«ساترا» مسئول نظارت بر فعالیت‌های انتخاباتی در فضای‌مجازی شد!

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
نظارت “ساترا” بر چگونگی فعالیت‌های انتخاباتی یکی از مصوبات ششمین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی بود.

این نشست با حضور عبدالعلی علی عسکری، رئیس رسانه ملی، صادق امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، سید احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای نظارت بر صداوسیما و نماینده دادستان کل کشور برگزار شد.

در این جلسه، پیش‌نویس مقررات تدوین‌شده درباره اهداف و دستورالعمل‌ فعالیت‌های انتخاباتی، مقابله با اخبار جعلی و محتوای آسیب‌رسان، قلمرو تبلیغات انتخاباتی، اصول عمومی، الزامات رسانه‌های کاربر محور و الزامات محتوایی فعالیت‌های رسانه‌ای در حوزه انتخابات تبیین و تشریح شد.

علی عسکری، رئیس رسانه ملی با اشاره به اهمیت حضور و فعالیت «ساترا» برای نظارت بر عرصه انتخابات در فضای مجازی گفت: هدف ما برگزاری انتخابات سالم است و نظارت باید به‌گونه‌ای باشد که راه را بر هرگونه تخلف ببندد.


وی رعایت عدالت در فضای پلتفرم‌های داخلی و خارجی را مهم دانست و متذکر شد: در فضای حساس کنونی رعایت عدالت برای تبلیغات همه نامزدهای انتخابات اهمیت دارد و تبلیغات باید طبق ضوابط باشد.

رئیس رسانه ملی تصریح کرد: دوری از عملیات روانی در فضای گسترده مجازی که «ساترا» برای اولین بار تنظیم‌گری در حوزه انتخابات در این فضا را تجربه می‌کند، اهمیت به سزایی دارد. باید قانون‌مداری در این فضا به صورت حداکثری رعایت شود.

رئیس سازمان صداوسیما بر رعایت حریم فرهنگ فرهنگ ایرانی اسلامی در فضای مجازی تاکید و تصریح کرد: مصوبات این جلسه مبتنی بر حفظ حریم و محتوای سالم در فضای مجازی است و باید چارچوب های اخلاقی و دینی مورد توجه جدی قرار گیرد.

پرهیز از هنجارشکنی به نفع رقابت سالم

قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر صداوسیما نیز با اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی در بستر مجازی گفت: مصوب شد با نظارت بر فعالیت پلتفرم‌های داخلی و خارجی نحوه تبلیغات، مشخص‌ و با پرهیز از هنجارشکنی فضای سالمی‌برای رقابت فراهم شود.

وی افزود: علاوه بر این نحوه توزیع عادلانه پیام و مواد تبلیغی نامزدها نیز به بحث گذاشته شد و با ارائه نظرات «ساترا» نظارت بر فعالیت‌های انتخاباتی قانونمند خواهد شد.

به گفته قاضی‌زاده‌هاشمی، نظارت بر این فعالیت‌ها از زمان اعلام نامزدی کاندیداها تا تأیید صلاحیت بر عهده «ساترا» است و از زمان احراز صلاحیت کاندیداها تا پایان انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون انتخابات کشور نظارت خود را بر نحوه تبلیغات در فضای مجازی اعمال خواهد کرد.

انصاف رسانه‌ای

صادق امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی نیز گفت که این مصوبات مبتنی بر رعایت انصاف رسانه‌ای و در چارچوب مقررات ابلاغ‌شده برای پلتفرم‌ها بوده است.

وی با اشاره به شعار «انتخابات فراگیر، رسانه فراگیر» گفت: دستورالعمل‌هایی را برای رسانه‌های صوت و تصویر ترسیم کردیم و در این میان فعالیت‌های مجاز آن‌ها را برای تبلیغات انتخابات ابلاغ خواهیم کرد تا فضای امن و سالمی‌برای نامزدها و مردم در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری فراهم شود.

امامیان با اشاره به پایبندی «ساترا» به مصوبات کمیسیون انتخابات کشور متذکر شد: ورود «ساترا» به فضای مجازی و تنظیم‌گری در حوزه انتخابات اتفاق تازه‌ای است که به‌واسطه گسترش پلتفرم‌ها و فضای مجازی به وجود آمده. «ساترا» تابع قوانین و تصمیماتی است که این کمیسیون به همه رسانه‌ها ابلاغ می‌کند.

رئیس «ساترا» در ادامه به مصوبه دیگری در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: حوزه مالکیت فکری برای ما اهمیت دارد؛ ازاین‌رو با هرگونه سرقت محتوا، فرم و نادیده گرفتن حقوق فردی افراد برخورد می‌کنیم.

وی تأکید کرد: با تصویب این مصوبه، «ساترا» از حقوق آثار تولیدی و مالکیت صاحب اثر دفاع خواهد کرد که این موضوع شامل آثار تولیدی در رسانه ملی هم خواهد بود.

منبع: انتخاب

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *