در نشست خبري سازمان نظام صنفي رايانه‌اي مطرح شد:

کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای شکل گرفت

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸

نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با هدف بررسی «مشکلات فعالان حوزه استخراج رمزارز در کشور» برگزار شد
نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با هدف بررسی «مشکلات فعالان حوزه استخراج رمزارز در کشور» روز یکشنبه ۲۹دی در محل سازمان نصر برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد باقر اثنی‌عشری با اشاره به رشد سریع اقتصاد دیجیتال گفت: «صنعت ایران با تحولات زیادی روبه‌رو است. در حال حاضر رشد اقتصاد دیجیتال ۱۵درصد است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ این عدد به ۲۵ درصد برسد.»

او با عنوان این مطلب که رمزارز و کریپتنوکارسی یکی از مهم‌ترین بحث‌های روز است، افزود: « به‌دلیل کُندبودن سیستم دولتی و حاکمیت با مشکلات رگولاتوری و تدوین قوانین مواجه هستیم.»


رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با انتقاد از عملکرد دولت در برخورد با بخش خصوصی به مصوبه هیئت‌وزیران در تاریخ ۱۷شهریور ماه امسال اشاره کرد و گفت: «در این مصوبه که به امضای معاون اول رئیس‌جمهوری رسیده، تاکیدشده دولت برای تعیین تعرفه برق برای استخراج رمز ارز، از نظرات فعالان بخش خصوصی بهره گیرد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.»

اثنی‌عشری با اشاره به اینکه سیستم‌های دولتی در تدوین قوانین و مقررات با مشکل مواجه هستند، تاکید کرد: «زمانی که استارتاپ‌ها وارد کشور شدند، حاکمیت دچار دستپاچگی شد و نتوانست تصمیم درست بگیرد و الان این مواجهه نسبت به رمزارز و استخراج آن هم وجود دارد و هنوز دولت در مورد پیام‌رسان‌ها هم به جمع‌بندی نرسیده است.»

سال گذشته آقای فیروزآبادی تولید استخراج رمزارز را قانونی اعلام کرد اما یکسال طول کشید تا قوانین راجع‌به این موضوع تصویب شود. در این یکسال تعدادی از تولیدکنندگان رمزارز دچار تحریم شده و حتی برخی زندانی شدند.»

سخنران بعدی این نشست افشین عاشوری، رئیس سازمان نظام صنفی زنجان و رئیس کمیسیون بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بود.

او گفت: «دولت ۱۳مرداد مصوبه‌ای تصویب کرد که در آن، استخراج رمزارز را صنعت شناخت، اما با تعیین تعرفه‌ برق برای آن، این صنعت را در نطفه خفه کرد.»

افشین عاشوری ادامه داد: «اگر امکان استخراج رمزارز در کشور فراهم شود، این صنعت به‌سادگی می‌تواند برای کشور ارزآوری کند.»

او در پاسخ به این سوال که تا کنون چه تعداد مجوز برای فعالان این صنعت صادر شده است گفت: «بیش از هزار مجوز در سراسر کشور از سوی وزارت صمت برای فعالان این حوزه صادر شده؛ اما مشکل اینجاست که آنان نتوانسته‌اند فعالیت کنند و با این تعرفه برق انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند.»

امیرحسین سعیدی نائینی، عضو کمیسیون بلاکچین سازمان نصر هم که در این نشست حضور داشت، گفت: «تعیین تعرفه دوگانه برای صنعت فسادآور است.»

او با تاکید بر اینکه اگر استخراج رمز ارز صنعت است باید تعرفه آن با نرخ صنعتی محاسبه شود، افزود:«دولت تعرفه برق را میانگین برق صادراتی اعلام می‌کند، بنابراین اگر به کشوری با تعرفه ۲ سنت و به کشوری دیگر با تعرفه ۸ سنت برق صادر شود، تعرفه برقی که برای یک صنعتگر ایرانی برای استخراج رمزارز در نظر گرفته می‌شود ۵ سنت است. هم‌اکنون تعرفه برقی که برای این صنعت در نظر گرفته شده هر کیلووات ۹۷۵ تومان است.»

سعیدی گفت: «زمانی که فعالان این صنعت تصمیم گرفتند که برای فعالیت خود نیروگاه گازی بزنند و برق تولید کنند تاکید شد که اگر برق را به شبکه تحویل ندهند این تعرفه گازی که در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت ۲هزار و ۸۰ تومان خواهد بود. با تعیین این تعرفه فقط درآمد را از رمزارز قطع نکردیم، بلکه درآمد را از بخش‌های Trade و Exghange یز قطع کردیم.»

همچنین عباس آشتیانی، عضو کمیسیون بلاکچین که در این نشست حضور داشت، ضمن تبریک به راه‌اندازان و دست‌اندرکاران مزرعه استخراج رمزارز در رفسنجان، از وزارت نیرو و دولت خواست همان رفتاری که با آن‌ها داشتند با ما نیز داشته باشند.

او از رفتار دوگانه دولت انتقاد کرد و گفت: «باید توجه داشت که فولاد نیز یک صنعت انرژی‌بر است، علاوه بر اینکه برق زیادی مصرف می‌کند مصرف آبش نیز به‌شدت بالاست، چرا باید تعرفه برق صنعت ماینینگ با صنعت فولاد متفاوت باشد. اگر همان برق صنعت فولاد را در اختیار صنعت ماینینگ می‌گذاشتند درآمد ارزی برابر صنعت فولاد ایجاد می‌کردیم. اگر وزارت نیرو اجازه می‌داد و به صنعت ماینینگ نیز مانند فولاد فقط برق می‌فروختند ماهی ۱۰ میلیون دلار درآمد داشت.»

او از دولت درخواست کرد که میان صنایع تبعیضی قائل نشوند و تعرفه برق مصرفی فولاد را نیز افزایش دهند.

منبع: آی‌چیزها

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *