بنیانگذار رایتینو در گفتگو با وبنا از راه‌اندازی و چالش‌های این استارتاپ می‌گوید؛

در گام اول ۵ درصد از بازار تعمیر ماشین‌های اداری تهران را می‌خواهیم

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۹

مصاحبه با فواد جلالی زاده ، بنیانگذار استارتاپ رایتینو

امروزه کمتر کسب‌وکاری را می‌توان پیدا کرد که با مباحث نرم‌افزاری، چالش‌ها و مشکلاتش درگیر نباشد و از طرفی سرعت گسترش آی تی و کاربردهایش در عمق کسب‌وکارها و حتی زندگی روزمره افراد آنقدر زیاد است، که پاسخگویی در این زمینه چالش‌های این حوزه با مشکل مواجه شده است. رایتینو استارتاپی است که در زمینه تعمیر و نگهداری ماشین‌های اداری، تجهیزات مراکز داده، نرم افزار و شبکه رایانه‌ای به ارائه خدمت می‌پردازد. فواد جلالی زاده بنیانگذار این استارتاپ ۳۲ساله و متولد اهواز است و به گفته خودش از سال۹۲ تهران زندگی کرده و شروع فعالیتش در زمینه آی تی هم در همان سال استارت خورده است. او از تعمیر و نگهداری ماشین های اداری در حوزه عملیات بانکی شروع به‌کار کرده وبه مدت ۸ سال در حوزه تجهیزات مرکزی داده، شبکه و نرم افزار فعالیت داشته است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از تجربه‌های فعالیت در اکوسیستم بگوید.

رایتینو چطور شکل گرفت؟


پروژه رایتینو از سال ۹۵ شکل گرفت ولی به اسم رایتینو فعالیت نمی‌کرد و آن را به صورت استارتاپ نمی دیدیم. در سال ۹۵ هم من شرکتی ثبت کردم ولی بنابه دلایلی نشد شروع کنیم و با شکست مواجه شدیم. در نهایت اواخر سال ۹۷ با کمک یکی از دوستان بنام آقای مقصودی پروژه رایتینو را استارت زدیم.

درحال حاضر چه خدماتی ارائه می‌دهید؟رایتینو به چه حوزه‌های جدیدی ورود خواهد کرد؟

درحال حاضر رایتینو در حوزه تعمیر و نگهداری ماشین‌های اداری، تجهیزات مراکز داده، نرم افزار و شبکه رایانه ای فعالیت دارد ولی درنظر داریم طبق برنامه‌ریزی تا یکی دوسال آینده بتوانیم در بلاک چین، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی فعالیتمان را توسعه بدهیم.

حجم بازار این حوزه چطور است؟بر روی تصاحب چه سهمی از بازار این حوزه هدفگذاری کرده‌اید؟

درتیم رایتینو بعد از بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که درحال حاضر در شهر تهران بیش از ۳۰۰هزار نفر شخص حقیقی و بیش از ۲۰هزار نفر از اشخاص حقوقی مشکلات یارانه‌ای خود را برونسپاری می کنند و ما در مرحله اول سعی داریم ۵درصد از این بازار را تصاحب کنیم یعنی ارائه خدمت به بیش از ۱۵هزارنفر از اشخاص حقیقی و ۵۰۰نفر از اشخاص حقوقی. 

در حال حاضر چند نفر از خدمات رایتینو استفاده کرده‌اند؟

ما کارمان را از دی ماه ۹۸شروع کردیم ولی متاسفانه به بیماری کرونا خوردیم و نتوانستیم تبلیغات و بازاریابی داشته باشیم می‌توان گفت تا امروز ۱۰۰کاربر در سامانه رایتینو عضو و بیش از ۲۰ درخواست ثبت شده است که توانستیم برای آن‌ها با موفقیت به ارائه خدمت بپردازیم.

از ابتدا جذب سرمایه داشتید یا با سرمایه شخصی شروع کردید؟

رایتینو تا امروز هیچ سرمایه‌ای جذب نکرده و همه هزینه ها از سرمایه شخصی بوده است.

رایتینو رقیبی هم تاامروز داشته است؟

درحال حاضر در زمینه رایانه ۴رقیب را شناسایی کردیم آچاره، آچارباکس، سنجاق و استادکار که این پلتفرم ها به صورت غیرمتمرکز در حوزه رایانه فعالیت می‌کنند. مزیت اصلی ما متمرکز بودن بر روی یک حوزه و تخصصی بودن پلتفرممان است

از شروع کار چه چالش‌هایی داشته‌اید؟

تیم‌سازی بزرگترین چالش ما تا امروز بوده که هنوز هم تاحدودی دچار این مشکل هستیم. چالش دیگر مربوط به ثبت مسائل حقوقی و نیاز به دریافت کد اقتصادی است و در نهایت پرداخت مالیات‌های غیرمتعارف و داستان‌هایش. با دوندگی فراوان توانستیم مشکلات تاحدودی را برطرف کنیم.

نقاط قوت و ضعف اکوسیستم ایران را در چه می‌بینید؟

بااینکه من تجربه زیادی از فعالیت در اکوسیستم استارتاپی ندارم اما در همین یکسال ورودم به اکوسیستم  شدت انحصارگرایی را احساس کرده‌ام اینکه هرکسی به راحتی نمی تواند وارد این عرصه شود و رشد کند. رانت های اقتصادی و دولتی در مسیر رشد واقعا آزاردهنده است. انحصارگرایی ضعف بزرگی برای اکوسیستم محسوب می‌شود.

از بخش‌های دولتی چه انتظارتی دارید؟

انتظارات از بخش دولتی، انجام درست فرآیند قانونگذاری در اکوسیستم استارتاپی است متاسفانه بعضی از قوانین مشخص شده در زمینه استارتاپ ها چالش‌های زیادی ایجاد می‌کند و دست و پای استارتاپ ها را می بندد و دقیقا بخاطر همین مشکلات استارتاپ ها به شدت شکست می خورند. در زمینه قانونگذاری انتظار صرف زمان و توجه بیشتری را  داریم.

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *