترا ادامه داد: با توجه به اینکه ساترا از مرحله ساماندهی مجوزها عبور کرده و وارد مرحله توسعه و تنظیم بازار شده است لذا اکنون موضوعات  اقتصادی بسیار مهم و جدی مانند مدل‌های مجاز درآمدی، شیوه‌های ارائه سرویس تفکیک بازار و رقابت در اولویت بالایی قرار گرفته و به سرعت در حال تدوین آیین‌نامه‌های مورد نیاز و نظارت در این حوزه اقتصادی هستیم.

وی با اشاره به شکایات واصله به ساترا از سوی برخی از افراد فعال در حوزه تولیدات سینمایی در خصوص افزایش هزینه‌ها گفت: در برخی حوزه‌ها شائبه تخلف‌های جدی اقتصادی مطرح هست و شکایت‌هایی در جلسات از طرف گروه‌های مختلف درگیر در زنجیره تولید و توزیع صوت و تصویر فراگیر مطرح می‌شود. از جمله شکایتی از حوزه تولید مطرح شده است که دلیل عمده افزایش هزینه در برخی از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، افزایش غیرمنطقی هزینه تولید توسط این سرویس‌هاست که توان رقابتی در حوزه تولید محتوا را برای سایر رقبا به شدت تضعیف کرده و بر رشد متناسب در صنعت اثر منفی خواهد گذاشت. نشانه‌های آن از هم‌ اکنون پیداست. لذا ساترا به دلیل حفاظت از منافع عمومی نسبت به بررسی قانونی موضوع اقدام و نظریه کارشناسی نهایی خود را به صورت عمومی منتشر و در صورت به دست آمدن جمع‌بندی درخصوص غیرمنطقی بودن افزایش قیمت در این خصوص اقدام خواهد کرد.

مسیح پور در خصوص جمع‌بندی نهایی موضوع هزینه اشتراک ویدئو اظهار کرد: در طول روزهای ایده یک جلسه مشورت عمومی به صورت آنلاین نیز برگزار خواهد شد که از همه صاحب‌نظران و کارشناسان و فعالین صنعت صوت و تصویر دعوت می‌کنم برای رسیدن به جمع‌بندی در این امر مشارکت کنند.

مواردی از تخلف در شیوه‌های درآمدی فعلی در دست بررسی است

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا درباره پخش همزمان تبلیغات در کنار دریافت حق اشتراک از کاربران گفت: شکایت دیگری که مطرح شده با توجه به اینکه این اپراتورها اقدام پخش تبلیغ روی سرویس‌های اشتراکی خود می‌کنند که این امر نیز در خدماتی اشتراکی اقدامی بی‌سابقه است و باید متوقف شود. آیین‌نامه آن ابلاغ خواهد شد، رسیدگی به این موضوع و به صورت کلی شیوه‌های مجاز درآمدی نیز در دستور کار معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا قرار دارد.

وی در پایان اشاره کرد: ما معتقدیم ساترا به گونه‌ای در طراحی و صدور مجوز و ارائه مشوق‌ها و تسهیلات عمل کرده و به دلیل سیاست‌های ساترا در اعطاء مجوز و ایجاد یک رقابت کارآمد، در قدم اول نیازی به مداخله‌ای اضافه در بازار نیست و ساترا مدام وضعیت رقابت در بازار را پایش می‌کند و اگر لازم باشد سیاست‌هایش را بازنگری می‌کند.

شایان ذکر است در طول دو ماه گذشته نیز شیوه درآمدی از محل ترافیک نیز در دستور کار معاونت قرار گرفت که منجر به اخطار به این رسانه‌ها در خصوص تصحیح مدل درآمدی جاری آن‌ها شده است.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *