سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ در بازار آنلاین پاساژ

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹

همزیستی با ویروس کرونا، تغییرات زیادی در عادات رفتاری و سبک زندگی‌ ما به وجود آورد؛ یکی از این تغییرات، رشد هرچه بیشتر خرید آنلاین و عرضه محصولات‌ در فضای آنلاین است. اما، سردرگمی ناشی از مواجهه با حجم زیادی از محتوا و عدم اطمینان به فروشندگان در شبکه‌های اجتماعی فرآیند را برای خریداران سخت می‌کند. در مقابل، از فروشندگان هم برای دیده شدن بیشتر محصولات‌شان و جلب اعتماد مخاطبان با چالش بزرگی روبرو هستند.

پاساژ، بازاری به وسعت ایران

پاساژ یک بازار آنلاین یا مارکت پلیس (Marketplace) رایگان و بدون کارمزد برای عرضه و تقاضا میان فروشنده و خریدار است. در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار فروشگاه با عرضه بیش از  ۵۰۰ هزار محصول از دسته‌بندی‌های:  کالای دیجیتال، مد و پوشاک، آرایشی و بهداشتی در پاساژ فعالیت می‌کنند. فروشندگان در حوزه‌‌های مختلف می‌توانند یک فروشگاه در پاساژ بسازند و کالای خود را در آنجا عرضه کنند. این فروشندگان می‌توانند مغازه‌دار باشند یا فروشنده‌ اینترنتی فعال در اینستاگرام و تلگرام.

فروشندگان زیادی تلاش می‌کنند تا کالا و محصولات‌ خود را در شبکه‌های اجتماعی بفروشند، اما زیرساخت شبکه‌های اجتماعی مناسب خرید و فروش نیست. شاید برای حجم فروش‌ پایین امکان‌پذیر باشد اما اگر حجم فروش کمی بالا برود مدیریت این فر‌‌آیند کار ساده‌ای نیست. پاساژ با ارائه بستری (Platform) به عنوان فروشگاه امکان این خرید و فروش‌ها را فراهم می‌کند. به علاوه، با افزایش ترافیک و ترغیب کاربران برای چک کردن مداوم فروشگاه‌ها یا همان پاساژگردی آنلاین تلاش می‌کند میزان فروش فروشندگان را هم افزایش دهد.


از طرف دیگر، پاساژ امکانی فراهم کرده تا خریداران بتوانند بطور مستقیم با فروشندگان در ارتباط باشند. محصولات عرضه شده از فروشگاه‌های سراسر کشور را با هم مقایسه کرده و بهترین گزینه را خریداری کنند. پاساژ برای تأمین امنیت خریداران قوانین سختی دارد مانند: «ضمانت ۷ روزه بازگشت محصول». طبق این قانون، پاساژ تا ۷ روز هزینه پرداخت شده توسط خریدار را آزاد نمی‌کند تا کیفیت محصول توسط او تائید شود.

مدل درآمدی پاساژ بر حسب کمیسیون (Commission)  نیست بلکه بر حسب تبلیغات است. اگر فروشنده‌ای بخواهد فروش بیشتری در پاساژ داشته باشد می‌تواند در آن تبلیغ کند. میزان فروش فروشنده هر اندازه که باشد پاساژ کمیسیونی نمی‌گیرد و تنها به ازای تبلیغ انجام شده هزینه دریافت می‌کند.

علاوه بر این، مزایای پاساژ نسبت به سایر مارکت پلیس‌های مشابه، رایگان بودن آن, نبود پروسه‌ها و قوانین سخت برای قیمت‌‌گذاری محصولات و کوتاه بودن دوره‌های تسویه با فروشندگان در آن است علاوه بر این از آن جا که کارهای لوجستیک و عملیاتی انجام نمی‌دهد و ارسال مرسولات را خود فروشندگان مدیریت می‌کنند و خریداران هزینه کم‌تری بابت خرید خود از پاساژ پرداخت خواهند کرد.

پاساژ، از شروع تا جذب سرمایه از سمارت‌آپ

پاساژ با همکاری افشین کاتبی جهرمی وعلی پارسا در سال ۹۴ شکل گرفت. این دو بعد از بررسی ایده، نمونه‌های خارجی و رقبای احتمالی داخلی، مدل تجاری پاساژ را طراحی کردند. این مدل تجاری با هدف کاهش هزینه‌‌های فروش آنلاین برای فروشندگان و جلب اعتماد خریداران طراحی و پیاده‌سازی آن شروع شد. بعد از یک سال در شهریور ماه ۹۵ اولین نسخه اپلیکیشن پاساژ منتشر شد.

استارتاپ پاساژ در راند اول جذب سرمایه توانست سرمایه مورد نیاز خود را از یک سرمایه گذار خصوصی جذب کند. تیم پاساژ طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ روی بهبود، گسترش و افزایش تنوع خدمات مارکت‌پلیس خود متمرکز شد، به طوری که در سال ۹۹ با گسترش بازار و جذب بیش از ۱۰ هزار فروشنده از سراسر کشور، موفق شد از شرکت موناکو راند دوم سرمایه مورد نیازش را جذب کند.

استارتاپ پاساژ با هدف گسترش بازار، افزایش سرعت رشد و بهره گیری از تجربیات موفق سرمایه‌گذاران در راند سوم جذب سرمایه خود با شرکت سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ وارد مذاکره شد. با توافقات انجام شده اسمارت‌آپ هم به جمع سرمایه گذاران این استارتاپ اضافه شد.

روند بازار خرده‌فروشی آنلاین در ایران

اندازه بازار خرده‌فروشی در ایران (که بخش بزرگی از فروش در آن همچنان به صورت آفلاین انجام می‌شود)، بسیار بزرگ است. نرخ تبدیل فروش آفلاین به آنلاین در ایران پایین‌تر از میانگین‌ جهانی است. این اختلاف نشان می‌دهد که بخش زیادی از تراکنش‌های خرید و فروش بعد از مدتی به فضای آنلاین منتقل خواهند شد. کارآفرینانی که بتوانند در بازار خرده‌فروشی پلتفرمی بسازند که انتقال تراکنش‌های آفلاین به آنلاین را ساده‌تر کند، برنده خواهند بود. شرکت سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ هم با چنین رویکردی در استارتاپ پاساژ سرمایه‌گذاری کرده‌است و امید است این همکاری به رشد هرچه بیشتر پاساژ سرعت بخشد.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *