تحلیلگر مالی گروه فیروزه در گفتگو با وبنا مطرح کرد؛

در فیروزه‌پلت برای سهام ۲۲ استارتاپ ۱۲ خریدار پیدا شد

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸

با گذشت بیش از ۳ ماه از رونمایی فیروزه‌پلت، اولین قرارداد در این پلتفرم امضا شد.

رامین ربیعی، مدیرعامل گروه مالی فیروزه در نشست‌خبری فیروزه‌پلت که پیش از مراسم رونمایی برگزار شد، هدف از راه‌اندازی فیروزه‌پلت را ایجاد امکان تعامل سرمایه‌گذاران سنتی با بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها عنوان کرد.

ربیعی در آن نشست خبری گفته بود گروه مالی فیروزه با راه‌اندازی فیروزه‌پلت سعی دارد تجربه موفق سرمایه‌گذاری داخلی بر استارتاپ‌های ایرانی را رقم بزند.


سعید مشهدی، تحلیلگر مالی گروه فیروزه، تجربه بی‌سابقه ایجاد امکان خرید و فروش سهام خرد استارتاپ‌ها و زمان‌بر بودن فرآیند انتقال مالکیت سهام و فرایند ورود و خروج به استارتاپ‌ها را دلیل گپ چند ماهه بین رونمایی و امضای اولین قرارداد بر بستر فیروزه‌پلت می‌داند.

مشهدی در رابطه با فعالیت فیروزه‌پلت در این مدت‌ توضیح می‌دهد: «فیروزه‌پلت از دو بخش خریدار و فروشنده تشکیل می‌شود. تاکنون ۱۴۸ نفر به عنوان خریدار در فیروزه‌پلت ثبت نام کرده‌اند و ۶۴ نفر از آن‌ها تایید هویت شده‌اند. هر فردی که به عنوان خریدار در وبسایت فیروزه‌پلت ثبت‌نام کند پس موافقت با قرارداد محرمانگی و فرم اذعان به مالکیت ۱۰۰ میلیون تومان، با ارسال تصویر کارت ملی خود تایید هویت می‌شود. این حساسیت به این دلیل است که ثبت‌نام‌کنندگان به لیست استارتاپ‌های فروشنده که حاوی اطلاعات محرمانه است، دستیابی پیدا می‌کنند. نمی‌خواهیم هر کسی به راحتی به آن لیست دسترسی پیدا کند. بنابراین این فیلتر اولیه در نظر گرفته شده است. به همین دلیل فقط ۶۴ نفر از ۱۴۸ ثبت‌نام‌کننده تایید هویت شده‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «۸۲ نفر نیز در بخش فروشنده فیروزه‌پلت ثبت نام کرده اند. در بخش فروشنده در مرحله ثبت نام نیازی به تایید هویت نیست و افراد به طور مستقیم می‌توانند درخواست واگذاری مالکیت سهام استارتاپ خود را ثبت کنند. این ۸۲ نفر تاکنون ۴۳ سهام استارتاپ را در فیروزه‌پلت ثبت کرده‌اند. از این ۴۳ درخواست واگذاری مالکیت سهام استارتاپ، ۲۲ درخواست تایید شده‌اند. در این بخش نیز برای ثبت درخواست باید مدارکی برای ما ارسال شود تا بتوان تایید کرد که درخواست کننده مالک آن میزان سهامی است که درخواست واگذاری آن را در فیروزه پلت ثبت کرده است. پس از دریافت مدارک و تایید درخواست، نام استارتاپ به همراه مقداری اطلاعات در فهرست استارتاپ‌های آماده واگذاری منتشر می‌شود.»

تحلیلگر مالی گروه فیروزه با بیان اینکه تاکنون ۱۲ متقاضی سرمایه‌گذاری در فیروزه‌پلت داشته‌ایم، ادامه می‌دهد: «۱۲ نفر از خریداران وارد فهرست استارتاپ‌ها شده‌اند و روی یکی از استارتاپ‌ها دکمه ابراز تمایل به خرید را فشار داده‌اند. پس از ابراز تمایل به خرید، فرایند زیر نظر دپارتمان مشاوره تأمین مالی گروه مالی فیروزه طی می‌شود. ما از طرف واحد مشاوره تامین مالی گروه فیروزه به عنوان مشاور بخش فروش، وارد موضوع می شویم. به این شکل که پس از ابراز تمایل به خرید از سوی یک خریدار، ما به فروشنده اعلام می‌کنیم که کسی مایل است سهم شما را خریداری کند. پس تایید فهرست کارمزد خدمات گروه فیروزه توسط استارتاپ فوق، با استارتاپ‌ فروشنده قرارداد خواهیم بست تا به عنوان مشاور مالی فروش در کنار استارتاپ‌ها باشیم. پس از عقد قرارداد جلسات مذاکره آغاز می‌‎شود.»

مشهدی در رابطه با خدمات قابل ارائه به استارتاپ‌های فروشنده سهام، می‌گوید: «همانطور که گفتم پیش از عقدقرارداد برای فروشنده فهرستی از خدماتمان را ارسال می‌کنیم. بخشی از خدمات ما نظیر ارزش‌گذاری بر استارتاپ، تهیه تیزر سرمایه‌گذاری و تهیه یک فایل جامع برای معرفی استارتاپ، مدل مالی و رقبای استارتاپ، جانبی و اختیاری هستند. خدمات اصلی ما خدمات مشاوره به فروشنده است.»

او در رابطه با فعالیت‌های پیش‌روی فیروزه‌پلت می‌گوید: «به جز یک قرارداد امضا شده که فعلا نمی‌توان اطلاعات آن را منتشر کرد، تاکنون ۱۲ درخواست تمایل به خرید در فیروزه‌پلت ثبت شده است و در حال گفتگو با فروشنده‌ها هستیم. در صورت توافق جلسات مذاکره خریدار و فروشنده را پیش خواهیم برد.»

تحلیلگر مالی گروه فیروزه در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار وبنا مبنی بر آینده فیروزه‌پلت در شرایط پس تجربه قطع اینترنت و نامیدی از جذب سرمایه سنتی توسط استارتاپ‎‌ها، می‌گوید: « از نظر من با توجه به تأثیر نرخ منفی رشد اقتصاد ایران بر اکوسیستم استارتاپی و کاهش سرمایه‌گذاری، پلتفرمی مانند فیروزه‌پلت بیش از گذشته مورد نیاز خواهد بود.»

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *