یاداشت شایان شلیله در پاسخ به انتقادات از انتخاب میهمان سیزدهمین جشنواره وب و موبایل ایران؛

پوزش می‌خواهیم

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
استقلال جشنواره وب

با بازداشت سینا استوی، مدیرعامل کریپتولند که میهمان اختتامیه سیزدهمین جشنواره وب و موبایل ایران بود، بار دیگر انتقادها از انتخاب این فرد به عنوان میهمان این رویداد اوج گرفت. شایان شلیله در یادداشتی به این انتقادها پاسخ داده و تخریب را بهای استقلال جشنواره وب و موبایل ایران دانسته است. با این حال او در انتهای یاددشت خود از طرف برگزارکنندگان جشنواره وب و موبایل ایران از تمامی افرادی که انتخاب این فرد به عنوان میهمان سبب ناراحتی و نگرانی آن‌ها شده پوزش خواسته است.

به گزارش وبنا متن این یادداشت به شرح زیر است:

بازداشت سینا استوی، مدیرعامل کریپتولند که از میهمانان اختتامیه سیزدهمین جشنواره وب و موبایل ایران بود، عرصه جدیدی را برای عقده‌گشایی‌ها و تخریب جشنواره وب و موبایل ایران فراهم کرده. متاسفانه بسیاری از افرادی که از فعالان اکوسیستم استارتاپی هستند، انگار حافظه تاریخی کوتاهی دارند. تعدادی که همیشه در هر موردی به فکر منافع شخصی خودشان هستند، سوار موج‌ها می‌شوند و تحلیل‌های بسیار ساده و واکنش‌های هیجانی خود را در رسانه‌های اجتماعی به عنوان نظر کارشناسی ارائه می‌دهند. با وجود این سوال بی پاسخ در ذهنم که آیا تخریب‌کنندگان منتظر پاسخ هستند، به این دلیل که همیشه اعلام کرده‌ایم که صاحبان اصلی این جشنواره مردم ایران هستند، لازم می‌دانم نکاتی را در راستای صیانت از این میراث ارزشمند جامعه فناوری اطلاعات ایران بیان کنم.

اگر باکمی دقت گزارشات منتشر شده از مراسم‌های اختتامیه دوره‌های مختلف جشنواره وب و موبایل ایران مطالعه شود، کاملا قابل فهم است که اتخاذ رویکردی حرفه‌ای در پرسش و پاسخ‌ها و مصاحبه‌ها  همواره مدنظر ما بوده است. با توجه به پلتفرم و سیاست های جشنواره وب و موبایل ایران، در هیچ زمانی میهمانان جشنواره فارغ از اینکه حامی بودند یا خیر، برنده بودند یا خیر و یا حتی شرکت نکرده باشند، از زمانی که داشتند برای تبلیغات کسب و کار خود استفاده نکرده‌اند، بلکه همواره تمام پنل‌های جشنواره چالشی بوده و بسیاری از سوالات مخاطبین از فرد شرکت کننده در پنل پرسیده شده.


رویکرد جشنواره وب و موبایل ایران همواره شفاف‌سازی فضای کسب و کار بوده و هست. با تمام افرادی که تاکنون در پنل‌ها شرکت کرد‌ه‌اند، جشنواره این افتخار را دارد که چالشی‌ترین مصاحبه ها را به دور از فضای تبلیغاتی در طول چند سال گذشته برگزار کرده است.

این دست حملات یک‌شبه، حداقل برای من دیگر موضوعی تکراری ست که هر بار با مسئله‌ای مثل ارزش‌افزوده، سایت های شرط‌بندی یا این بار در حوزه رمزارز ها از نو تکرار می‌شوند. متاسفانه بیشتر شخص من را مورد حمله قرار می‌دهند و خوشبختانه همیشه با گذشت چند هفته مشخص می‌شود که من هیچ ارتباطی با شرکت یا فرد مخاطب و مورد اتهام ندارم. از این رو بارها از این افراد درخواست کرده‌ام تا در صورتی که سند و مدرکی مشخص در این زمینه وجود دارد آن اسناد و مدارک را منتشر کنند تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.

این بار نیز مثل همیشه تاکید می‌کنم، صرف سلام و عیلک با یک فرد یا ارتباط شفاف مالی با یک شرکت در زمانی که به صورت قانونی و بدون اتهام در کشور در حال فعالیت است، حق هر فرد و کسب و کاری است.  بارها و بارها هم تاکید کرده‌ام که با توجه به کوچک بودن فضای کسب و کار های آنلاین در ایران، حضور همزمان یک فرد یا یک کسب و کار به عنوان اسپانسر یا مصاحبه شونده یا سخنران یا برنده اجتناب ناپذیر است.  با این حال ساختارهای جشنواره وب و موبایل به صورت کامل به گونه‌ای طراحی شده که هیچ کسی امکان تغییر در رأی داوری یا رأی مردمی را ندارد. افزون بر این نباید فراموش کرد که این جشنواره در طول ۱۳ سال به مدد نقدها و پیشنهادات فعالان اقتصاد دیجیتال ایران همواره سازوکارهای خود را به‌روز کرده و فرآیندهای خود را بهبود بخشیده است.

مسلما دیکته نانوشته غلط هم ندارد، جشنواره چند سالی است که با توجه به ملاک‌ها خارج از شورای داوری چند گروه ویژه را تشکیل داده که با صلاح‎دید برگزارکنندگان به تعدادی از محصولات و یا استارتاپ‌ها تندیسی به رسم یادبود و به عنوان ویژه اعطا می‌کند. که از میان ۸۰ تندیس معمولا ۵ یا ۶ تندیس از این دست هستند

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

نه در بخش داوری و نه در بخش مردمی هیچ وقت ادعا نداشتیم که تصمیم‌گیری‌های انجام شده کاملا درست بوده یا نقدی بر آن وارد نیست، مسلما در بخش ویژه هم همچین رویکردی نداریم. ضمن اینکه در بسیاری از موارد فارغ از درست یا نادرست بودن تصمیم انتخاب یک کسب و کار یا محصول به عنوان برنده یک گروه، این موضوع برای بسیاری از رقبای آن کسب و کار مورد پسند واقع نشده است و چالش‌هایی را برای ما داشته، اما ما به این روند متعهد ماندیم.

در ‌هر صورت آنچه می‌توانم بگویم این است که هیچ وقت در زندگی کاری و شخصی خارج از شفافیت قدم برنداشتم و از شفاف سازی هم به شدت استقبال می‌کنم.  باید تکرار کنم که هیچ اسپانسری یا فردی تا امروز به صورت شخصی ریالی به حساب من واریز نکرده با این حال در برخی از رسانه های وابسته در این زمینه مطالبی منتشر شده و از من به عنوان ش.ش یاد شده است. نباید فراموش کرد که جشنواره وب و موبایل ایران یک جشنواره مستقل و خصوصی است که برای حفظ استقلال خود هزینه‌هایش را با استفاده از اسپانسر پوشش میدهد. تمامی وجوه دریافتی در راستای اسپانسری و از سازکار های مربوط به آن بوده و از این محل هزینه‌های برگزاری مراسم تأمین شده است.

در ادامه نیز از تمام فعالین این حوزه درخواست دارم تا در صورتی که مدرکی مبنی بر ادعا خود دارند به جای اتهام‌زنی‌های پوچ و یک‌طرفه اسناد و مدارک دال بر همکاری من با شرکت های ارزش‌افزوده یا سایت های شرط‌بندی یا رمزارز را منتشر کنند تا من نیز از دلیل این اتهامات و حملات آگاه شوم.

در هر صورت فعالیت اجتماعی در این حوزه از سال ۱۳۸۵ تا به امروز، کار دشواری برای من بوده است و همیشه در مظان اتهام دوستان قدیمی بوده‌ام. دوستانی که شاید دلخوری های شخصی از من داشته باشند و هر بار با شخصی کردن موضوع‌های مختلف به سمت من حمله ور می‌شوند. ولی متأسفانه سند و مدرکی برای این حملات که همیشه سناریوهای تکراری دارند، ارائه نمی‌کنند و هدف صرفا تسویه حساب شخصی بوده. برخی از دوستان هم متاسفانه به دلایلی که برای من قابل درک نیست بر طبل این اتهامات کذب می‌کوبند.

در آخر از تمام افرادی که انتخاب این فرد به عنوان میهمان سبب ناراحتی و نگرانی آن‌ها شده پوزش می‌خواهیم و در آینده سعی خواهیم کرد در انتخاب‌ها دقت بیشتری داشته و با اصلاح و بهبود فرایندها سعی کنیم با فراهم کردن فضای تعاملی‌تر ‌و با مشارکت تشکل‌های صنفی مستقل و افراد دلسوز از بروز چنین مواردی که باعث ناراحتی دوستان ما شده پرهیز کنیم.

*شایان شلیله، بنیانگذار جشنواره وب و موبایل ایران

مطالب مرتبط:

بنیانگذاران جشنواره وب و موبایل ایران؛ دولت جلوی ما را نگیرد و انگیزه ما را نکشند

اسامی برندگان سیزدهمین جشنواره وب و موبایل ایران اعلام شد

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *