با امضای تفاهم‌نامه بین معاونت علمی ریاست جمهوری و شهرداری تهران؛

مرکز نوآوری تخصصی در حوزه مدیریت بحران راه‌اندازی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹
مرکز نوآوری در حوزه مدیریت بحران

تفاهم‌نامه ایجاد مرکز نوآوری در حوزه مدیریت بحران شهر تهران با حضور رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران امضاء شد.

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در این نشست دوجانبه ضمن تاکید بر حساسیت‌های پیشگیری و مدیریت بحران در کشور، گفت: یکی از مسائلی که معاونت علمی و فناوری ریاست‌‎جمهوری در سال‌های اخیر پیگیری کرده است، ایجاد و تقویت اکوسیستم نوآوری در کشور بوده است. خوشبختانه در بازه زمانی ۸ ساله اخیر این مهم، محقق شده است. در طول این سال‌ها، عناصر و بازیگران زیادی نیز شامل، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها، مراکز نوآری، شتاب‌دهنده‌ها، صندوق های ریسک پذیر و دیگر مراکز نوآور به این زیست‌بوم اضافه شده‌اند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در ادامه گفت: یکی دیگر از محورهای مورد تاکید این معاونت، تحریک تقاضا و بازارسازی برای محصولات خلاق و دانش‌بنیان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است. در این راستا گفتگوها و رایزنی‌های گسترده‌ای با سازمان‌ها و نهادهای عمده در کشور، انجام گرفته است. علاوه بر بازارسازی، سرریز فناوری به سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی کشور، در جهت رفع نیازهای فناورانه آنها توانسته است، باعث ایجاد تغییرات مثبتی در نهادهای متقاضی شود.


نقش نهادهای دانش‌بنیان و خلاق در مدیریت پس از بحران

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه ضمن اشاره به نقش مهم سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، افزود: با توجه به همکاری‌های مشترک انجام گرفته میان این نهاد و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، استفاده از ظرفیت زیست‌بوم نوآوری و صنایع نرم و خلاق برای افزایش امنیت شهر تهران و کمک به کاهش خطرپذیری شهر تهران ومدیریت پس از بحران، در حوزه فناوری، فرهنگ‌سازی و آموزش در دستور کار قرار گرفت.

کرمی ضمن توضیح تلاش‌های صورت گرفته توسط مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، برای تاسیس مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده تخصصی مدیریت و پیشگیری از بحران شهر تهران، افزود: با توجه به تلاش‌های دوجانبه صورت گرفته، امروز شاهد امضای تفاهم نامه ایجاد این شتابدهنده و مرکز نوآری تخصصی هستیم. باید توجه داشت که فناوری‌ها عمر محدود و مشخصی دارند اما نوآوری می‌تواند ماندگار و مانا باشد. بر این اساس، یک مرکز نوآری تخصصی و چابک می‌تواند علاوه بر شهر تهران به یک نمونه آزمایشی و پایلوت کارآمد برای شهرداری‌های دیگر شهرهای کشور باشد.

کرمی نقش مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را در ایجاد ۱۲۰ تا ۱۳۰ مرکز نوآوری در کشور، برجسته توصیف کرد و گفت: این مرکز نوآوری و شتابدهنده تخصصی، همچنین می‌تواند ایجاد کننده یک نگاه نو برای حل بحران‌های مدیریت و شبکه‌سازی در مواقع بحرانی باشد. ابعاد اجتماعی بحران‌ها و فرهنگ‌سازی نیز نیازمند استفاده از ظرفیت‌های گسترده شرکت‌های خلاق در پیشگری و فرهنگ‌سازی است.

نقطه عطف تلاش های فناورانه

در ادامه اسماعیل قادری فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز ضمن تاکید بر اهمیت ایجاد مرکز نوآوری و شتابدهنده تخصصی پیشگیری و مدیریت بحران در شهر تهران، گفت: تلاش‌های مشترک صورت گرفته از سوی دو نهاد، زیرساخت توسعه فناوری و نوآوری در مدیریت و پیشگیری از بحران را پایه‌ریزی کرد و ایجاد این مرکز و شتابدهنده نیز نقطه عطفی برای تکمیل این تلاش‌ها است.

قادری‌فر ضمن حائز اهمیت خواندن نقش نوآری و فناوری در اجرای سیاست‌های حاکمیتی گفت: ظرفیت گسترده صنایع نرم و خلاق و زیست‌بوم شرکت‌های خلاق با مدیریت آقای کرمی، نیز می‌تواند در مدیریت پس از بحران و کمک به هماهنگی و مدیریت کمک‌های مردمی نقشی اساسی داشته باشد. مسائل فرهنگی و آسیب‌های روحی و روانی مردم درگیر با بحران، می‌تواند موضوع فعالیت گسترده استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق باشد.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همچنین ضمن ابراز امیدواری برای افتتاح نهایی این مرکز و شتابدهنده تخصصی در بازه زمانی دو تا سه ماه پیش‌رو، افزود: با افتتاح مشترک این مرکز توسط معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و شهردار تهران، می‌توان امیدوار بود که اثرات مثبت ایجاد این مرکز خود را نه تنها در تهران که در همه کشور نشان دهد.

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

قادری فر همچنین مراکز نوآوری را پایگاه توسعه فناوری در کشور توصیف کرد و گفت:  در زمان بحران، همواره مسائل مختلفی از سوی صاحب‌نظران مطرح می‌شود که نیاز به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق را گوشزد می‌کند. مرکز تخصصی نوآوری و شتابدهنده پیشگیری و مدیریت بحران، محلی است که ایده‌ها، طرح‌ها و هسته‌های فناور و دانش‌بنیان را جمع آوری می‌کند و برای استفاده بهینه در زمان بحران و پیش از وقوع بحران، به کار می‌گیرد.

وی همچنین گفت: همکاری های دوسویه میان سازمان پیشگیری و مدیریبت بحران و نهاد شهخرداری تهران با معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری برای هدایت هر چه بیشتر استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان، خلاق و فناور به سوی پاسخگویی به نیازهای فناورانه شهر تهران و کشور در زمینه پیشگیری و مدیریت بحران ادامه خواهد داشت.

نفوذ فناوری در مدیریت ملی بحران

همچنین رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، نیز در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، گفت: هشیاری و تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های انسانی کشور برای توسعه نفوذ فناوری و نوآوری در نهادهای مختلف، کشور، شایسته تحسین و تقدیر است.

کرمی محمدی افزود: کشور ما و به تبع آن شهر تهران، یک محدوده جغرافیایی بحران خیز است و مدیریت بهینه تر پیشگیری از بحران و  پس از بحران، نیازمند یک نگاه تخصصی برآمده از زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور است. مرکز نوآری پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می‌تواند همان حلقه مفقوده برای توسعه نگاه فناورانه در شهر تهران باشد. اثر مثبت ایجاد چنین مرکزی قطعاً می‌تواند علاوه بر شهر تهران خود را در تمام کشور نیز نشان دهد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، با اشاره به برخی مسائل حاشیه‌ای پیش آمده در زمانه بحران، افزود: زمانی که بحرانی در گوشه‌ا‌ی از کشور رخ میدهد، انتقادات و نظرات گوناگونی  مطرح می‌شود و پس از مدتی این فضا فروکش می‌کند و تمام ایده‌ها و طرح‌ها به دست فراموشی سپرده می‌شود.

وی افزود: ایجاد مرکز نوآوری در حوزه مدیریت بحران شهر تهران می‌تواند باعث ایجاد یک تغییرعمده در وضعیت کلی مدیریت و پیشگری از بحران شود. صدها نیاز فناورانه وجود دارد که استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، باید برای پاسخ به آنها طرح‌ها و ایده‌های خود را با مرکزیت این نهاد نوآور عملیاتی کنند.

کرمی محمدی با تاکید بر آمادگی سازمان تحت امرش برای همکاری با استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور، گفت: در این زمینه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، از آمادگی کامل برخوردار است تا زمینه هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناورانه در این عرصه را فراهم کند و از اجرای طرح‌های کاربردی و فناورانه قابل اجرا در این زمینه حمایت کند.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

مطالب مرتبط:

مرکز نوآوری و فناوری ایران در کنیا راه‌اندازی می‌شود

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *