اجرای طرح نیازمند تصویب قانون است

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۵

وبنا – طرح ساماندهی سایت‌‏‌‏ها و وبلاگ‌‏ها که از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دنبال می‌‏شود، با واکنش‌‏هایی از سوی کارشناسان رسانه‌‏ای و‏ حقوقدانان مواجه شده است. حقوقدانان معتقدند اجرای چنین طرح‌‏هایی تحدید حقوق اولیه شهروندان در دستیابی آزاد به اطلاعات است و حتی در صورت اصرار دولت نهم، اجرای چنین طرحی نیازمند تصویب قانون است و وزارت ارشاد نمی‌‏تواند با بخشنامه، دستورالعمل با آیین‌‏نامه نمی‌‏تواند نسبت به اجزای آن اقدام کند.

نعمت احمدی: اجرای طرح ساماندهی سایت‌‏ها و وبلاگ‌‏ها نیازمند تصویب قانون است

یک حقوقدان و مدرس دانشگاه، اجرای طرح ساماندهی سایت‌‏ها و وبلاگ‌‏های اینترنتی را نیازمند قانون دانست و اجرای این طرح را فراتر از مسوولیت مسوولان اجرایی و وزارت ارشاد عنوان کرد.
نعمت احمدی در گفت‌‏وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص طرح ساماندهی سایت‌‏‌‏ها و وبلاگ‌‏ها، گفت: هر مسوول اجرایی مکلف است بر مدار قانون حرکت کند و تصمیمی اتخاذ نکند که تاکنون برای آن قانونی تصویب نشده است.
به گفته وی، در کشور ما مجلس شورای اسلامی وظیفه قانون‌‏گذاری را بر عهده دارد و مسوولان اجرایی نیز موظف به اجرای مصوبات مجلس هستند.
احمدی، با بیان این که اجرای طرح ساماندهی سایت‌‏ها و وبلاگ‌‏ها، افراد را از حقوق عادی و اولیه خود محروم می‌‏کند، تصریح کرد: اگر برای دسترسی افراد به حقوق خود مانع ایجاد کنیم، در واقع آنها را از حقوق عادی خود محروم ساخته‌‏ایم.
این حقوقدان و وکیل دادگستری، تأکید کرد: محرومیت افراد از حقوق خود، نیازمند قانون است و نمی‌‏توان با ابلاغ بخشنامه‌‏ها و دستورالعمل‌‏ها و تصویب آیین‌‏نامه‌‏ها، افراد را از حقوق خود محروم کرد.
احمدی، تصریح کرد: معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و حتی شخص وزیر ارشاد هم حق تصویب و ابلاغ آیین‌‏نامه‌‏ها و بخشنامه‌‏هایی را که خلاف قانون باشد، ندارند.
وی، با اشاره به این که اگر سایت‌‏ها و وبلاگ‌‏های خبری مرتکب تخلفی شوند، می‌‏توان طبق قانون مطبوعات و قانون مجازات اسلامی با آنها برخورد کرد، گفت: ما در برخورد با تخلفات مطبوعاتی با خلاء قانونی مواجه نیستیم، چون علاوه بر این که در قانون مطبوعات به نحوه برخورد با مطبوعات الکترونیکی اشاره شده است، در قانون مجازات اسلامی هم مجازاتی برای توهین، افترا، نشر اکاذیب، انتشار مطالب خلاف واقع و اتهاماتی از این قبیل تعیین شده است.
این حقوقدان و مدرس دانشگاه، طرح ساماندهی سایت‌‏ها و وبلاگ‌‏ها را محروم کردن افراد از استفاده از یک تکنولوژی جدید دانست و با ذکر مثالی، افزود: در دوره رضا شاه، دایره‌‏ای در شهربانی تشکیل شد که بر اساس آن مردم برای خرید رادیو و دریافت مجوز برای استفاده از آن باید به این دایره مراجعه و درخواست خود را در خصوص استفاده از رادیو مطرح می‌‏کردند که در صورت موافقت، می‌‏توانستند از این تکنولوژی استفاده کنند.
احمدی ، با تأکید بر این که نباید با تکنولوژی‌‏های روز برخورد سلیقه‌‏ای و شخصی داشت، تصریح کرد: با سخت‌‏گیری‌‏های بی‌‏مورد کاری نکنیم که مردم را به طرف انجام خلاف یا بی‌‏اعتمادی به مسوولان اجرایی و دولت سوق دهیم.

شیرزاد حیدری‌‏شهباز: طرح ساماندهی سایت‌‏ها و وبلاگ‌‏ها جز با تصویب قانون قابل اجرا نیست

یک حقوقدان و وکیل دادگستری، اجرای طرح ساماندهی سایت‌‏ها و وبلاگ‌‏ها را نیازمند قانون دانست و گفت: اجرای چنین طرح‌‏هایی با ابلاغ بخشنامه و دستورالعمل قابل اجرا نیست.
شیرزاد حیدری‌‏شهباز در گفت‌‏وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: اگر هدف وزارت ارشاد کنترل سایت‌‏ها و وبلاگ‌‏ها باشد و این که بداند این سایت‌‏ها متعلق به کیست تا بتواند آنها را تحت کنترل خود درآورد، این امر نوعی اعمال سانسور است.
وی ، با بیان این که برخورد با تخلفات چنین پدیده‌‏های جدیدی در قوانین ما پیش‌‏بینی نشده است، گفت: امروز ما در برخورد با تخلفات این‌‏گونه پدیده‌‏ها با خلاء قانونی مواجهیم. آنچه در قانون مطبوعات به آن اشاره شده، مربوط به نشریات الکترونیکی است که در واقع به ثبت رسیده‌‏اند، این نشریات شامل وبلاگ‌‏ها نمی‌‏شود.
این حقوقدان، با تأکید بر این که اعمال محدودیت در خصوص وبلاگ‌‏ها با توجه به شخصی بودن آن، نوعی اعمال سانسور محسوب می‌‏شود، خاطرنشان کرد: ما در برخورد با این‌‏گونه پدیده‌‏ها نیازمند قانون هستیم و نمی‌‏توان با صدور بخشنامه‌ و دستورالعمل با این پدیده‌‏ها برخورد قانونی کرد ، چون اصولاً قانونی برای برخورد با این پدیده‌‏های نو وجود ندارد.
حیدری شهباز، دستورالعمل صادره از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را تخلفی اداری دانست و افزود: صدور این‌‏گونه دستورالعمل‌‏ها خلاف قانون اساسی و قوانین عادی است. تاکنون قانونی تصویب نشده است که بر اساس آن هر کس که بخواهد وبلاگ یا سایتی راه‌‏اندازی کند، باید آن را در وزارت ارشاد به ثبت برساند، بنابراین وزارت ارشاد نیز نمی‌‏تواند بخشنامه یا دستورالعملی برای الزام در ثبت‌‏نام وبلاگ‌‏ها و سایت‌‏ها صادر کند.
وی، افزود: اگر بخشنامه‌‏ای خلاف قانون صادر شود، این بخشنامه در دیوان عدالت اداری قابل ابطال است. هر کسی می‌‏تواند نسبت به بخشنامه‌‏های اداری خلاف قانون در این دیوان طرح دعوی کند و ابطال آن بخشنامه را خواستار شود.
این حقوقدان، تأکید کرد: نباید تصور کنیم چون ممکن است روزی وبلاگی یا سایتی مرتکب تخلفی شود، باید اقدام پیشگیرانه در خصوص عدم ارتکاب آن تخلف انجام داد، اعمال محدودیت به دلیل این که ممکن است روزی چنین تخلفی صورت بگیرد، یک نوع حالت پیشگیرانه خلاف قانون است.

فریده غیرت: طرح ساماندهی سایت‌‏ها و وبلاگ‌‏ها بدعتی جدید است

یک حقوقدان و وکیل دادگستری، اجرای طرح ساماندهی سایت‌‏ها و وبلاگ‌‏ها را نیازمند تصویب قانون دانست و تصویب، ابلاغ و اجرای چنین طرح‌‏هایی را بدعتی جدید خواند.
فریده غیرت در گفت‌‏وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: طبق قانون اساسی در همه ارتباطات و رسانه‌‏ها، آزادی باید وجود داشته باشد و افراد آزادانه به انتشار مطالب خود بپردازند، اما باید توجه کنیم که این آزادی نباید به حیثیت و آبروی دیگران لطمه وارد کند.
وی، افزود: اگر وبلاگ یا سایتی، حیثیت افراد و حیثیت جامعه را خدشه‌‏دار کند، به طور قطع باید محدودیتی را برای آن ایجاد کرد، در غیر این صورت اگر در وبلاگ یا سایتی مطلبی منتشر شد که باعث خدشه‌‏دار شدن حیثیت جامعه نمی‌‏شود، ولو این که مخالف نظر هیأت حاکمه باشد، منعی ندارد.
این حقوقدان، اجرای چنین طرح‌‏هایی را برای ایجاد نظم در میان وبلاگ‌‏ها و سایت‌‏ها عنوان کرد و در عین حال افزود: نباید هر طرز تفکری را مشمول اعمال محدودیت کنیم، باید بگذاریم سایت‌‏ها و وبلاگ‌‏ها به طور آزادانه به نقادی مسایل جامعه و عملکرد مسوولان بپردازند.
غیرت، با تأکید بر این که اجرای طرح ساماندهی سایت‌‏ها و وبلاگ‌‏ها باید از طریق مصوبه مجلس انجام شود، گفت: اجرای چنین طرح‌‏هایی که ممکن است افراد را از حقوق خود محروم کند، نیازمند قانون است و با صدور بخشنامه‌‏ و دستورالعمل و تصویب و ابلاغ آیین‌‏نامه‌‏ نمی‌‏توان این‌‏گونه طرح‌‏ها را اجرا کرد و افراد را از حقوق اولیه خود محروم ساخت. اجرای چنین طرح‌‏هایی، بدون مصوبه مجلس و فقدان قانون مربوطه بدعتی جدید است که مسوولان اجرایی باید از انجام آن خودداری کنند.

منبع : خبرگزاری کار ایران

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *