ستاد فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی که از سال گذشته به شبکه حامیان جایزه بازیهای جدی پیوسته است، امسال با افزایش میزان حمایت، مبلغ جوایز و تسهیلات اعطایی از میان آثار ارسالی به جایزه، منتخبان خود در حوزه فناوریهای واقعیت گسترده و هوش مصنوعی را انتخاب کرد.
به گزارش اداره ارتباطات و امور بینالملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، متن کامل بیانیه ستاد فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی برای معرفی برگزیدگان که توسط جواد تقیزاده قرائت شد، به این شرح است:
ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی یکی از ستادهای توسعه فناوری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که به منظور ایجاد هماهنگی بین دستگاهی و همکاری در جهت تسریع در انجام طرحهای کلان و فناورانه حوزه اقتصاد و هوشمندسازی کشور و توسعه کسبوکارهای این حوزه تشکیل شده است. فناوریهای محوری و اولویتدار این ستاد عبارتاند از فناوری هوش مصنوعی، فناوری اینترنت اشیاء، فناوری زنجیرههای بلوکی (بلاکچین) و فناوری واقعیت گسترده مشتمل بر واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، واقعیت آمیخته (MR) و … که برای هر یک از این فناوریها کارگروه ویژهای در ستاد تشکیل شده است.
به منظور متنوع سازی اکوسیستم اقتصاد دیجیتال از منظر شکلگیری بازیگران و استارتاپهای مرتبط با حوزههای مسئلهمحور و فناوریمحور اولویتدار، افزایش ضریب نفوذ و انتشار فناوریهای نامبرده، افزایش آگاهی و توانمندیهای عمومی و تخصصی، افزایش سهم تولید دانش با رویکرد اقتصادی و بازارمحور و افزایش حجم بازار و صادرات، برنامههای مختلفی تدوین و اجرا شده و حمایت از رویدادها و جشنوارههای مرتبط یکی از این برنامهها است.
رویداد جایزه بازیهای جدی تلاش دارد با ایجاد زمینه برای بهرهمندی بازیسازان از فرصتهای موجود، در راستای تقویت و توسعه بازیهای جدی گام بردارد. بدین منظور ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با محوریت کارگروه واقعیت گسترده از سال گذشته با حمایت از این رویداد میکوشد تا از بازیهای جدی مبتنی بر فناوریهای واقعیت گسترده، هوش مصنوعی و سایر فناوریهای اولویتدار ستاد حمایت به عمل آورد و در سال جاری نسبت به سال گذشته، میزان حمایت و مبلغ جوایز و تسهیلات اعطایی خود را چندین برابر کرده است.
در چهارمین دوره جایزه بازیهای جدی سال ۱۳۹۹، هجده بازی ارسالی به جشنواره، چهار بازی تولید شده در هکاتون و چهار مقاله پذیرفته شده در سمپوزیوم به فناوریهای محوری و مورد حمایت ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی پرداخته بودند که پس از انجام بررسیها و داوری بر اساس شاخصهایی همچون بهکارگیری بجا و مناسب فناوری موردحمایت، دارا بودن مبانی علمی مناسب، پیادهسازی باکیفیت و جذاب، کاربرد مناسب، قابلیت تجاریسازی، ابتکاری و نوآورانه بودن و کامل بودن مستندات، آثار رتبهبندی شدند و موارد زیر به عنوان آثار برگزیده اعلام میگردند:
الف- مقالات برگزیده سمپوزیوم از منظر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی
رتبه دوم- مقاله با عنوان:
“Kinect-based Virtual Rehabilitation for Upper Extremity Motor Recovery in Chronic Stroke”
نویسندگان: سهراب الماسی، لیلا شاهمرادی، نورالدین نخستین، روشنک هنرپیشه و حسین احمدی
با موضوع توانبخشی مجازی بیماران سکته مغزی و با فناوری واقعیت مجازی (VR)، برنده جایزه ۲۰ میلیون ریالی
رتبه اول- مقاله با عنوان:
“REACTION: A Serious Game that Simulates Coronavirus Transmission”
نویسندگان: محمدرضا محمدنژاد مرتضی دُری گیو و فرزین یغمائی
با موضوع بازی جدی شبیهسازی انتشار ویروس کرونا و با فناوری واقعیت شبیهسازی شده (Simulated Reality) و شبیهسازی سیستمهای چندعامله (Multi-Agent System Simulation)
برنده جایزه ۳۰ میلیون ریالی
ب- بازی برگزیده هکاتون از منظر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی
رتبه اول- بازی فروشگاه سلامت از تیم سِدرا (CEDRA) با موضوع آموزش پروتکلهای پیشگیری از شیوع کرونا در یک فروشگاه زنجیرهای با استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR)
برنده جایزه ۱۰۰ میلیون ریالی به علاوه تسهیلات تجاریسازی طرح به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال
ب- آثار برگزیده جشنواره از منظر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی
رتبه چهارم- شبیهساز VRDENT از تیم رسانهپرداز آمیتیس با موضوع آموزش تزریق در دندانپزشکی با استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR)
برنده جایزه ۵۰ میلیون ریالی
رتبه سوم- بازی نورویان از مجموعه شناختی نورویان با هدف تقویت مهارتهای ذهنی با استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR) و علوم شناختی
برنده جایزه ۸۰ میلیون ریالی
رتبه دوم- بازی سردار با موضوع گردشگری در موزه ستارخان با استفاده از فناوری واقعیت افزوده (AR)
برنده جایزه ۱۰۰ میلیون ریالی به علاوه تسهیلات تجاریسازی طرح به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال
رتبه اول- پلتفرم HEXON با هدف تعامل انسان با محیط مجازی توسط یک اگزواسکلتون هپتیک با استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR) و روباتیک
برنده جایزه ۱۲۰ میلیون ریالی به علاوه تسهیلات تجاریسازی طرح به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال