تفاوت بروکرها و صرافی های دیجیتال

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
تفاوت بروکرها و صرافی های دیجیتال

تمام کسانی که علاقه به خرید و فروش ارزهای دیجیتال و فعالیت در این زمینه دارند، در ابتدای کار برای چگونگی انجام معاملات مربوط به این خرید و فروش ها و محل انجام آن ها دچار سردرگمی هستند. امروزه نیز که تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه از همیشه داغ تر و پرطرفدارتر است، سوالات مشابه بیشتر مطرح می شود. اکنون می خواهیم در ارزوال با برخی توضیحات تکمیلی راه های خرید و فروش ارزهای دیجیتال و تفاوت های آن ها را بررسی کنیم.

راه های خرید و فروش ارز دیجیتال

خرید و فروش ارز دیجیتال برخلاف آنچه به نظر می رسد کاری سخت و پیچیده و پر رمز و راز نیست. به طور کلی دو راه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود دارد. این دو عبارتند از:

بروکر

صرافی دیجیتال

البته که این دو راه در نهایت یک کارایی دارند و یک هدف را دنبال می کنند اما تفاوت هایی در نحوه اجرای فرآیند خرید و فروش و فعالیت های آن ها وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.


صرافی دیجیتال چیست؟

صرافی به طور عموم به محلی برای خرید و فروش ارز و تبدیل ارزی به ارزی دیگر است. صرافی آنلاین یا صرافی دیجیتال نیز در همین تعریف فعالیت می کند. با این تفاوت که در صرافی دیجیتال پول رسمی کشورها به ارز دیجیتال تبدیل می شود و می توان در آن ها از انواع ارزهای دیجیتال خریداری کرد. امروزه به مدد وجود صرافی های دیجیتال مانند ارزوال، امکان تبدیل ریال به رمز ارزها نیز وجود دارد. در صرافی های دیجیتال، مانند صرافی های معمول و سنتی، بخشی از مبلغ هر معامله به عنوان کارمزد دریافت خواهد شد. خریداران و فروشندگان نیز معاملات خود را براساس قیمت لحظه ای رمز ارزها انجام می دهند. مانند آنچه در معاملت بورس اتفاق می افتد.

 

بروکر چیست؟

بروکر یا کارگزار در حوزه ارز دیجیتال واسطه ای است که بین خریدار و فروشنده فعالیت می کند. مانند کارگزاران فعال در بازار بورس که فعالیت سبدگردانی و خرید و فروش و انتقال سهم ها را برای سهامداران انجام می دهند. بروکر می  تواند یک شخص یا یک مجموعه باشد. بروکر در بازارهای مختلف اقتصادی به دو صورت فعالیت می کند:

  • اعلام قیمت کالای مورد نظر به مشتری و اقدام به خرید یا فروش کالا براساس خواست او
  • خرید و فروش کالای مورد نظر توسط سرمایه سرمایه گذار و براساس تغییر قیمت ها و توافقی از پیش صورت گرفته بین او و سرمایه دار

معمولا درصدی از سود معامله انجام شده نیز به بروکر تعلق می گیرد. اما بروکر در حوزه ارز دیجیتال مانند یک شبکه معاملاتی بوده که از آن با عنوان OTC یاد می شود. دسترسی به این شبکه بزرگ معاملاتی بروکرها توسط سایت، اپلیکیشن یا پلتفرم های مشابه ممکن می شود. در این بازار قیمت لحظه ای ارز دیجیتال و قیمت های پیشنهادی در اختیار کاربر قرار گرفته و خرید و فروش ها براساس آن ها انجام می شود.

تفاوت بروکرها و صرافی های دیجیتال

با تعریف کلی از صرافی دیجیتال و بروکر می توان به تفاوت ساختاری آن ها تا حدودی پی برد. در صرافی دیجیتال قیمتی مشخص برای انواع ارز دیجیتال به شما ارایه می شود که این قیمت برای همه یکسان است. اما در بروکر، شما درخواست میزان خرید خود را از ارزی مشخص اعلام می کنید. بروکر پیشنهاد شما را به فروشندگانی که پیشنهاد فروشی نزدیک به پیشنهاد خرید شما دارند ارائه می کند و در نهایت معامله بین شما و یکی از این پیشنهادها بر اساس توافق طرفین انجام می شود. نکته مطرح شده، اصلی ترین تفاوت روند فعالیت صرافی ها و بروکرهای دیجیتالی است. البته از موارد تفاوت بروکرها و صرافی های دیجیتال به موارد زیر نیز می‌توان اشاره کرد:

  • تفاوت در ثبت نام و احراز هویت

هر دو نیاز به طی مراحل ثبت نام و احراز هویت هستند. در بروکرها پس از ثبت نام باید دو مدرک جهت احراز هویت ارائه کنید که شامل کارت شناسایی (پاسپورت) و مدرکی مشتمل بر آدرس شما است. در صرافی ها پس از ثبت نام برای طی مراحل احراز هویت نیاز به ارائه مدارک هویتی و گاه تصویر خود دارید.

  • تفاوت در واریز و برداشت

این مقوله در صرافی های دیجیتال ایرانی کار چندان سختی نیست. چرا که شما می توانید ارزهای فیات (دلار و یورو) را به راحتی در کیف پول خود واریز کرده و آن را شارژ کنید، همچنین در زمان نیاز به پولتان آن را با کسر کارمزد برداشت نمایید. البته این موضوع در صرافی های دیجیتال خارجی که امکان سپرده گذاری با ارزهای فیات نیست صدف نمی کند. در مورد بروکرها باید گفت تنها از ارزهای فیات پشتیبانی می کنند و حتی خرید و فروش در آن ها با کارت های اعتباری نیز ممکن است.

  • تفاوت در خرید و فروش

فرض کنید می خواهید از یک بروکر اتریوم بخرید (اتریوم چیست؟). در بروکرها تنوع ارزهای دیجیتالی کمتر بوده و محدودیت در انتخاب وجود دارد. البته در بروکرها امکانات تحلیلی بیشتری و پیشرفته تری که به شما امکان تحلیل دقیق تر بازار را می دهد وجود دارد. اما استفاده از آن ها نیازمند مهارت و تجربه کافی است. در مورد صرافی ها اما تنوع بالای ارزهای در دسترس نکته مثبت قابل ذکر است و و پشتیبانی آن ها از LIMIT ORDER و STOP LIMIT که احتمال ضرر را کاهش می دهند.

براساس تفاوت های مطرح شده، به نظر خرید و فروش به خصوص در مراحل ابتدایی در صرافی ها با اطمینان و امنیت بیشتری همراه است. بخصوص که استفاده از بروکرها برای ایرانیان بسیار محدود و سخت است. وجود صرافی هایی مطمئن و قابل اعتماد مانند ارزوال با کاربری آسان به ویژه در مراحل اولیه و ابتدایی ورود به این حوزه بسیار معقول تر و منطقی تر است.

مطالب مرتبط:

ارز دیجیتال؛ رسانه تخصصی حوزه ارز دیجیتال

 پذیرش ارز دیجیتال از نشانه های تحول دیجیتال است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *