نحوه اختصاص اعتبار ۵۰۰ میلیاردی به استارتاپ‌ها

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶

وزیر ارتباطات: “بخشی از اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی که به کسب‌وکارهای نوپا اختصاص می‌یابد در قالب وام‌های کم بهره و کم حجم خواهد بود”

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد آذری جهرمی در نشست هم‌اندیشی با فعالان استارتاپی کشور که در راستای حل معضلات و مشکلات این کسب‌وکارها تشکیل شد، گفت: رقم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتباری که قرار است به کسب‌وکارهای نوپا اختصاص پیدا کند، در قالب مدل‌های مختلف منابع در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. وی گفت: قرار نیست تمام این مبلغ را وام دهیم بلکه بخشی از آن به صورت وام‌های کم حجم و کم بهره بخصوص در شهرستان‌ها و متناسب با مدل کسب‌وکارها و توانمندی هر یک از طریق مراکز توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپا اختصاص می‌یابد.
وزیر ارتباطات اضافه کرد: بخشی از این اعتبار نیز در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر که در این حوزه فعال هستند، قرار می‌گیرد که این منابع را برای سرمایه‌گذاری در عرصه استارتاپ‌ها و با سود کم هزینه کنند.

تبدیل سازمان فناوری اطلاعات به سازمان توسعه‌ای 

وزیر ارتباطات از تغییر اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات ایران و تبدیل این شرکت حاکمیتی به یک سازمان توسعه‌ای خبر داد و گفت: به زودی این موضوع در هیات دولت به تصویب می‌رسد و این سازمان در کنار مرکز تحقیقات و مخابرات، دانشکده مخابرات و شرکت پست بانک، اکوسیستم مشارکت کسب‌وکارهای نوپا در کشور را بوجود خواهند آورد. وی ادامه داد: در همین حال قرار است شرکت‌های دانش‌بنیان آزمایشی با مشارکت معاونت علمی، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و بانک مرکزی ایجاد شود و دو سال تحت حمایت دولت قرار گیرند و از فرایند مالیات خاصی برخوردار باشند تا بتوانند شکل گرفته و وارد بازار شوند.
آذری جهرمی همچنین با اشار به دستورالعمل‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز گفت: این دستورالعمل برای تامین مالی جمعی به تصویب رسیده تا موضوع تامین مالی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا حل شود.
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه به تدریج برخی از محدودیت‌ها اصلاح می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر با استفاده از ظرفیت‌های موجود، موانع را از سر راهمان برنداریم عرصه را به کسب‌وکارهای خارجی واگذار خواهیم کرد. وی تاکید کرد: اصل مسئله این است که راه حل‌های سلبی زمانی معنی دارد که راه حل‌های ایجابی با چندین برابر قدرت وجود داشته باشد.
آذری جهرمی با بیان اینکه سند استراتژی ایران در اقتصاد دیجیتال تا یک ماه آینده نهایی می‌شود، افزود: هم‌اکنون سهم فناوری اطلاعات و اطلاعات در اقتصاد کشور مشخص نیست و تا زمانی که این سهم مشخص نباشد هدفی برای پیگیری آن نیز وجود نخواهد داشت. وزیر ارتباطات تاکید کرد: تمامی سعی مان این است که در بودجه سال آینده فناوری اطلاعات سرفصل جداگانه‌ای در اقتصاد داشته باشد تا بتوان اهداف را متناسب با این چهارچوب پیش برد.
وی در مورد انتقادات کسب‌وکارهای نوپا به فیلترینگ شبکه اجتماعی تلگرام در پی اغتشاشات اخیر گفت: در زمانی که اغتشاش پیش می‌آید امنیت حکم می‌کند که به اقتضاء موضوعات، تصمیماتی گرفته شود. ما متوجه هستیم که کسب‌وکارهای نوپا دچار خسران شدند اما به هر ترتیب با توجه به اقتضائات مجبور به برخی اقدامات شدیم.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه بنای دولت بر شفافیت است، ادامه داد: آمار دقیقی از ضرر و زیان‌های این حوزه و به طور کل کسب‌وکارهای  فعال روی پیام‌رسان‌ها وجود ندارد و این، یک ایراد است.


در این جلسه کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها مشکلاتی از جمله بیمه، مالیات، نبود سرمایه در دسترس، مشکلات ثبت شرکت‌ها، فیلترینگ کسب‌وکار، نبود مجوز تفکیک جرم کاربر از ارائه دهنده خدمات و نبود اعتماد کاربر از سرویس ایرانی را از جمله مشکلاتی عنوان کردند که مانع رشد کسب و کارهایشان شده است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *