۱۰ تیم استارتاپی در دومین روز انتخاب ( Second Cycle Selection Day) برای حضور در چرخه دوم شتابدهنده «آواتک » توسط هیات داوران ارزشیابی و انتخاب شدند. در رویدادی که با حضور بیش از صد فعال استارتاپی، سرمایهگذاران داخلی و خارجی و مدیران شرکتهای بزرگ تکنولوژی در«آواتک»برگزار شد ۱۶ تیم استارتاپی طی ۸ دقیقه به معرفی و پاسخ به پرسشهای حاضران پرداختند.
در پایان این رویداد داورانی متشکل از مربیان و سرمایهگذاران، ۱۰ تیم را برای ورود به دومین چرخه آواتک انتخاب کردند.
تیمهای« دیمانا»، «اسمارتبین»، «بیتوام» ،« نیکپرینت»، «اسپورتآپ»، «کورتادو»، «رایان افزار کبیر»، «پروانه»، «رنگینتر» و «ناملیک» تیمهای منتخب دور دوم آواتک هستند.
به گفته محسن ملایری مدیرعامل آواتک تیمهای منتخب برای مدت چهارماه از خدمات این شتابدهنده شامل فضای کاری، مشاوره مربیان و سرمایهگذاری معادل ۲۵ میلیون تومان در ازای ۱۵ درصد از سهام خود بهرهمند میشوند.
محسن ملایری گفت: ۲۲۰ تیم برای حضور در چرخه دوم شتابدهنده آواتک ثبت نام کردند که از آن میان ۱۶ تیم به این مرحله رسیدند و ایده و کسب و کار خود را برای داوران و سرمایهگذاران ارایه کردند.
به گفته ملایری سه ملاک اصلی انتخاب استارتاپها برای حضور در آواتک «تیم»، «محصول» و «بازار» است و به خصوص شناسایی بازار هدف و میزان برد محصول در ارزیابی و امتیازدهی استارتاپها بسیار موثر است.
موج بزرگ جنبش استارتاپی ایران در راه است
همچنین در این مراسم مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری سرآوا: «جنبش استارتاپی که در ایران آغاز شده با ایجاد موج بزرگی از ارزش آفرینی، فلات ایران را به سیلیکون ولی تبدیل میکند. »
سعید رحمانی با اشاره به فرصتهای پیش رو پس از ورود نسل سوم و چهارم موبایل به کشور گفت: حضور کارآفرینان بستری قوی برای استارتاپها شکل داده و با شکلگیری کانون کارآفرینی و برگزاری ۳۹ استارتاپ ویکند رکورد بی نظیری برای ایران رقم خورده است.
مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری سرآوا با بیان اینکه اکوسیستم استارتاپی ایران جای خود را در دنیا باز میکند به شرکت «دیجیکالا» اشاره کرد که هم اکنون به عنوان یکی از بهترین استارتاپهای جهان معرفی میشود و پیشبینی کرد موج استارتاپی ایران در سال ۱۴۰۰ به اوج خود خواهد رسید و این پدیده مشابه اتفاقی است که بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ در آمریکا رخ داد.
به گفته رحمانی ارزشآفرینان ایرانی نقش اصلی را در این جریان ایفا میکنند .
رحمانی با اشاره به اینکه پیاده سازی یک استارتاپ در ایران آسان نیست گفت:« مکان وسرمایه را همه میتوانند فراهم کنند اما مهمترین عامل موفقیت شتابدهندهای چون آواتک در داشتن مربیان و ارزشآفرینان موفق داخلی است که به خصوص خود این مسیر را طی کردهاند.»
وی اراده پولادین،تمرکز روی تیمسازی و ایجاد نوآوری و برندسازی و نترسیدن از ریسک کردن را لازمه فعالیت استارتاپی برشمرد و گفت : «سرمایهگذاران ارزشآفرین حلقه مهم چرخه استارتاپی هستند آنها با موسسان شریفک میشوند و از آنها حمایت میکنند تا باور به موفقیت را در موسسان فراهم کنند. »
رحمانی خطاب به تیمهای شرکت کننده در دور دوم آواتک گفت: «امروز رقابت بین تیمها نیست، رقابت بین شما با خودتان است. اگر میخواهید ارزشآفرینی کنید شک و تردید را کنار بگذارید چون این راه بدون بازگشت است.»
درباره آواتک
آواتک یک برنامه ۶ ماهه شتابدهی به کسب و کارهای نوپا (استارتاپ ها) است که کارآفرینان را برای رسیدن به موفقیت همراهی مینماید. ما کارآفرینان مشتاق را از طریق ارائه آموزشهای کارآفرینی، مربیگری، سرمایهی اولیه (Seed Funding) و فضای کاری خلاق حمایت میکنیم. در انتهای ۶ ماه، تیمهای کارآفرین آماده میشوند تا دستاورد خود را به صدها سرمایهگذار معتبر معرفی کرده و برای رشد کسب و کار خود سرمایه دریافت کنند.