اختصاصی استارتاپ ویکند – عطا سیگارودی در گفتگو با وبنا

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۱

وبنا – عطا سیگارودی یکی از موسسین سرویس موفق وبلاگدهی پرشین بلاگ (Persianblog.ir) ، است و از این نظر یکی از اولین کارآفرینان ایرانیست که بر برستر وب تمرکز داشته است. وی هم اکنون مدیر شرکت پویا سافت است و اغلب وقت خود را جهت مدیریت تیم های توسعه نرم افزاری وابسته به خود می نماید.

 

وی همچنین یکی از مربیان این دوره از استارتاپ ویکند تهران است ، و این ، فرصتی را فراهم کرد تا با ایشان مصاحبه ای را داشته باشیم.

از آقای سیگارودی پرسیدیم : به طور کلی در مورد رویداد استارتاپ ویکند چه نظری دارید؟ به نظر شما این رویداد تا چه حد می تواند در آموزش کارآفرینان جوان و تازه کار نقشی ایفا کند؟

 

عطا سیگارودی در پاسخ به خبرنگار استارتاپ ویکند تهران پاسخ داد :

 

به عقیده من استارتاپ ویکند میتواند از چهار نظر مفید واقع شود.

 

۱ –  گرد هم آوردن علاقه مندان به کارآفرینی.

۲ –  ایجاد امکانی برای این افراد در جهت به اشتراک گذاری تجربیات و دانش آنها در زمینه های فنی و سرمایه گذاری با یکدیگر

۳ – قرار گرفتن افراد کم تجربه در کنار مربیان با تجربه که سال ها در زمینه های مختلف کار کرده اند و می توانند به آنها مسیر درست را نشان بدهند.

۴ – ایجاد حس همکاری بین افراد و تقویت کار گروهی

 

در ادامه از آقای سیگارودی پرسیدیم : آقای سیگارودی ، به عنوان موسس یکی از سرویس های قدرتمند در وب فارسی ، دلیل اینکه امروزه کمتر کارهای تیمی از این دست را می بینیم چیست؟

 

ایشان در پاسخ به این سوال گفتند :

 

به عقیده من سه مشکل اصلی وجود دارد :

 

۱- بیشتر افرادی که اقدام به راه اندازی ایده های خود در وب می کنند، فنی هستند. بیشتر این افراد دانش بازاریابی ندارند و دنبال سرمایه گذار نیستند. ایده ای را بر اساس علاقه شخصی دنبال می کنند و در این فکر هستند که قرار است همه کارها را خودشان به تنهایی و با سرمایه اندک شخصی انجام دهند. پس از مدتی متوجه می شوند که میزان زیادی از وقتشان صرف بازاریابی و جذب سرمایه می شود، کاری که تخصصی در آن ندارند. زمان اندکی برای کارهای فنی که تخصص اصلی آنهاست باقی می ماند. تازه به فکر می افتند که کمک لازم دارند. زمانی که شاید دیر شده باشد.

۲- حس کار گروهی وجود ندارد، چون آموزش های لازم در این زمینه را کسب نکرده اند و تجربه ای ندارند. افراد آمادگی انجام کار گروهی را ندارند. پذیرفتن این موضوع برای صاحبان ایده که معمولا آدم های فنی هستند سخت است که روابط عمومی، بازاریابی و کسب سرمایه به اندازه کار فنی ارزشمند است (اگر نگوییم که در برخی موارد دارای ارزش بیشتری است).

۳- صاحبان ایده دانش کمی در مورد روش های ایجاد ساختار شرکتی و تقسیم سهام دارند. بسیاری از شکست های سرویس های درآمدزا از این نقطه آغاز می شود. کاری به صورت دوستانه شروع شده است، به مرحله تقسیم سهم که می رسد، هر کدام از اعضای تیم فکر می کنند که موثر ترند و باید سهم بیشتری داشته باشند. فکر می کنند که زمینه کاری آنها پایه اصلی سرویس است و اگر نباشند سرویس با خطر نابودی همراه است. در این شرایط متری لازم است که با آن سهم هر فرد سنجیده شود. متری که برای ایجاد آن، نیاز به تخصص های مرتبط، اخلاق حرفه ای، نگاه افراد به آینده و حس قوی کار گروهی است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *