گزارش اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران پس از برگزاری مراسم دو روزه اختتامیه در روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن ۹۸ به کار خود پایان داد.

در این رویداد در کنار اهدای تندیس به برترین آثار بخش داوری و تقدیر از برندگان بخش مردمی، سخنرانی‌ها و پنل‌های متعددی صورت گرفت.

روز اول این رویداد با سخنرانی رضا الفت نسب، دبیر اجرایی جشنواره وب و موبایل ایران آغاز شد.


الفت‌نسب با انتقاد از شرایط موجود در کشور برای کسب و کارهای آنلاین، گفت: «در ایران زندگی می کنیم و باید هر لحظه منتظر یک اتفاق غیر منتظره باشیم اما شرایط تا کجا قرار است اینطور باشد؟ تا کجا قرار است در سردرگمی و استرس قطعی اینترنت و ده ها مسئله دیگر به سر بریم؟ انگار قرار است هر اتفاق ناگواری در این مملکت بیفتد یک سرش ما باشیم. قیمت مسکن بالا می رود ما مقصریم؟ قیمت خودرو همین طور؟ فروش کالای قاچاق هم؟ خرید با کارت سرقتی سارقان را هم ما باید جواب دهیم! واقعا دیواری کوتاه‌تر از کسب و کارهای مجازی در اقتصاد وجود دارد؟»

دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران ۲۸ داور داشت

شایان شلیله، بنیانگذار جشنواره وب ایران دومین سخنران روز اول اختتامیه جشنواره وب و موبایل ایران بود.

شلیله در رابطه با نحوه داوری آثار در جشنواره وب و موبایل ایران گفت: «چند سال است داوری جشنواره بر روی مدل شورایی پیش می رود. امسال ۲۸ داور با ما همراه بودند و رای گیری در پنل صورت محرمانه گرفت. امیدواریم همکارانی که کاندید شدند به ما اعتماد کنند و بدانند که سعی کردیم بهترین کار را انجام دهیم و هر چه در توان داشتیم انجام دادیم تا از اعتماد اعضا پاسداری کنیم.»

رویای کودکان شیرآباد برای مدرسه رفتن 

ادریس گهرام زایی، معلم مدرسه نیمه‌کاره‌ای در شیرآباد استان سیستان بلوچستان که سال گذشته توسط جشنواره وب و موبایل ایران تکمیل شد، دیگر سخنران این رویداد بود.

معلم مدرسه شیرآباد با اشاره به اینکه بچه های این منطقه رویای مدرسه رفتن را از یاد برده بودند، گفت: «به لطف خدا آرزوی این بچه ها با قلب تمام افرادی که در این جا میزبان ما هستند گره خورد و مدرسه نداشته با همت شما انسان های بزرگ جزء داشته های فرزندان منطقه شیرآباد شد و بچه هایی که روزی بی هدف مسیر فاضلاب شیرآباد را طی می کردند امروز به همت شما در مدرسه شیرآباد در حال ساختن و پرورش خودشان می پردازند.»

جامعه ایران دچار توده بحرانی شده

مقصود فراستخواه، جامعه شناس در اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران گفت: «در حال حاضر استارت آپ‌ها، بخشی از زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد که می‌توان گفت سبک مصرف ایجاد می‌کند و اما خود مصرف به معنای پسامدرن نیست بلکه نوعی سبک زندگی است که این سبک باید تعریف مشخصی داشته باشد. در حال حاضر می‌توان گفت جامعه ایران دارای توده بحران یا جرم بحرانی شده است. توده بحران یا جرم بحران را می‌توان اینگونه تعریف کرد که یک جثه بحرانی است که براساس رشد مواد و مصالح و ظرفیت‌هایی است که شکل گرفته و جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است.»

۲۰ تا ۳۰ درصد بازار بیمه قابلیت آنلاین شدن دارد

پس از سخنرانی مقصود فراستخواه، نوبت به برگزاری اولین پنل انتقال تجربه با حضور محمدرضا فرحی، مدیرعامل بیمه‌بازار با مدیریت رضا جمیلی رسید.

مدیرعامل بیمه بازار با اشاره به اینکه بازار بیمه بسیار بزرگ است، بیان کرد: «نهایتا ۲۰ تا ۳۰ درصد بازار بیمه قابلیت آنلاین شدن دارد. چرا که برخی بیمه ها نیازمند مذاکره مستقیم با افراد است و همواره این چالش برای ما وجود دارد. سال ۹۸ از جنبه های مختلف سال بدی برای کسب و کار بود. ظرفیت روانی انرژی منفی در انسان مشخص است و امسال اتفاقات منفی بزرگی در کشور ما به وقوع پیوست که اثرمنفی و بسامد آن نیز بالابود و ظرفیت خیلی ها تمام شد.»

مدیر عامل بیمه بازار با بیان اینکه حدود ۳۰ نفر در این تیم در حال فعالیت هستند، بیان کرد: «تلاش کردیم تا تراز منفی که داشتیم را بهبود دهیم ولی در کل برای برخی کسب و کارهای بزرگ که همه ما مشتری آن هستیم و من در مقام مشاور سرمایه گذاری آنان هستم جذب دو سه میلیارد تومان نیز سخت است ولی بنده به سال ۹۹ امید ویژه ای دارم و امیدواریم سال خوبی برای کسب و کارها باشد.»

کسب و کار را باید از بازاری‌ها یاد بگیرم

محمد هادی شجاری، مدیرعامل آریامدتور دیگر سخنران روز اول اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران بود.

شجاری با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین درآمد البته به نظر من، در گردشگری سلامت است، گفت: «به چند دلیل قیمت دلار در کشور ما بسیار بالا رفت و برای خیلی از کشورها این یک فرصت بود؛ همچنین از نظر پیشینه پزشکی رتبه خوبی داریم و می توانیم این را به یک فرصت اساسی تبدیل کرد.در سال گذشته متاسفانه قیمت دلار نجومی بالا رفت و سفره و سبد خیلی‌ها کوچک شد ولی راحت می توانستیم این شرایط را به یک فرصت تبدیل کینم و استفاده‌های از این زمینه داشته باشیم. کسب و کار را باید از بازاری‌ها یاد بگیرم و مثل آنها کسب کار کنیم و باید هرجا فرصت باشد سرمایه گذاری کنیم.»

بازی ها سریعتر به ۱۰ هزار نصب فعال می‌رسند

مهدی ناصری، تحلیلگر داده کافه بازار نیز در اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران سخنرانی کرد.

ناصری با اشاره به اینکه ذائقه عرضه کننده ها نیز در طول این سالها تغییر کرده است، گفت: «ذائقه مشتریان در اوائل سرگرمی بود. اپلیکیشن های آموزشی و کاربردی نیز از ابتدا سهم خوبی داشته و دارند. دو دسته بازی معمایی و اکشن اوایل سهم خوبی داشتند ولی امروز بیشترین سهم از آن بازی های اکشن است.»

تحلیلگر داده کافه بازار در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بررسی سودآوری با چند شاخص درست نیست، گفت: «با شاخص هایی همچون ارزش طول عمر مشتری که یکی از سنجه های مهم در سنجش سلامت بیزینس است می توانیم ارزیابی کنیم که مشتری تا پایان عمر کاری با ما چه میزان سودآوری خواهد داشت. بازی‌ها در ایران ارزش طول مشتری بیشتری دارند علیرغم اینکه سهم بازار کمتری دارند و دذر این میان بازی هایی مانند استراتژی بیشترین ارزش طول عمر مشتریان را دارند.»

او ادامه داد: «شاخص دیگر سود آوری نرخ تکرار خرید ۹۰ روزه است. این نرخ می گوید چند درصد از خریداران در طول ۹۰ روز بیش از یکبار از شما خریداری کردند و متریک بعدی میانگین تعداد روز رسیدن به ۱۰ هزار نصب فعال است. طبق این شاخصه با سرمایه گذار مذاکره کرده و برنامه ریزی می کنیم. بازی ها در ایران سریعتر به نصب ۱۰ هزار نصب فعال رسیدند و بعد از آن بازی و کلمات قرار دارند.»

جشنواره وب و موبایل ایران در رویداد هفت‌شهر از استارتاپ‌های ۷ شهر تقدیر کرد 

میلاد احرام‌پوش هم‌بنیانگذار جشنواره وب و موبایل ایران سخنرانی خود را در رابطه با رویدادهای هفت شهر جشنواره وب و موبایل ایران آغاز کرد.

هم‌بنیانگذار جشنواره وب و موبایل ایران در خصوص هدف اصلی این جشنواره گفت: «امسال بخش جدیدی بنام هفت شهر به جشنواره اضافه شد و با برگزاری رویداد جشنواره وب و موبایل در ۷ شهر مختلف به معرفی کسب و کارهای خارج از تهران پرداخت. در طول سال به ٧ شهر سفر کردیم و در هر شهر از ٣ استارتاپ تقدیر کردیم. امروز در این جشنواره از هر ٧ شهر یک نماینده به تهران آمده و کسب و کار خود را معرفی می‌کند.»

سهم بزرگ تبلیغات بر بستر موبایل

سعید صادقی، قائم مقام مدیرعامل تپسل در اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل گفت: طبق گزارش سایت مدیااد بیش از ۷۰ درصد آمار مربوط به تبلیغات بر بستر موبایل بوده و همین آمار از دستگاه‌های هوشمند استخراج شده است. در حال حاضر به مرحله‌ای رفتیم که اکثر کارهای خود را با دستگاه هوشمند خود را پیش می‌بریم که همین امر پیشرفت چشمگیری است. در سال جاری به آپ، دیوار، ایرانسل من و تعدادی دیگر بیش از ۲۰ میلیون کاربر اضافه شده است که با همین عدد می‌توان گام های بلندتر را در این عرصه برداشت.»

خدمات‌دهی به سه میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر در فلایتیو

علی کشفی، بنیانگذار فلایتیو آخرین سخنران روز اول اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران بود.

کشفی در رابطه با فلایتیو گفت: «فلایتیو در بهمن ۹۴ با پنج نفر استارت خورد، خرداد ۹۵ نسخه اولیه راه اندازی شد و امروز در بهمن ۹۸ حدود ۱۵۰ نفر هستیم و تاکنون به سه میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر خدمات دادیم.»

کشفی با تاکید بر اینکه اعضای یک تیم باید همفکر و هم هدف باشند، بیان کرد: «کسانی که در حالت عدم قطعیت هستند نمی توانند در تیم مفید باشند و کار کنند. تیم باید آماده مشکلات و سختی ها باشد. تمام کسب و کارهایی که امروز موفق هستند سختی های زیادی کشیدند. تمام تیم باید آگاه به کار گروهی باشند و توانایی همدیگر را درک کنند.»

تأکید بر اهمیت کار تیمی

 سعید حسینی، بنیانگذار لیون کامپیوتر در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران جشنواره گفت: «گاهی اوقات برخی افراد کسب و کاری راه اندازی می کنند که فقط خودشان از آن سر درمیاورند. رودخانه خروشان در مسیر کسب و کار وجود دارد که باید به صورت تیمی آن را پشت سر گذاشت. باید هم دچار چالش شد، هم لذت برد و هم کار را پیش برد. باید ساده سازی را یاد بگیریم، ساده سازی حس خاص بودن به انسان می دهد و سود در ساده سازی است. پربازدیدترین سایت دنیا گوگل است و در عین سادگی با آسودگی تمام نیاز کاربران را رفع می کند.»

 

روز دوم اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران

 

رضا قربانی، بنیانگذار راه پرداخت اولین سخنران دومین روز از اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران بود.

قربانی با بیان اینکه، دید مالی چیان به دنیا اینگونه است که هسته و مرکز اصلی کار خود را دنیا می‌دادند و ادبیات پیچیده ای دارند که فقط خودشات متوجه می‌شوند، گفت: « این موضوع را عنوان کنم که اکثر آدم‌ها از برخی قوانین پیچیده مالی شاکی و گله مند هستند ولی شاید تنها قشری که این قوانین را دوست دارند همین مالی چیان هستند. سوال اینجا بوجود می‌آید که فین تک چگونه استفاده می‌شود؟ هر کسب و کار وبی و غیر وبی آخر سر به این فرمول می‌رسد، «درآمد – سود = هزینه» که آیا این فرمول اصولی و درست است؟ ولی مالی چیان و بازارهای فرمول کاری که دارند «درامد- هزینه = سود» که اولین چیز برای بازارهای سود مهم است ولی برای صنعت کاری ما درآمد و سود را یکی می‌بینیم.»

تأثیر ظهور اندروید بر باد صبا

پنل انتقال تجربه اپلیکیشن بادصبا با حضور علی تهرانچی، مدیرعامل این کسب و کار و با مدیریت زهرا قنبری، خبرنگار حوره ICT اولین پنل روز دوم اختتامیه دوازدهین جشنواره وب و موبایل ایران بود.

تهرانچی با اشاره به اینکه لحظه تاریخی درشرکت ما آمدن اندروید و قرارگرفتن باد صبا به عنوان محصول اصلی بود، گفت: «تجربه سال های قبل از اندروید باعث شد تا باد صبا را به عنوان محصول اصلی معرفی کنیم و امروز از این تصمیمی که آن زمان گرفتیم خرسندیم.»

او با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین چالش های اکوسیستم ما منابع انسانی است، ابراز کرد: «در این حوزه کار خوبی انجام ندادیم یکی از جاهایی که در اکو سیستم ایران نیروی انسانی خوبی تربیت کرده مشهد است، مشهدی ها یاد گرفتند که آموزش دهند حتی رایگان، حتی به این نکته رسیدیم که علاوه بر مسائل تخصصی موضوعات غیر تخصصی نیز باید آموزش آموزش دهیم. در مشهد شرایط مناسبی را برای منابع انسانی فراهم کردند و حتی در جذب نیروهایی که داریم ۲۰ درصد رزنومه هایی که به مشهد ارسال می شود از تهران است.»

می‌دانستیم رشد غیرطبیعی در زمان قطع اینترنت پایدار نخواهد ماند

پنل بررسی خسارات معنوی قطع اینترنت با حضور مطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال ⁦، عطاخلیقی، مدیرعامل پرشین بلاگ، امیرحسین ناطقی، بنیانگذار بازی کوئیز آو کینگر، مصطفی ⁦‪ نقی‌پور،مدیر کافه بلاک‌چین و مانوئل اوهانجانیانس، بنیانگذار ایسمینار با مدیریت آرش برهمند برگزار شد.

مصطفی امیری،⁩ بنیانگذار زرین‌پال در این پنل گفت: «⁦‪ بعد از قطع اینترنت برای مهاجرت به کانادا اقدام کردم. ولی چند اتفاقا و بازخوردهای بچه‌های تیم مرا از این تصمیم منصرف کرد.»
عطا خلیقی،‬⁩ مدیرعامل پرشین‌بلاگ گفت: «در زمان قطع اینترنت نگران بودم که اکوسیستم کوچک خواهد شد و باید سال‌ها تلاش کرد تا وضعیت به قبل قطع اینترنت برگردد. خلاقیت و نوآوری را مردم ایجاد می‌کنند و دولت‌ها پیرو هستند. بعید می‌دانم که وزیر ارتباطات قدرت و جرئت جلوگیری از تکرار قطع اینترنت را داشته باشد.»

مصطفی نقی‌پورفر، ⁦‪مدیرعامل کافه بلاک‌چین گفت: «سال ۷۸، ۸۸ را دیدم و سال ۹۸ ضربه کاری خوردم. ضربه معنوی برای من این بود که حداقل ۱۰ سال عقب افتادم. جنگ اصلی در دنیا بر سر نفت نیست بلکه برای استفاده از داده‌ها و استعدادهاست. اگر باهم باشیم و باهم اکوسیستم را تقویت کردیم موفق خواهیم شد و از دولت هیچ انتظاری نمی‌توان‌ داشت.»

مانوئل اوهانجانیانس، ⁦مدیرعامل ایسمینار ⁦گفت: «در فاصله مهر ۹۸ تا آبان ۹۸ رشد بسیار زیادی داشتیم ولی قطعی اینترنت در آبان ۸۰ تا ۹۰ درصد برگزار‌کنندگان، وبینار خود را کنسل کردن، در صورتی که به لحاظ فنی مشکلی برای برگزاری نبود.»

امیرحسین ناطقی، بنیانگذار بازی کوئیز آو کینگز گفت: «از قطعی اینترنت شاد نبویم چون می‌دانستیم رشد غیرطبیعی آن دوران پایدار نخواهد ماند. برای نمونه در زمان قطع اینترنت کوئیز او‌ کینگز رشد دو برابری را تجربه کرد ولی در حال حاضر کاربرهای ما عدد قبلی بازگشته است.»

راهکارهای افزایش اثربخشی کمپین دیجیتال

مرتضی علوی نیک، بنیانگذار لیمیتلس در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران به تبیین راهکارهای افزایش اثربخشی کمپین دیجیتال پرداخت و گفت: «در لیمیتلس با برندهای زیادی کار می کنیم که هر کدام تجربه های زیادی را برای ما به همراه داشته اند. استارتاپ های زیادی دیدم که حجم زیادی پول در اختیار داشتند ولی نتوانستند آن را مدیریت کنند. بهینه خرج کردن یعنی در هزینه کردن با کسی شوخی نداشته باشید. نباید به راحتی پول را برای تبلیغات دیجیتال هزینه کنید.»

بیش از ۲۳ هزار اپلیکیشن در سیب اپ موجود است

حمید کوچک زاده، مدیر روابط سازمانی سیب اپ در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران اشاره به اینکه اگر یک استارتاپ در تهران شروع به کار کند دلیل بر بهره مندی آن از تمام امکانات نیست، گفت: ما در سیب اپ تاکنون هیچ سرمایه گذاری جذب نکردیم و نیازی نیز نداشتیم. محدودیت های اپل باعث شد سال ۹۶ اپلیکیشن های ایرانی از آن حذف شود. ما تصمیم گرفتیم از مدل جدیدی استفاده کنیم که پایداری بیشتری داشته باشد و مخاطبان خود را نیز جذب کنیم. تاکنون با ۷۵۰۰ توسعه دهنده ایرانی همکاری کردیم و به بیش از پنج میلیون کاربر تا امروز خدمات دادیم. بیش از ۲۳ هزار اپلیکیشن در سیب اپ موجود است و مجموعه ای به ارزش ۳۰ هزار دلار از اپلیکیشن های خارجی نیز در آن فعال است.»

درک متقابل کلید موفقیت است

امیر نورالدینی، بنیانگذار ویشیا  دیگر سخنران روز دوم اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران بود.

نورالدینیبا اشاره به این سوال که رابطه خوب چه چیزایی تداعی می‌کند، گفت: «خوب شنیدن، درک کردن، همدلی، خوب صحبت کردن و… می‌تواند رابطه خوب را تشکیل دهد. با این مواردی که اشاره کردم اگر در کار خود نیز استفاده کنیم حتما موفق می‌شویم و شاه کلید موفقیت در کار همین مواردی است که اشاره کردم. چیزی که به ما تعلق دارد مراقبش هستیم که اسیبی نبیند پس باید دیدی کار که داریم باید اینگونه باشد که کار را تعلق به خودمان بدانیم که بتوانیم به نحوه احسن مراقب ان باشیم. وقتی در اجتماع مشارکت کنیم به آن حس خوب بدهیم و اعتماد کنیم و همین اعتماد نیز به ما اعتماد به‌نفس می‌دهد و می توانیم این اعتماد بنفس را به نحوه خوبی در کار پیدا کنیم فقط باید کار را متعلق به خودمان بدانیم؛ باید هدف روشن و مشخصی برای خودمان داشته باشم و اگر هدف مشخص باشد می‌توانیم چنین اجتماعی را رقم بزنیم.»

سرمایه داری صحیح این است که به انسان توجه کند

محمد موسوی، مدیرعامل گروه صنعتی فیروز در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران جشنواره با اشاره به اینکه راه خدا راهی است که از میان خلق می گذرد، اظهار کرد: جامعه هدف ما در شرکت فیروز جامعه ای بود که فاصله و تبعیض در آن نباشد و عدالت برقرار باشد. وقتی فاصله و تبعیض در جامعه زیاد شود و امنیت اقتصادی در جامعه فراهم نباشد سرمایه ها از کشور هجرت می کنند. ما مغزهای هجرت کرده کم نداریم، کسانی که دل در گرو این سرزمین دارند. باید منابع انسانی را درست مدیریت کنیم، مدیریت منابع انسانی در ایران ضعیف است. انسان های خیر زیاد داریم ولی انسان های خیراندیش زیاد نیستند.

موسوی با بیان اینکه سرمایه داری صحیح این است که به انسان توجه کند، ابراز کرد: امروز سرمایه و منابع دنیا در خدمت عده قلیلی است. من معلولین را سرکار بردم تا رویکرد اجتماعی به سرمایه داری دهم. مدل سرمایه داری که اول انقلاب به شوق آن گام برداشتیم و باید این روش سرمایه گذاری الهی را دریابید که اگر سرمایه گذاری ما الهی باشد فقیری نخواهیم داشت.»

پنل انتقال تجربه کشمون با حضور حمزه و محمد قائم‌پناه، هم‌بنیانگذاران کشمون و با مدیریت محمد مهدی دمیرچی خبرنگار حوزه ICT برگزار شد.

محمد قائم‌پناه با بیان اینکه هدف ما بیشتر به این سمت است که به جایی برسیم که یک کشاورز بیاید و محصولات خود را در تمامی ابعاد معرفی کند، گفت: «یکی از تخصصی‌ترین اپلیکیشن‌های تخصصی در بحث کشاورزی است که تمام تلاش و تمرکز خود را در عرصه کشاورزی گذاشتیم. ما جای کار خیلی داریم ولی بحمدالله تا به امروز توانستیم کارهای خوبی را انجام بدهیم ولی تا به محبوبیت دیجی کالا برسیم زمان مانده است. ولی تمام تلاش خود را می کنیم و هدف ما بیشتر به این سمت است که به جایی برسیم که یک کشاورز بیاید و محصولات خود را در تمامی ابعاد معرفی کند البته نه تنها محصول خود را بلکه استان و روستای خود را معرفی کند.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *