وزیر ارتباطات در جلسه شورای اداری استان سیستان و بلوچستان:

 در روزهای اخیر ۳۵ روستای سیستان و بلوچستان به شبکه ارتباطی متصل شده‌اند

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تاکید بر اینکه امنیت زمانی محقق می شود که ما پیشرفت کنیم گفت: در فضای مجازی همانند دنیای حقیقی ممکن است نواقصی وجود داشته باشد اما واقعیت این است که امروزه در ساحت فضای مجازی امکان رشد و پیشرفت وجود دارد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی در جلسه شورای اداری استان سیستان و بلوچستان با حضور استاندار، فرمانداران و مدیران اجرایی استان با تاکید بر اینکه هدف از ماموریت ائمه چیزی جز برقراری عدل و قسط نبوده است گفت: طبیعتا حکومت ها هم باید حقوقی را به مساوات و عدل برای مردم فراهم کنند که این مسئله به صراحت در قانون اساسی آمده است.
وی افزود: اگر در همه نقاط کشور این حقوق به صورت متوازن توزیع شود عدالت اجتماعی برقرار می شود و حکومتی موفق و مطلوب خواهد بود که بتواند عدالت اجتماعی را در جامعه تحقق بخشد. اگر در هر جایی عدم توازن و توزیع نابرابر شکل بگیرد عدالت از بین می رود.
آذری جهرمی با تاکید بر اینکه عدالت مولفه های مختلفی دارد گفت: امکان آموزش برای همه یکی از مولفه های عدالت است. آن کودک و نوجوانی که در روستاهای دور افتاده سیستان و بلوچستان زندگی می کند هیچ فرقی با کودکی که در مناطق برخودار زندگی می کند ندارد. این وظیفه ماست که شرایط برابر تحصیل را برای همه دانش آموزان فراهم کنیم.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه ارتباطات و دسترسی مردم به آن هم امروز به عنوان حق الناس مطرح می شود گفت: امروز در عصر ارتباطات و البته در شرایط همه گیری کرونا، فرایند تبدیل شدن ارتباطات به عنوان یک حق طبیعی شهروندان در نقاط مختلف کشور تسهیل شده است. چرا که ارتباطات بستر آموزش، بستر تجارت و همچنین بستر بهداشت و درمان است.
وی افزود: برخی عادت دارند با استخراج یک تصویر از فضای مجازی آن را به کل این فضا تعمیم دهند و به طور کلی آن را زیر سوال ببرند. بنابراین ارتباطات را می شود با دو نگاه مورد توجه قرار داد، یکی اینکه ارتباطات را بستر پیشرفت بدانیم یا اینکه آن را مضر و مخرب قلمداد کنیم.
آذری جهرمی با بیان اینکه نمی توانیم دوگانه امنیت و پیشرفت در کشور درست کنیم گفت: امنیت زمانی محقق می شود که ما پیشرفت کنیم. در فضای مجازی همانند دنیای حقیقی ممکن است نواقصی وجود داشته باشد اما واقعیت این است که امروزه در ساحت فضای مجازی امکان رشد و پیشرفت وجود دارد.
وی افزود: از ابتدای این دولت تلاش کردیم که دسترسی به شبکه ارتباطی را به صورت عادلانه برای مردم فراهم کنیم. یکی از شعارهای اصلی ما عدالت ارتباطی بود. بعد از اینکه ارتباطات در کل شهرهای کشور برقرار شد بحث توسعه ارتباطات روستایی را به طور جدی دنبال کردیم.
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه مطابق قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات موظف است تا پایان برنامه، ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ارتباطی متصل کند گفت: در استان سیستان و بلوچستان، سه هزار و ۴۴۲ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که ۷۳ درصد به نحوی به شبکه ارتباطی متصل هستند و حدود ۲۷ درصد روستاهای استان متصل نیستند.
وی افزود: امروز ۲۵۰۰ روستای استان به شبکه ارتباطی متصل هستند. از آمار باقی مانده ۱۲۰۰ روستا را باید متصل کنیم. ما برنامه ریزی کرده بودیم که تا پایان سال تمامی این روستاها را به شبکه ارتباطی متصل کنیم اما با توجه به بزرگی استان و شرایط کرونا قطعا با روند فعلی نمی توانستیم این تعداد روستا را متصل کنیم.
آذری جهرمی ادامه داد: این پروژه اعتبار قابل توجه ای نیاز داشت. با آقای رئیس جمهور در این باره صحبت کردم. ایشان با توجه به علاقه ای که به مردم استان دارند فرمودند هر کاری که لازم است انجام دهید و به آقای نوبخت دستور دادند که این موضوع ضروت دارد و باید انجام شود و خوشبختانه اعتبارات لازم تامین شد.
وی تصریح کرد: بر این اساس ما یک کارگروه ویژه ای را تشکیل دادیم و پروژه را به صورت ملی پیش بردیم و برای تک تک این ۱۲۰۰ روستا کد پروژه تعریف و یک برنامه عملیاتی در سه فاز تعریف کردیم. در فاز یک حدود ۲۱۹ روستا تا پایان دی ماه متصل خواهند شد. طی چهار، پنج روز اخیر ۱۲ سایت روشن و ۳۵ روستا به شبکه ارتباطی متصل شده اند.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه وظیفه ما برنامه ریزی و تامین منابع است و در این پروژه زحمت بیشتر را جوانان و اپراتورهای ارتباطی می کشند گفت: من فردا به تهران برمی گردم اما تا پایان پروژه هر هفته یکی از مدیران وزارت ارتباطات در استان حضور خواهد داشت تا مدیریت پروژه را برعهده بگیرد و وعده ای که به مردم استان داده ایم محقق شود چرا که معتقدیم که وعده های بی سرانجام آفت بزرگی برای کشور است و باعث به وجود آمدن بی اعتمادی می شود.
وی افزود: تاثیر تحقق این پروژه و اتصال تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان سیستان و بلوچستان، بهره مندی تمامی دانش آموزان استان از امکان تحصیل مجازی است. در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار دانش آموز استان یعنی حدود ۱۲.۵ درصد دانش آموزان استان به دلیل عدم دسترسی به شبکه ارتباطی محروم از تحصیل هستند. ما چه می دانیم؟ شاید یکی از این دانش آموزان تبدیل به مریم میرزاخانی دیگری برای کشور شود.
وزیر ارتباطات در خاتمه گفت: این کار بزرگ را قطعا به تنهایی نمی توانیم به سرانجام برسانیم اگر دستگاه های اجرایی همکاری لازم را نکنند این برنامه با تاخیر مواجه خواهد شد؛ هر چند دل ما قرص است چرا که امروز مدیران اجرایی استان برای همکاری اعلام آمادگی کردند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *