قرارداد مبادله مزایده ابرایران امضا شد؛

 نخستین سکوهای ابری توزیع شده با بارش ابرهای شمالی و جنوبی در کشور

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹

قرارداد مزایده «ابرایران» جهت شکل‌گیری نخستین سکوهای ابری توزیع‌شده در کشور مبادله شد.

 در این مراسم که عصر امروز به میزبانی مدیران سیدخندان و بخش خصوصی برگزار شد، دکتر امیرناظمی، معاون وزیر ارتباطات، این طرح را از دو منظر محتوا و مشارکت عمومی خصوصی حایز اهمیت دانست و گفت: ابرایران، باعث تمرکززدایی محتوا و خدمات از تهران و توزیع بار ترافیکی در کشور می‌شود. اما در بخش فرآیندی نیز به این دلیل شایسته اهمیت است که فعالیت‌هایی وجود دارند که دولت با وارد شدن در آن حوزه به نوعی تبدیل به رقیب بخش خصوصی می‌شود. مراکز داده استانی سازمان فناوری اطلاعات ایران، یکی از مواردی بود که ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به محل رقابت میان دولت و بخش خصوصی را دارا بود. در این میان، ساز و کارهای اداری و عدم همدلی برخی از نهادها، باعث صرف انرژی فراوانی شد تا بتوان دارایی دولت را به ابزاری تبدیل کرد که طی آن مشارکت عمومی خصوصی اتفاق بیافتد.

وی گفت، فرآیند برگزاری مزایده ابرایران حدود دو سال طول کشید و شکل‌گیری و توسعه پلتفرم‌های ابری توزیع‌شده در کشور، ارایه خدمات موردنیاز کسب‌وکارهای نوپا به‌ صورت یکپارچه و اقتصادی، امکان ارایه خدمات به تولیدکنندگان محتوا و فراهم‌کنندگان خدمات شبکه‌ توزیع محتوا، صرفه‌جویی اقتصادی و توسعه کسب‌وکار و دانش در کشور را از مهم‌ترین اهداف این طرح دانست.


رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این مراسم، علت تقسیم کشور به دو منطقه را فراهم کردن زمینه فعالیت برای شرکت‌های خصوصی بیشتر و عدم خروج آنها از گردونه رقابت بیان داشت و چگونگی تقسیم‌بندی ابری را با ارایه توضیحاتی تشریح کرد: منطقه یک و یا ابر شمالی شامل شهرهای تبریز، مشهد، قم، همدان و هم‌مکانی شیراز و منطقه دو یا ابر جنوبی شامل شهرهای شیراز، اصفهان، اهواز، کرج و هم‌مکانی تبریز است که اپراتور ابر شمالی کشور را گروه مشارکت مدنی شرکت های امید ژرف نگر و اسیا تک و راهکار آینده زمین و اپراتور ابر جنوبی کشور را گروه مشارکت مدنی شرکت‌های فناپ و نویان ابر آروان تشکیل می‌دهند.

بر اساس این گزارش، مزایده ابرایران که با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت و در راستای اهداف شبکه ملی اطلاعات برگزار شده است دارای مشوق‌ها و مجوزهایی برای اپراتورهاست که شامل: خرید تا ۳۰ درصد از ظرفیت ایجاد شده از محل تجهیزات تحویل‌شده، ارایه ۹۰ درصد تخفیف برای پهنای باند، ارایه ۹۵ درصد تخفیف برای فضای Co-Locationو ارایه تسهیلات تا سقف ۷۰۰ میلیارد ریال از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی با رعایت آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های صندوق است.

منبع: روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران

مطالب مرتبط:

همکاری آسیاتک، ابرآروان، فناپ با دولت در طرح ابر ایران

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *