براساس نتایج نظرسنجی پلتفرم گردشگری علی بابا؛

سفر ۳۲ درصد از ایرانیان در تابستان ۹۹

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹

گزارش رفتار سفر ایرانیان در پاییز و تابستان ۹۹ از سوی علی بابا منتشر شد. این پلتفرم آنلاین حوزه گردشگری هدف از انتشار این این گزارش را ایحاد بینشی جامع از رفتار سفر ایرانیان در دوران پاندمی برای فعالان حوزه گردشگری کشور عنوان کرده است.

به گفته روابط عمومی علی بابا این نظرسنجی از طریق رسانه‌های عمومی و بین بیش از ۴ هزار نفر از شهروندان ۲۷ استان ایران صورت گرفته است. آنطور که علی بابا از ویژگی‌های جمعیت شناختی این نظرسنجی اطلاع داده، ۵۴ درصد از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی را آقایان تشکیل داده‌اند که بیشترشان ۳۱ تا ۳۴ سال سن داشته‌اند. همچنین ۳۱ درصد از پاسخ‌دهندگان تهرانی، ۱۰ درصد اهل مشهد و ۷ درصد اهل اصفهان بوده‌اند.

به گزارش وبنا، نیمی از پاسخ دهدندگان به این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که تا پیش از شیوع کرونا تا دو مرتبه در تابستان به سفر می‌رفته‌اند. به طور کلی پیش از شیوع ویروس کرونا ٣٨ درصد مردم حداقل یک بار و ٢٧ درصد آنان حداقل ٢ بار سفر در تابستان را تجربه می کردند، اما با شیوع کرونا میزان سفر ایرانیان در فصل تابستان با کاهش معناداری همراه بوده است. ۶۱ درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که در تابستان ۹۹ تنها ۱ مرتبه به سفر رفته‌اند با این حال ۲۷ درصد افراد در این فصل بین ۲ تا ۴ مرتبه سفر را تجربه کرده‌اند. همچنین ۶ درصد از افراد در سه ماه تابستان بین ۵ تا ۹ مرتبه به سفر رفته‌اند. در این بین ۲ درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که در ۳ ماه تابستان هیچ سفر داخلی نداشته‌اند.


براساس این نظرسنجی ایرانیان دلیل ترک سفرهای تابستانی در تابستان ۹۹ را افرادی که مسافرت نداشتند ویروس کرونا، شرایط اقتصادی، نداشتن زمان کافی و بسته بودن مرزها را اصلی ترین دلایل عدم سفر خود در تابستان ٩٩ اعلام کردند. عمده سفر ایرانیان در تابستان سال ١٣٩٩ با اهداف تفریحی و سیاحتی صورت گرفته است. تعداد زیادی از مشارکت کنندگان، هدف خود از سفر را تفریحی و گردشگری، دیدار اقوام و بستگان و در نهایت زیارتی و مذهبی عنوان کرده اند. لازم به ذکر است که مشارکت کنندگان در پاسخ به این سوال می توانستند چند هدف برای سفرهای خود انتخاب کنند.

بر اساس این گزارش تهران، رشت، ساری و مشهد با ۱۷، ۱۴، ۱۰ و ۹ به ترتیب بیشترین تعداد گردشگر را در تابستان ۹۹ به خود اختصاص داده اند. اصفهان، تبریز، قم، گرگان و کرمانشاه نیز به ترتیب با اختصاص ۸، ۷، ۵، ۴ و ۴ درصد از مسافران تابستان ۹۹ در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش به مکان‌هایی که مسافران تابستان ۹۹ در آن‌ها اقامت داشته‌اند پرداخته شده است. بر این اساس ۴۱ درصد مسافران در منازل شخصی، ۳۷ درصد منزل دوستان و آشنایان، ۱۹ درصد در ویلا یا اقامتگاه، ۸ درصد در چادرهای مسافرتی، ۷ درصد در هتل و ۶ درصد در هتل آپارتمان اقامت داشته‌اند.

بیشتر مسافران تابستان ٩٩ که یک جامعه ۵٠ درصدی را تشکیل می دهند، بین ٢ تا ۴ روز در سفر بوده اند. مسافرت ١٨ درصد آنان نیز بین ۵ تا ٧ روز طول کشیده است.

۴٢ درصد از کسانی که سفر رفته اند، در طول سفرشان به جنگل و دریا سر زده اند و طبیعت گردی کرده اند. ٣٩ درصد نیز به علت شیوع ویروس کرونا هیچ فعالیت گردشگری را در طول سفرشان انجام نداده اند. ٢۵ درصد آن ها مهمانی رفته اند و با اقدامشان دیدار کرده اند. افزون بر این طبق این گزارش ٧٧ درصد ایرانیان در تابستان ٩٩ به همراه خانواده خود سفر کرده اند. سفر به صورت انفرادی، سفر با دوستان و سفر با همکاران به ترتیب در رتبه های بعدی جای می گیرند.

آنطور که در این گزارش اعلام شده در تابستان ٩٩ خودرو شخصی در جایگاه اولین انتخاب مسافران به عنوان وسیله نقلیه قرار می گیرد. هواپیما و اتوبوس نیز انتخاب دوم و سوم ایرانیان هستند.

به گزارش وبنا، این مطالعه نشان می دهد بیشتر مسافران تابستان ٩٩ وعده های غذایی شان را در طول سفر خودشان تهیه کرده اند. ۶ درصد نیز در رستوران هتل و ۶ درصد در کافه ها و رستوران های شهر مقصد همه وعده های غذایی شان را صرف کرده اند. همچنین مشارکت کنندگان برای پاسخ به این سوال که «در طول سفر از چه راه هایی پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده اند» می توانستند چند جواب را انتخاب کنند. طبق این مطالعه، ضدعفونی کردن مکرر دست ها و وسایل مصرفی با استفاده از الکل، اصلی ترین راه رعایت بهداشت در طول سفر بوده است. در نمودار تمام راه های رعایت پروتکل بهداشتی به تفکیک بیان شده اند.

نتایج این مطالعه نشان داده است که ٩۴ درصد از کسانی که در تابستان ٩٩ حداقل یک بار سفر کرده اند، به بیماری کرونا مبتلا نشده اند؛ یا حداقل می توان گفت که پس از سفر علائمی دال بر ابتلا به کرونا از خود بروز نداده اند.

در بخش دوم این گزارش به پیش‌بینی وضعیت سفر ایرانیان در فصل پاییز پرداخته شده است. ۸۱ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی علی بابا اعلام کردند که قرار نیست در فصل پاییز به سفر بروند. با این حال مقاصد گزدشگری انتخاب شده از سوی ۱۹ درصد از افراد که قصد سفر در فصل پاییز را دارند نشان از آن دارد که رشت در پاییز ۹۹ پرمسافرترین مقصد گردشگری داخلی خواهد بود. ٢٠ درصد از افرادی که قرار است در پاییز ٩٩ سفر بروند شهر رشت، ١٧ درصد آن ها شهر تهران و ١۶ درصد نیز شهر مشهد را به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده اند.

در پاییز ٩٩ همچنان خودرو شخصی به عنوان اولین انتخاب مسافران به عنوان وسیله نقلیه قرار می گیرد. هواپیما و اتوبوس هر یک با رشد چند درصدی نسبت به تابستان همچنان انتخاب دوم و سوم ایرانیان هستند. همچنین در پاییز ٩٩ تفریح و گردشگری همچنان اولین دلیل برای مسافرت ها خواهد بود.
بیش از نیمی از کسانی که می خواهند در پاییز به مسافرت بروند، هدفشان تفریحی و گردشگری است. دیدار اقوام و بستگان و دلایل کاری و تجاری الویت های دوم و سوم افراد خواهد بود.

در پاییز ٩٩ اقامت در هتل سه برابر تابستان خواهد بود. در پاییز ٩٩ منزل شخصی همچنان برترین انتخاب برای اقامت در سفر محسوب می شود. پس از آن منزل دوستان آشنایان ٣۵ درصد از پاسخ ها را به خود اختصاص داده است.

فایل پی دی اف این گزارش را از  اینجا دانلود کنید

مطالب مرتبط:

بوی بهبود از اوضاع گردشگری می‌آید

گزارش پلتفرم گردشگری علی بابا از سفرها در تابستان ۹۹ منتشر شد

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *