عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی: با تجربه قطع اینترنت دیگر نباید منتظر ورود سرمایه‌گذار سنتی به کسب‌وکارهای آنلاین بود

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۸

قطع دسترسی به اینترنت بین المللی از ۲۵ آبان ۹۸، کسب و کارهای آنلاین را با مشکلات عدیده‌ای رو به رو کرده است.

طی بررسی صورت گرفته توسط وبنا، در هفته گذشته با قطع اینترنت، فروش استاد سلام ۷۵ درصد و فروش ایسام ۳۰ درصد کاهش داشته است.

رضا الفت‌نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در گفتگو با وبنا زیان‌های حاصل از قطع اینترنت را دو دسته قلمداد می‌کند: «دسته اول زیان‌ کسب و کارهای اینترنتی مادی است. این زیان مربوط به کاهش فروش کسب و کارهای اینترنتی و قابل محاسبه است ولی هنوز محاسبه نشده و نمی‌دانم قابل جبران باشد یا خیر. البته در حال حاضر با وصل شدن اینترنت کاربران حقوقی نسبت به قبل وضعیت بهتری وجود آمده است.»


الفت نسب دسته دوم زیان‌های وارده به کسب و کارهای اینترنتی را معنوی و غیرقابل محاسبه می‌داند و می‌گوید: «با توجه به نبود سرمایه گذار خارجی و کاهش سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، در یک سال گذشته در حال آماده سازی سرمایه‌گذاران سنتی برای سرمایه گذاری در کسب و کارهای آنلاین بودیم. با توجه به این اتفاقات بعید می‌دانم سرمایه گذاران سنتی وارد عرصه سرمایه‌گذاری بر کسب و کارهای آنلاین شوند.»

او ادامه می‌دهد: «بخش دیگری از این زیان که غیر قابل محاسبه است شرایط روانی ایجاد شده برای مردم پس از قطع دسترسی به اینترنت است. شرایط استفاده مردم از کسب و کارهای اینترنتی ضعیف شده است و در صورت بهبود وضعیت نیاز به ریکاوری دارد.»

الفت‌نسب از تکرار این اتفاق در شرایط مشابه ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: «بخش خصوصی که مالیات و عوارض می‌دهد و تحت نظارت است، انتظار دارد در چنین شرایط‌هایی توسط حاکمت در کنار سایت‌های معاند قرار نگیرد.»

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *