گزارش فیلیمو، به مناسبت روز جهانی کودک؛

انتشار ۹ هزار و ۲۷۴ انیمیشن در فیلیمو طی ۶ سال

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹
انیمیشن در فیلیمو

امروزه دنیا، انیمیشن و کارتون را یکی از ابزارهای سرگرمی و خیال‌پردازی کودکان می‌داند و غول‏های بزرگ جهان با استفاده از این هنر ـ صنعت  توانسته‌اند بسیاری از مفاهیم اخلاقی، علمی، آموزشی و دیگر را به کودکان القا بکنند. همانندسازی و الگوبرداری در این سن باعث می‌شود انیمیشن تاثیر بیش‌تری روی کودکان داشته باشد و  بر پیکر آنها نقش ببندد و جوانی و بزرگسالی‌شان را بسازد، ولی این روزها اپیدمی ویروس کرونا و عدم دسترسی کودکان به تفریح‌های همیشگی خود مانند پارک، جمع دوستان و از این قبیل، باعث شده بیش از گذشته به انیمیشن و کارتون دسترسی داشته باشند و اگر پیش از این با محدودیت زمانی برای تماشا روبه‌رو بوده‏اند، حالا بی‌وقفه به تماشای کارتون‏های محبوب خود بنشینند. به بهانه‌ی ۲۰ نوامبر ـ روز جهانی کودک ـ و به دلیل اهمیت مسائل تربیتی و ویژگی‏ها خاص ذهنی و شناختی کودکان،«فیلیمو» گزارشی از تماشای انیمیشن و رفتارشناسی مخاطبان منتشر کرده که بخشی از آن را می‌خوانید.

۹ هزار و ۲۷۴ انیمیشن از زمان تولد تا امروز

بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ سرویس درخواست فیلمی با نام «فیلیمو» متولد شد که نیازمند بی‏‌انتهای محتوای داخلی و خارجی بود و باید همه‌ی رده‏های سنی مختلف را راضی می‏کرد. یکی از این مهم‌ترین‏ها رده‏‏های سنی،کودکان بودند، تا جایی که امروز ۹ هزار و ۲۷۴ انیمیشن در «فیلیمو» با بومی‌سازی نظام رده‌بندی سنی جهانی در ایران و مطابقت با ساز و کار وزارت ارشاد بارگذاری شده است. به گونه‏ای که تمام محتواها با در نظرگرفتن رده‌بندی سنی در فیلیمو نمایش داده می­شوند و امکان انتشار یک فیلم یا سریال بدون تعیین درجه‌ی سنی آن، حتی از نظر فنی وجود ندارد.


در آبان‌ماه ۱۳۹۹ با نزدیک‌شدن به روز جهانی انیمیشن به ۹ هزار و ۲۷۴ محتوا انیمیشن پیش، ۴۵۲ عنوان جدید انیمیشن اضافه شد که به ترتیب برای رده‌بندی سنی ۶-۳ ساله ۲۳۴ محتوا، رده‌ی سنی ۱۲-۷ ساله ۸۹ محتوا، رده‌بندی سنی ۱۶تا ۱۳ ساله ۴۳ محتوا، رده‌بندی سنی ۹۹ -۱۷ ساله ۸۴ محتوا و بدون محدویت سنی، دو محتوا روی سایت فیلیمو قرار گرفته که می‏توان از انیمیشن‏های «رویاسازها» در ژانر ماجراجویی ـ کمدی محصول سال ۲۰۲۰ کشور دانمارک یا «ابرهیولاها: روز هیولاها» در ژانر خانوادگی ـ ماجراجویی محصول ۲۰۲۰ کانادا اشاره کرد.

 

«بچه‌رییس» پادشاه انیمیشن‏ها

کودکان در سنین پیش از ۷ سال در حال کارکردن روی مهارت‌های اولیه و تسلط بر آنها هستند و این تمرین‌ها به شکل دیدن فیلم‌های تکراری، تماشاکردن و بارها و بارها گوش‌سپردن به یک کارتون در اغلب کودکان مشاهده می‌شود و به آنها کمک می‌کند اطلاعات را به یاد بیاورند، تا جایی که یک کاربر فیلیمو، در یک ماه، ۲۴ بار به تماشای انیمیشن «بچه‌رییس» نشسته و با بررسی رفتار مخاطبان بر روی پلتفرم، می‏توان انیمیشن «بچه‌رییس» را پادشاه بلامنازع انیمیشن‏ها دانست که بیش از ۴۱۵ میلیون دقیقه تماشا شده است اما رتبه‏های پس از آن، به ترتیب در اختیار «من نفرت‌انگیز۳»،«باب‌اسفنجی در خشکی»،«داستان اسباب‌بازی۴» و «زوتوپیا»  قرار دارد.

 

«باب‌اسفنجی در تهران»؛ پرطرفدار ایرانی

خوش‌بختانه انیمیشن‏های ایرانی هم از این رفتار تکراری کودکان در امان نمانده‌اند و طرفدارهای زیادی دارند.«باب‌اسفنجی در تهران» با رکورد بیش از  ۴۹ میلیون دقیقه، جزو پرطرفدارها و محبوب‏ترین انیمیشن‏های ایرانی است و در رتبه‏های بعدی «فیل‌شاه»،«بنیامین»،«دیرین دیرین» قسمت اول و «فهرست مقدس» مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته‏‌اند.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

در پایان فیلیمو برای امنیت کودکان و آرامش خاطر والدین در سایت و اپلیکیشن خود قفل کودک را تعریف کرده و  این قفل در جایگاه یک ابزار تماسی در پلتفرم قرار داده شده که خانواده‌ها با استفاده از آن می­توانند محدودیت نمایش محتوا را برای کودکان زیر سه سال، زیر هفت سال و زیر سیزده سال تعیین بکنند. به این ترتیب که برداشته‌شدن قفل و دسترسی به سایر فیلم و سریال‌های بزرگسالان نیاز به پاسخ‌گویی به پرسشی دارد که به طور عادی برای کودکان قابل‌پاسخ‌گویی نیست و باعث محدودیت دسترسی آنها خواهد شد.

مطالب مرتبط:

صباایده با «مدرسه فیلیمو» به استقبال مهر می‌رود

عرضه فیلیموباکس آغاز شد

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *