گزارش عملکرد همکاران سیستم؛ درآمد، رشد و سبد محصولات ۱۳۹۶ – ۱۴۰۲

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۲

یکی از گروه‌های بازار سرمایه که نسبت به سایر گروه‌ها از قدمت کمتری برخوردار است، گروه رایانه و فعالیت های وابسته به آن نام دارد که در حال حاضر متشکل از ۱۷ نماد است. در این گزارش سعی می‌شود «سیستم» را به عنوان نماینده این صنعت بررسی کنیم چرا که نماد «سیستم» اولین شرکت نرم افزاری بورسی بوده و معیار مناسبی برای سنجش عملکردی کل صنعت خواهد بود. (برای مشاهده داشبورد عملکرد همکاران سیستم کلیک کنید)

همکاران سیستم در سال ۱۳۶۶، با ۱۲۰ هزار تومان سرمایه کار خود را آغاز کرد و از همان ابتدا برای مکانیزه کردن فرایندهای سازمانی، با عرضه‌ی نرم‌افزارهای کاربردی، استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزار را در کسب‌وکارهای ایرانی به جریان انداخت. با گسترش اینترنت چه در زندگی شخصی و چه در کسب و کارها انتظار می‌رود که این صنعت بتواند صنعت محبوب سرمایه‌گذاران باشد. برای صحت سنجی این موضوع، «سیستم» را زیر ذره‌بین قرار دادیم.

تورم، تحریم و نرخ دلار پارامتر‌هایی هستند که می‌توانند روند هر شرکتی را تحت تاثیر قرار دهند. تورم به علت تحمیل هزینه‌ها، تحریم به عنوان عاملی در جذب سرمایه و فروش و دلار نیز به عنوان لنگر انتظاری قیمت‌ها در تمام کالاها و خدمات کشور موثر هستند.


درآمد ریالی «سیستم» به طور کاملا ملموسی صعودی بوده است. رشد درآمد سالانه شرکت هر ساله جهش معناداری را تجربه کرده است. به طوری‌که درآمد سالیانه شرکت از ۲۵۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۹۰۹ میلیارد تومان در ۹ ماهه ۱۴۰۲ رسیده است!

پرشتاب‌تر از تورم؛ بررسی رشد درآمدهای همکاران سیستم در مقایسه با رشد تورم

حال می‌خواهیم تاثیر تورم بر میزان سودآوری شرکت را لحاظ کنیم تا به فروش و حاشیه سود واقعی شرکت نزدیک شویم. این مسئله کمک می‌کند تا از تورش‌های احتمالی (قطعی) ناشی از تورم کاسته شود. چرا که در صورت‌های مالی شرکت‌ها شاهد افزایش درآمد هستیم اما مادامی که آن درآمد را بر اساس دلار تعدیل می‌کنیم واضحا پی می‌بریم که رشد درآمد خیالی بوده و آورده دلاری شرکت رو به کاهش است.  درآمد شناسایی شده شرکت تقریبا در مقابل تورم مصون بوده است. به‌طوری که درآمد ۲ میلیون دلاری در آذر سال گذشته، به ۲.۸ میلیون دلار در آذر سال جاری رسیده است. (برای مشاهده نمودار رشد درآمدهای همکاران سیستم کلیک کنید)

از سوی دیگر و با بررسی‌های دقیق‌تر می‌توان پی برد که این افزایش درآمد فصلی نبوده و به عملکرد ماه به ماه شرکت برمی‌گردد. مطابق اطلاعات منتشر شده در کدال، به جز کاهش بی‌سابقه نیمه دوم ۱۴۰۱، یک روند منطقی صعودی را در پیش گرفته‌است که تثبیت این روند درآمدی بدنه شرکت را محکم‌تر می‌کند.

درهای باز به سوی تجارت جهانی؛ بررسی عملکرد همکاران سیستم در دوران برجام

بر خلاف عملکرد مثبت شرکت و صیانت حقوق خود در مقابل تورم، تاثیر منفی تحریم بر روند سودآوری شرکت غیر قابل چشم پوشی است. با نگاه سطحی شاید این خطا به وجود بیاید که بیشترین درآمد حاصله شرکت به اواخر سال ۱۴۰۱ و کل ۱۴۰۲ بر‌میگردد. زیرا مطابق تصویر زیر بیشترین درآمد شناسایی شده شرکت در سال‌های اخیر رقم خورده است.

اما اگر بخواهیم تعدیل دلاری داشته باشیم نتایج عجیبی حاصل می‌شود: بیشترین درآمد حاصله شرکت به دوران برجام برمی‌گردد. درآمد ۸ میلیون دلاری شرکت در آخرین ماه سال ۱۳۹۶ به نزدیک ۳ میلیون دلار رسیده است.