شراکت صندوق نوآوری و شکوفایی با شتابدهنده‌ها برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹

صندوق نوآوری و شکوفایی در جدیدترین اقدام، با شراکت با شتابدهنده‌ها امکان سرمایه‌گذاری بیشتر روی استارت‌آپ‌ها را فراهم آورده است. صندوق نوآوری و شکوفایی یک مدل سرمایه گذاری جدید تحت عنوان «هم سرمایه گذاری با شتابدهنده‌ها» را به خدمات خود اضافه کرد.

در این مدل صندوق نوآوری و شکوفایی، با شتابدهنده‌های دانش بنیان قرارداد مشارکت با عنوان هم سرمایه گذاری یا co-investment منعقد می‌کند. طی این قرارداد مبلغی به عنوان اعتبار به شتابدهنده تعلق می‌گیرد.

طی این فرایند صندوق بابت هر استارت‌آپی که از سوی شتابدهنده پذیرش می‌شود و به شرط سرمایه گذاری یک واحد پول از سوی آن شتابدهنده بر روی آن استارت‌آپ، دو واحد پول از اعتبار مذکور را نقداً در اختیار شتابدهنده قرار می‌دهد تا آن پول نیز به صورت حداقل ۷۰ درصد نقد یا حداکثر ۳۰ درصد غیرنقد به استارت‌آپ مذکور تزریق شود.


در این مدل شتابدهنده می‌تواند به صلاحدید خود استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپای حائز صلاحیت را پذیرش کرده و روی آنها سرمایه‌گذاری کند و صندوق نوآوری و شکوفایی در ارزیابی فنی یا مالی طرح‌ها (که می‌تواند شامل شرکت ثبت شده یا تیم استارت‌آپی باشد) ورود نمی‌کند و تزریق پول از سوی صندوق مبتنی بر آورده شتابدهنده خواهد بود و بر این اصل استوار است که از آنجایی که شتابدهنده خود منابعش را در آن استارت‌آپ درگیر کرده، پس در کنار پایش سرمایه خود، می‌تواند مراقب سرمایه تزریق شده از سوی صندوق نیز باشد و حداکثر تلاش خود را برای موفقیت استارت‌آپ بکار گیرد.

توضیح بیشتر در خصوص نحوه فعالیت شتابدهنده ها آنکه این مجموعه‌ها طی دوره‌هایی که برگزار می‌کنند تیم‌های مختلفی را به صلاحدید خود پذیرش می‌کنند و علاوه بر برپایی دوره‌های آموزشی، ارائه محل فعالیت، ارائه دسترسی به زیرساخت‌های لازم؛ مبالغی پول را نیز در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهند تا فعالیت خود را به پیش برده و نیازهای طرح را تأمین کنند، و در عوض در صورتی که آن استارت‌آپ به موفقیت‌های تعیین شده در دوره‌های تعریف شده دست یابد، به صورت شرکت ثبت شده (اگر قبلاً ثبت نشده باشد) و بخشی از سهام آن استارت‌آپ به نام شتابدهنده ثبت می‌شود.

از آنجا که منابع تأمین شده برای استارت‌آپ، متفقا به نسبت ۲ به ۱ از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تأمین شده است، لذا سهام دریافت شده از استارت‌آپ نیز با همین نسبت متعلق به صندوق خواهد بود.

نحوه همکاری در این مدل کاملاً مبتنی بر شراکت واقعی بود و صندوق در سود و زیان فعالیت شتابدهنده طی دوره‌ی مشخص شده در قرارداد شریک است و هیچ تعهدی از بابت سود دهی سرمایه‌گذاری یا حتی بازگشت اصل پول تخصیص داده شده از سوی شتابدهنده به صندوق داده نشده است.

صندوق تضامینی نیز از شتابدهنده دریافت می‌کند (چک یا سفته) که صرفاً در صورت تخلف شتابدهنده به آنها رجوع خواهد کرد. علاوه بر اینها صندوق نوآوری و شکوفایی، حاضر است سهام متعلق به خود را نیز با تخفیف (نسبت به قیمت مشخص شده در سرمایه گذاری مراحل بعد) به شتابدهنده یا سرمایه گذار جدید با شروطی واگذار کند.

همچنین در این مدل همکاری، پاداش عملکرد به صورت بخشی از سود و درصدی به عنوان کارمزد اداره مشارکت نیز از سوی صندوق به شتابدهنده پرداخت می‌شود.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *