آیا ۹۸درصد ایرانی‌ها پول خرید اینترنتی خود را حضوری می‌دهند؟

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۲

 

شایان شلیله – یکی از شاخص هایی که می تواند رشد تجارت الکترونیک در یک کشور را مورد بررسی قرارداد میزان استفاده از پرداخت های اینترنتی در زندگی روزانه مردم است. استفاده از درگاه های پرداخت ٬ بانکداری الکترونیک و بررسی میزان رشد این آمار٬ می تواند نوید دهنده توسعه تجارت الکترونیک در کشور باشد.

 


یکی از مسئولین سرویس خرید و فروش اینترنتی شرکت پست در گفت و گو با موبنا با اشاره به اینکه مردم کشور اعتماد به پرداخت اینترنتی ندارند گفته که در حال حاضر ۹۸ درصد خریداران ترجیح می دهند مبلغ کالای سفارش شده را در هنگام دریافت کالا به ماموران پستی تحویل دهند.

 

وی در این مصاحبه گفته است “متاسفانه به دلیل نبود اعتماد لازم در میان مردم،‌مشتریان رغبتی به استفاده از اینترنت بانکینگ ندارند که برای حل این موضوع باید بانک‌ها با برنامه های مدون و درست مردم را به این استفاد از این خدمات جدید سوق دهند.

 

ایشان در این گفتگو اشاره نکرده اند که این آمار فقط مربوط به خرید های اینترنتی شرکت های طرف قرارداد با پست می باشد یا خیر. در صورتی که این آمار فقط مربوط به شرکت های طرف قرارداد با پست باشد با توجه به این شعار این شرکت ها معمولا پرداخت در محل و هم زمان با تحویل کالاست٬ می تواند آمار ۹۸ درصدی پرداخت در محل و زمان تحویل کالا را درست و همسو با سیاست های این شرکت دانست.

 

اما شنیده ها از بازار و کسب و کار های آنلاین٬ اطلاعات و آمار دیگری را در اختیار ما قرار میدهند. بسیاری از فروشگاه های اینترنتی طی چند سال گذشته راه اندازی شده اند که تنها روش پرداخت و خرید محصول از این سایت ها٬ پرداخت اینترنتی است. این دسته فروشگاه ها در هیچ صورت هزینه سفارش را در زمان تحویل کالا دریافت نمی کنند٬ پس می تواند گفت که در این فروشگاه ها ۱۰۰٪‌مشتریان از پرداخت اینترنتی استفاده می کنند. 

 

سوال اینجاست که آیا با بررسی این دسته از سایت ها می تواند گفت که در ایران ۱۰۰٪ کاربران برای خرید های اینترنتی از پرداخت آنلاین استفاده می کنند؟ نه پاسخ به این سوال منفی است. و این نکته ای است که دقیقا در خصوص سرویس تحویل در محل و پرداخت در زمان تحویل کالای پست هم٬ باید به آن توجه کرد.

 

در نهایت پرسش اینجاست که میزان دقیقا استفاده کاربران از پرداخت های اینترنتی چیست؟ و اعلام چنین شاخص هایی بدون در نظر گرفتن تمام فروشگاه های اینترنتی تا چه میزان می تواند بجای بهتر کردن فضای کسب و کار های آنلاین٬ به این فضا لطمه وارد کند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *