مصاحبه با رییس اتحادیه فن‌آوران کامپیوتر

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در این مراسم گفت: در خصوص ایجاد فروشگاه‌های مجازی در ایران مخالفت‌های زیادی وجود داشت، اما مدیران این فروشگاه‌های ثبت شده، به خصوص هایپرمارکت فینال زحمات زیادی کشیدند و در پایان توانستند با تلاش خود کاری کنند که ما هم بتوانیم در صنعت آی‌تی سر بلند کنیم و پرتوان ظاهر شویم. وی در این مراسم که جمعه ۱۹ اردیبهشت ماه برگزار شد، اظهار داشت: به تدریج، تجارت مجازی درکشور جای کسب وکارهای فیزیکی را می‌گیرد و رشدی که امروز فروشگاه‌های مجازی دارند در فروشگاه‌های فیزیکی وجود ندارد و من فکر می‌کنم در آینده‌ای نزدیک، فضای کسب و کار بیشتر به صورت مجازی انجام گیرد تا فیزیکی.

وی در این باره که دلیل جذابیت تجارت الکترونیک  چیست؟ گفت: با وجود اطلاعات، آمار و قابلیت‌هایی که اینترنت دارد، فرد ترجیح می‌دهد در خانه یا محل کارش بنشیند و کالایی را ببیند و اطلاعات کامل آن را به دست آورد و خریدش را با آرامش خاطر و آسودگی انجام دهد و در منزل یا محل کار کالای خریداری شده را تحویل بگیرد. رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران، درباره چشم‌انداز ترویج این روش خرید در کشور تصریح کرد: ‌‌این موضوع به تدریج در حال رواج پیداکردن و نهادینه شدن است، به طوری که درحال حاضر در تهران ۵۰ شرکت مجازی به صورت مستمر و ثبت شده فعال هستند که یکی از آن‌ها هایپرمارکت اینترنتی «فینال» است. وی در ادامه گفت: آمارها و بررسی نشان می‌دهد فروشگاه‌های مجازی قانونی آمارهای روبه رشدی داشته و بسیار هم موفق هستند و اتحادیه برای بهبود فضای کسب و کار این فروشگاه‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند تا این فضای کسب و کار سالم که در هایپرمارکت‌های مجازی از قبیل «فینال» وجود دارد در فروشگاه‌های دیگر نیز تسری یابد.

سید مهدی میرمهدی در خصوص مشکلاتی که هایپرمارکت‌های مجازی با آن رو به‌رو هستند گفت: قانونی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب شده، و نامه‌ای از سوی اتحادیه در اعتراض به این قانون نوشته شده که امضای وزیر اطلاعات و فناوری نیز پای آن وجود دارد. ما ۱۴مورد اعتراض بر این قانون داریم که اگر برطرف شود می‌تواند قانون خوبی برای فضای کسب و کار آنلاین باشد. وی در باره کاستی‌های این قانون اظهار داشت: اگر این کاستی‌ها رفع نشود، مشکلاتی نظیر کلاهبرداری، اجاره غیرقانونی یک محل مسکونی به جای یک شرکت، پیش می‌آید و عده‌ای که همه سرمایه‌شان یک سایت با یک مبلغ ناچیز یک یا دومیلیون تومانی است، می‌توانند با این سرمایه ناچیز کلاهبرداری‌های زیادی انجام دهند و مشتری که در دام این افراد می‌افتد چون مدرکی ندارد نمی‌تواند از حق خود دفاع کند.


وی در باره بازرسی‌های صورت گرفته از سوی اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: بازرسی‌های اتحادیه از فروشگاه‌های مجازی به صورت مستمر است. حتی به عنوان نمونه اتحادیه از این فروشگاه‌ها خریدهایی انجام می‌دهد و سیر خرید، بسته بندی، ارسال و تحویل آن را به صورت مداوم رصد می‌کند. میرمهدی تصریح کرد: در حال دسته‌بندی این فروشگاه‌ها و اعطای رتبه a، b  و c  به آن‌ها هستیم و به زودی این فروشگاه‌ها را با رتبه‌هایشان در پورتال اتحادیه که تا ۳۱ اردیبهشت کامل می‌شود، جای می‌دهیم تا اگر خریدار بخواهد از فروشگاهی خرید کند با مراجعه به این پورتال، با شناخت کامل از رتبه آن، خریدش را با آرامش انجام دهد.

مهران بهنام، مدیرعامل شرکت هفت سین نیز در این مراسم با اشاره به این که تغییر بازار از حقیقی به مجازی تحول تازه‌ای است که در حال روی دادن است، اضافه کرد: در بازار الکترونیکی که ما تلاش داریم بسازیم، با خلق آرامش خاطر از خرید، می‌توان استاندارد زندگی مردم را بالا برد. بهنام تصریح کرد: مدیریت این بازار یکی از سخت ترین کارهاست، از لجستیک (که در کشور یک موضوع جدید و بسیار سخت است) گرفته تا تجارت آنلاین. چون در کشور ما متاسفانه نیمی از افراد هنوز اینترنت را قبول ندارند چه رسد به پذیرش تجارت الکترونیک. مدیر عامل هفت سین با اشاره به این که امسال بودجه خوبی برای کمپین تبلیغاتی شرکت هفت سین تصویب شده، گفت: این نوید را می دهم که از جام جهانی امسال به بعد، دیگر کسی در کشور نخواهد بود که فینال را نشناسد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *