مدیرعامل تپسی قراردادهای انحصاری اسنپ را مهم‌ترین چالش این کسب‌وکار عنوان کرد

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۳

نشست خبری تپسی با موضوع «مروری بر عملکرد و رشد تپسی در سال ۱۴۰۳» امروز چهارم آذر در محل دفتر این شرکت برگزار شد.

تپسی در سال ۱۴۰۱ به عنوان اولین استارتاپ ایرانی و پنجمین شرکت اینترنت‌محور در حوزه حمل و نقل در بازار بورس عرضه شد. این شرکت که در حال حاضر بر روی اپلیکیشن خود در حوزه سفرهای اینترنتی ۶ سرویس سفر کلاسیک، پلاس، سفر پیک موتور (موتوپیک)، سفر پیک خودرو (اتوپیک)، سفر اشتراکی (لاین) و سفر همیار (سرویس خدماتی) را ارائه کرده، با ۱۱۰۰ نیروی انسانی، ۱۸ میلیون کاربر مسافر و ۲ میلیون کاربر راننده در بیش از ۳۰ شهر کشور فعال است.

رشد ۱۳۱ درصدی درآمد تپسی

تپسی روز شنبه، سوم آذر بود که در گزارشی اعلام کرد درآمدهای این استارتاپ نسبت به مدت مشابه قبل ۱۳۱ درصد افزایش داشته است؛ آن‌طور که این گزارش نشان می‌داد شرکت تپسی درآبان ۲۱۱.۴ میلیارد تومان درآمد داشت در حالی که در مدت مشابه سال قبل این درآمد ۹۱.۳ میلیارد تومان بود.


مدیرعامل تپسی در نشست خبری که امروز در محل این شرکت برگزار شد، توضیح بیشتری درباره چگونگی این رشد داد و گفت: «با اعلام این رشد درآمدی و از آنجایی که بخشی از اقتصاد ما تحت‌تاثیر تورم است، این سوال مطرح شد که این رشد ناشی از افزایش میزان سرویس بوده یا تورم؟ به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم درباره این رشد، رشد تعداد سفرهای تپسی، افزایش سهم بازار و توسعه سرویس‌های جدید توضیح بیشتری دهیم.»

«مصطفی سید حسینی» درآمد ماهانه تپسی را در فروردین امسال ۸۱ میلیارد تومان، اردیبهشت ۱۳۴ میلیارد تومان، خرداد ۱۴۶ میلیارد تومان، تیر ۱۸۳ میلیارد تومان، مرداد ۱۸۲ میلیارد تومان، شهریور ۱۷۰ میلیارد تومان، مهر ۱۸۶ میلیارد تومان و آبان ۲۱۱ میلیارد تومان اعلام کرد که به ترتیب نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۶۲، ۸۴، ۸۰، ۱۰۱، ۱۰۴، ۱۰۰، ۱۱۴ و ۱۳۱ درصد رشد داشته است.

او توضیح داد که متوسط قیمت در آبان امسال نسبت به آبان ۱۴۰۲، ۲۱.۲ درصد رشد کرده است و می‌توان گفت که همه رشد تپسی به قیمت ارتباط ندارد و با توجه به تغییر مداوم و به روز شدن آمار در هر ساعت می‌توان حتی از رشد ۱۴۳ درصدی هم یاد کرد.

سهم تپسی از بازار تاکسی اینترنتی

شرکت اسنپ در گزارش سالانه ۱۴۰۲ خود از یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون سفر صحبت کرده بود در حالی که سیاست‌های مالی تپسی اجازه سرمایه‌گذاری توسعه شبکه را در این سال نمی‌داده است. با این حال آن‌طورکه مدیرعامل تپسی اعلام کرد با بررسی‌های متعدد می‌توان گفت که میانگین سفرهای هر دو پلتفرم در هر ماه ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون سفر است.

سیدحسینی البته توزیع سفرها در روزهای هفته را متفاوت دانست و تاکید کرد که معمولا کسب و کارها میانگینی در این باره را اعلام می‌کنند.

او سپس به توضیح درباره میانگین سفرهای اینترنتی در شهرهای مختلف پرداخت و گفت: «میانگین سفرهای اینترنتی روزانه ۴ میلیون است و بیشترین سهم از این بازار به تهران با ۳۰ درصد اختصاص دارد. بعد از آن مشهد ۱۱، شیراز و اصفهان ۷، کرج ۶، اهواز و تبریز ۵ و قم ۴ درصد از این بازار را در اختیار دارند و سهم سایر شهرها هم ۲۵ درصد است.»

به گفته سیدحسینی، این ۸ شهر بیشترین جمعیت ایران را هم در خود جای داده‌اند و به همین دلیل می‌توان گفت جمعیت مهم‌ترین عامل تاثیرگذار روی همین سفرهاست.

مدیرعامل تپسی با این توضیح تاکید کرد که تپسی با اینکه در بیش از ۳۰ شهر فعال است، اما روی این ۸ شهر متمرکز شده و با توجه به اینکه ۷۵ درصد سفرها در این شهرها اتفاق می‌افتد در سال جاری قصد دارد روی این شهرهای بزرگ کار کند.

سیدحسینی اعلام کرد که سهم تپسی از بازار تاکسی‌های اینترنتی تهران ۴۷، مشهد ۲۰، اصفهان ۸، کرج ۷، شیراز ۵، اهواز ۴، تبریز و قم ۳ و سایر شهرها ۲ درصد است.

سوپراپلیکیشن از بازار چه سهمی دارد؟

تپسی فقط تاکسی اینترنتی نیست و این استارتاپ از بازاری که با سرویس‌های متعدد خود در آن فعالیت می‌کند در مجموع در ۸ شهر اول ذکر شده، ۲۳ درصد و در مشهد بیش از ۳۰ درصد سهم دارد. مدیرعامل تپسی با ذکر این آمار توضیح داد که بعد از مشهد سهم تپسی در تهران ۲۶ درصد، اصفهان ۲۱، کرج و قم ۲۰، شیراز ۱۶، تبریز ۱۴ و اهواز ۱۲ درصد است.

سیدحسینی سپس به ذکر جزئیاتی از سهم سرویس تپسی دلیوری TAPSI Delivery یا ارسال فوری مرسولات درون شهری پرداخت و افزود: «ما در این زمینه سهمی ۳۰ درصدی داریم که این سرویس در سال جاری رشد ۳ برابری داشته.»

توسعه سرویس‌های اپلیکیشن

تپسی‌فود یکی از سرویس‌های زیرمجموعه تپسی است که نامش از افود به تپسی‌فود تغییر کرده و در سوپراپلیکیشن قرار گرفته. مدیرعامل تپسی در ادامه نشست خبری از توسعه این سرویس در مشهد و شیراز و شروع فعالیت سرویس از نیمه آذر در تهران خبر داد.

سیدحسینی اما مهم‌ترین مانع تپسی در این زمینه را قراردادهای انحصاری اسنپ دانست و گفت: «ما در این زمینه به شورای رقابت شکایت کرده‌ایم و منتظر صدور رای هستیم و امیدواریم که نتیجه خوبی از این پیگیری بگیریم. کسب و کار ما امروز توانایی ارائه یک توان رقابتی را دارد و به همین دلیل، امیدواریم با برداشتن این مانع راهی هم برای فعالیت ما و هم سایر افراد و به ویژه کسب و کارهای استانی و محلی که تمایل دارند در این زمینه کار کنند، باز شود.»

کسب و کار دیگری که تپسی در فکر توسعه آن است، حوزه فروشگاهی است. مدیرعامل تپسی با بیان اینکه هر چیزی جز غذا، کالای سوپرمارکتی و دارو در این بخش گنجانده می‌شود، اظهار کرد: «تپسی‌شاپ که پیش از این نام دارتیل داشت نیز در سوپر اپلیکیشن قرار گرفته و هدف ما در سال جاری توسعه سرویس در تهران و تغییر رویکرد توسعه با هدف اضافه کردن فروشگاه‌های برتر شهر است.»

سیدحسینی افزود: «هدف ما این است که کسب و کار تپسی‌شاپ در آینده تبدیل به فروشگاهی برای خرید از محصولات برند باشد. بقیه کسب و کارها روی محصول تاکید دارند و ما روی برند و همچنین تحویل ۲ ساعته متمرکز هستیم.»

سفارش آنلاین داروی با نسخه، بدون نسخه، داروی بیماران خاص و مکمل‌های ورزشی با کسب و کار تپسی‌دکتر، توسعه کسب و کار تپسی‌گاراژ در شهرهای جدید اهواز، شیراز، اصفهان و تبریز در کنار افزایش ظرفیت تامین و بهبود تنوع کالایی و توسعه ۳ برابری مرکز خدمات‌رسانی توضیح ۲ کسب و کار دیگر سوپراپلیکشین تپسی بود که سیدحسینی درباره آن توضیح داد.

شکایت از اسنپ و ماجرای قراردادهای انحصاری

مدیرعامل تپسی در ادامه نشست خبری این شرکت با تاکید بر اینکه مسیر حرکت تپسی مسیری با پیچیدگی و دغدغه‌های فراوان است، از سرمایه‌گذاری مطمئن گروه صنعتی گلرنگ در توسعه این کسب و کار گفت و اظهار کرد: «با همه این چالش‌ها اما نکته خوب ماجرا این است که همه چیزی که می‌خواستیم را محقق کردیم و حتی بیشتر از چیزی که می‌خواستیم و حالا ۴ ماه سخت و طوفانی پیش رو داریم و امیدواریم تا پایان سال اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.»

سید حسینی اما همچنان قراردادهای انحصاری اسنپ را به ویژه در حوزه رستوران‌ها را مهم‌ترین چالش این کسب و کار دانست و افزود: «سعی کردیم از هر جا می‌توانیم برای رفع این مانع کمک بگیریم تا اکوسیستم توسعه یابد و افراد بیشتری در آن مشغول به کار شوند و زیست کنند.»

شکایت اخیر از اسنپ درباره قراردادهای انحصاری که پیش از این از سوی کسب و کار دیگری هم رقم خورده اما بدون نتیجه مانده بود، نکته‌ای بود که خبرنگاران از مدیرعامل تپسی درباره آن سوال کردند که او در این باره توضیح داد: «اگر واقعا شورای رقابت که با هدف رفع موانع رقابت فعالیت می‌کند نتواند این مانع را بردارد دغدغه‌های رگولاتوری بالاتری باید داشته باشیم. شاید وقتی چلیوری، پلتفرم سفارش غذا از تپسی شکایت کرد در جایگاهی نبود که در این بازار فعالیت کند. رای شورای رقابت برای شکایت ما دی ماه صادر می‌شود و حدس ما این است که با این رای بار بزرگی از دوش رستوران‌ها برداشته شود.»

سیدحسینی تاکید کرد اگر رای شورای رقابت به نفع انحصار اسنپ باشد پرونده سفارش غذا باید برای همیشه در کشور بسته شود و فقط یک پلتفرم در این زمینه فعالیت کند.

او افزود: «اگر نتوانیم این رای را بگیریم نه تنها ما که هیچ پلتفرمی امکان فعالیت ندارد و آن موقع باید تصمیم دیگری بگیریم. برای این کار باید مثلا تپسی ۲۰۰ رستوران جدید پیدا کند و رفتار کاربران که طی سال‌های متمادی ایجاد شده را تغییر دهد که امکان‌پذیر نیست.»

در دنیا روی فضای باز رقابتی تاکید شده است و هرچند کسی که اول وارد یک بازار می‌شود ریسک کمتری دارد و در موقعیت مسلط است، اما اینکه این ورود اول دلیل انحصار باشد، اشتباه است. این، نکته‌ای است که مدیرعامل تپسی در ادامه مطرح کرد و گفت: «حداقل ۷۰ درصد قراردادهای اسنپ در حوزه غذا انحصاری است و ما سعی کردیم مدارک لازم در این زمینه را در پرنده بگنجانیم. پرونده در دست کارشناس است و درخواست پاسخ اسنپ مطرح شده که این کسب و کار هنوز پاسخی نداده است.»

شکایت آخرین راهی است که تپسی برای رفع مشکلات خود انتخاب می‌کند. سید حسینی با تاکید بر این مساله تاکید کرد: «ما با رویه‌های ضدرقابتی اسنپ در بخش‌های شاپ و غیره هم مواجه شدیم اما با روش‌های جایگزین مانع را از سر راه برداشتیم. علت شکایت از اسنپ‌فود هم این بود که دیگر هیچ راهی جز شکایت برایمان باقی نمانده بود. قراردادهای انحصاری اسنپ از موانع جدی رشد ما در حوزه سفارش آنلاین غذا است.»

«عجله دارم!» مصداق گران‌فروشی نیست

«عجله دارم!» موضوع مورد سوال خبرنگاران در ادامه نشست بود که به گفته مدیرعامل تپسی با ورود تعزیرات مصداق گران‌فروشی اعلام شده بود. سیدحسینی با تاکید بر اینکه هم اسنپ و هم تپسی معتقدند که این گزینه مصداق گران‌فروشی نیست، توضیح داد: «با این حال ما تابع قوانین هستیم و به همین دلیل طبق اعلام تعزیرات آن را حذف کردیم. بعد از مدتی مرکز بهبود فضای کسب و کار زیر نظر وزارت اقتصاد و معاونت حقوقی ریاست جمهوری نامه‌ای در این باره داده بودند که این گزینه مصداق گران‌فروشی نیست، اما تعزیرات هنوز در این باره به ما اجازه نداده است.»

او ادامه داد: «امیدواریم پرونده مختومه شود نه به خاطر اینکه به نفع ماست، بلکه به خاطر اینکه روند کسب و کار که رساندن مسافر است را تسهیل می‌کند. فقط حدود ۱۲ درصد سفرهای ما با این گزینه شکل می‌گرفت.»