در نشست سامانه توان آفرین مطرح شد:

اعطای ۱۲۲ میلیارد تومان تسهیلات به کسب و کارها توسط وزارت ارتباطات

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

سامانه توان آفرین از طریق اداره‌های کل ICT استانی به کسب و کارها، وام کم‌بهره و دارای تنفس اعطا می‌کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، در نشست آنلاین رویداد سامانه جامع تسهیلات وجوه اداره شده وزارت ICT با نام توان آفرین، امیر ناظمی، معاون وزیر با اشاره به اینکه سامانه یاد شده به ارائه هدفمند و هوشمند تسهیلات به فعالان فاوا می‌پردازد، بیان کرد: استفاده از شیوه اهرمی در اعطای تسهیلات، باعث افزایش حمایت از حوزه‌های مکمل فناوری اطلاعات شده است. وی افزود: با استفاده از منابعی نظیر صندوق کارآفرینی امید، به پلتفرم‌هایی کمک می‌کنیم که بازیگران اصلی حوزه فناوری نیستند، اما برای ارایه خدمات خود از IT بهره می‌برند. ساز و کار روش اهرمی به این صورت است که برای نمونه سرمایه‌گذاری یک ریالی وزارت ارتباطات در صندوق، به اعطای وام دو ریالی می‌انجامد و این قضیه به فعالیت بیشتر بخش خصوصی منجر می‌شود.
ناظمی گفت: در حال حاضر، منابع اهرمی شده صندوق کارآفرینی امید نیز با رقم ۱۲.۶۳۲ میلیارد تومان سهم ۱۰ درصدی داشته و سهم اقتصاد دیجیتال نیز با رقم ۶ میلیارد و ۶۸۱ میلیون تومان پنج درصد بوده است.
معاون وزیر ارتباطات در خصوص شفافیت فهرست شرکت‌هایی که اقدام به اخذ تسهیلات کرده‌اند گفت: سازمان فناوری اطلاعات ایران، به طور منظم فهرست شرکت‌هایی که اقدام به اخذ وام وجوه اداره شده کرده‌اند را منتشر می‌کند و این فهرست علاوه بر درگاه شفافیت سازمان در تسهیلات مصوب سامانه توان‌آفرین نیز موجود است.
ناظمی خاطرنشان کرد: ما در نقش دولت، در تلاش بودیم بر تامین منابع مالی در حوزه نوآوری تمرکز کنیم و با کمک به مکانیزم صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به این مهم توجه داریم که رقیب بخش خصوصی نباشیم و بتوانیم ریسک‌های موجود را کاهش دهیم.
اعطای ۱۲۲ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۶۲ کسب‌وکار
در ادامه شهره ناصری، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات به ارایه گزارش عملکرد وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت.
وی افزود: تا کنون ۸۸/۱۲۲ میلیارد تومان به ۲۶۲ مورد از دبیرخانه تسهیلات وجوه اداره شده اختصاص داده شده است که دسته‌بندی‌های متعددی نظیر محتوای دیجیتال، بازی‌های موبایلی، اپلیکیشن، وام کرونا، بوم‌واره، اصناف و غیره را شامل می‌شود.
ناصری ادامه داد: از این میزان، مبلغ ۱۷ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان متعلق به وام کرونا است که در بازه زمانی فروردین تا مهر ۱۳۹۹ بابت واکنش سریع در شرایط بحران به کسب‌وکارها اعطا شده و حوزه‌های هدف آن را خدمات تور، بلیط و گردشگری، پلتفرم ارائه خدمات در محل، پلتفرم‌ ارائه خدمات تحویل غذا در محل و تولیدکنندگان نرم‌افزار تشکیل می‌دهد.
وی بیان کرد: بیشترین سهم تسهیلات پرداختی به مبلغ کل ۳۷۹/۱۹ میلیارد تومان با سهم ۱۶ درصد متعلق به وام بوم‌واره است و پس از آن به وام کرونا به سهم ۱۴ درصد اختصاص دارد.
ناصری تصریح کرد: البته پلتفرم‌ها نیز سهم بالایی از دریافت کنندگان تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند که در میان آنها بازی‌های موبایلی، کمترین سهم دریافت وام را داشته‌اند.
معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: طی آخرین آمار استخراج شده به طور میانگین هفت میلیارد و ۶۸۰ میلیون وام تایید شده ماهانه در بازه زمانی دی ماه ۹۸ تا فروردین ۱۴۰۰ اعطا شده است که بیشترین مبلغ تسهیلات پرداختی شده از سوی این سازمان نیز به فروردین ۱۴۰۰ اختصاص دارد که طی ۲۰ مورد بالغ بر پنج میلیارد تومان وام پرداخت شده است.
یکپارچه سازی و تمرکززدایی در توان آفرین
در ادامه فرهاد سنجری، مدیرکل دفتر همکاری‌های فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه نیز در تبیین اهداف سامانه توان آفرین گفت: اعطای تسهیلات کم بهره، تسهیل و در عین حال تسریع در فرایند اعطا تسهیلات، سهولت در تامین وثایق و نیز همکاری با سایر دستگاه های فعال از اهداف اصلی این سامانه است.
وی تصریح کرد: اعطای وام تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان با اخذ یک چک ظهرنویسی شده توسط دو ضامن امکان‌پذیر است و مورد تایید قرار می‌گیرد. مدیرکل دفتر همکاری‌های فراسازمانی اعطای تسهیلات، حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز، نرخ بهره ترجیهی برای تسهیلات به میزان پنج درصد شرکت های نوپا و ۹ درصد شرکت های غیر نوپا، یک سال تنفس و ۳۶ ماه بازپرداخت برای تسهیلات جامع و اعطای تسهیلات به شرکت های دارای طرح های ملی را از مزایای این قبیل تسهیلات عنوان کرد و تمرکززدایی را اصلی‌ترین شاخص و در عین حال نقطه عطفی در این فرآیند دانست.
وی خاطرنشان کرد: طی آخرین تحولات به وقوع پیوسته پیش از این درخواست همه متقاضیان توسط کارگروه تخصصی وام مستقر در تهران مورد بررسی قرار می‌گرفت. اما از این پس وظیفه یاد شده به ادارات ICT استانی محول شده است که پیش‌بینی می‌‌شود سرعت عمل و رضایتمندی بیشتری را به همراه داشته باشد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی http://tavanafarin.ito.gov.ir/ مراجعه کنند.


درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *