بیانیه دوم بالاترین

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۸۷

وبنا – در مشکلات اخیر برای سایت بالاترین مدیریت این سایت در وبلاگ بالاترین دومین بیانیه رسمی این سایت را منتشر کرد. در ادامه متن کامل این بیانیه منتشر شده است.


“همان طور که در بیانیه رسمی بالاترین آمده بود، بالاترین در ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ مورد حمله قرار گرفت. سارقان با دزدیدن هویت یکی از مدیران بالاترین، مهدی یحیی‌نژاد، و فریفتن شرکت‌های خدمات‌دهنده به بالاترین، کنترل دومین بالاترین را در دست گرفته و از سرویس‌دهنده بالاترین درخواست فرمت سرور را کرده‌ بودند.


سارقان به چندین دومین و سرور دیگر که در اجاره مهدی یحیی‌نژاد بوده نیز حمله کرده‌اند. مهدی یحیی‌نژاد چهار سرور از دو شرکت سرویس‌دهنده اینترنتی در اجاره داشته که تنها یک سرور متعلق به بالاترین بوده است و سه سرور دیگر برای کارهای تجاری و پروژه‌های وب دیگری بوده که هیچ ربطی به بالاترین یا ایران نداشته‌اند و تنها بخشی از مالکیت آنها تحت مالکیت یحیی‌نژاد بوده است. این خرابکاران موفق به درخواست فرمت سرورهای مذکور از سرویس‌دهنده‌ها شده‌اند. در این پیش‌آمد نه تنها به کار بالاترین صدمه وارد شده، بلکه خسارتهای مالی دیگری مستقل از بالاترین به بار آمده است که با همکاری وکیل این خسارت‌ها برآورد شده و مساله از طرق قانونی دنبال خواهد شد.


۱- تحقیقات ما نشان می‌دهند که سارق از روشی که ما آن را «دزدی به کمک آتش‌نشانی» می‌نامیم، اقدام به این کار کرده است. توضیح این روش به زبان ساده و غیرفنی بدین شکل است: در این روش دزد ناموفق از باز کردن در خانه به آتش‌نشانی (شرکت ‌خدمات‌دهنده سرور) مراجعه می‌کند و با اطلاعاتی که در مورد صاحب خانه جمع کرده خود را یا بجای او یا دوست نزدیک او جا می زند. آتش نشانی هم به دلیل بی‌دقتی مدارک جعلی دزد را به دقت کنترل نمی‌کند و باگذاشتن نردبان کمک می‌کند دزد به خانه وارد شود. در مورد بالاترین دزد پس از ورود به خانه با چهار گاوصندوق بسته مواجه شده که بدلیل عدم موفقیت در بازکردن گاوصندوق‌ها کل خانه را به آتش کشیده و گاوصندوق‌ها را با تمام اطلاعات موجود در آتش از بین برده است (تقاضای فرمت سرورها را از شرکت سرویس دهنده کرده است). گاوصندوق‌ها حاوی کپی اطلاعات موجود در دیگر گاوصندوق‌ها بودند تا در صورت ضربه به یکی از گاوصندوق‌ها مطالب از کپی‌های دیگر بازیافت شود. متاسفانه ما انتظار ورود دزد با همکاری آتش‌نشانی و آتش‌سوزی کل خانه را نداشتیم، و در این واقعه اطلاعات قابل توجهی را از دست داده ایم. تنها مرجع ما برای بازیافت کپی‌های دیگری است که به مکان‌های امن‌تری برده شده بود و لزوما روزآمد نبوده‌اند. آخرین بک‌آپ بالاترین مربوط به ساعت ۴:۳۰ صبح روز حمله به وقت گرینویچ بوده است.


۲- ما تا به امروز در مورد به راه انداختن بالاترین و صدور این بیانیه صبر کردیم. دلیل اول این بوده که می‌خواستیم اطمینان حاصل کنیم که شرکت سرویس‌دهنده سرورها دوباره فریب سارقان را نخواهند خورد. بالاخره در نامه دریافتی از یکی از سرویس‌دهنده‌ها به ما اطمینان کامل داده شده که این نوع دزدی نادر را بسیار جدی گرفته‌اند و کمال مراقبت را از سرورهای ما خواهند کرد. دلیل دوم این بود که مبنای بیانیه ما اطلاعات مستند باشد و نمی‌خواستیم تنها براساس گمانه‌‌زنی‌ها یا اعلامیه‌هایی که از طریق افراد گمنام در اینترنت منتشر می‌شود، کسی را متهم کنیم. در نتیجه تا به امروز صبر کردیم تا اطلاعات بند بعدی کامل شود.


۳- دو شرکت امریکایی که سرورها از آن‌ها اجاره شده بود دو آی‌پی ۹۳.۱۱۰.۱۰۱.۱۷۸ و ۹۳.۱۱۰.۱۰۱.۲۴۳ را به عنوان آی‌پی سارقان در اختیار ما قرار داده‌اند. این آی‌پی‌ها به نام یک شرکت ایرانی بنام لایزر با آدرس تهران ثبت شده اند. ما این آی‌پی‌ها را در اختیار این شرکت قرار داده و از این شرکت تقاضای پیگیری کرده ایم، اما تا این لحظه با گذشت بیش از هفت روز از این درخواست هنوز جوابی دریافت نکرده ایم. وکیل بالاترین در حال تهیه شکایتی به RIPE، نهادی بین‌المللی که آی‌پی‌های این شرکت از طریق آنها ثبت شده‌اند، است.

۴- تیم مدیریت بالاترین مداوم مورد انواع تهدیدات قرار گرفته، اما از آن‌جا که بالاترین راهی برای تعیین صحت یا سقم این ادعا‌ها ندارد، همیشه از کنارشان به آرامی گذشته است. در این ماجرا نیز اعضای تیم مدیریت بالاترین مورد تهدید قرار گرفتند، اما تصمیم گرفتیم که در آرامش و تنها از طرق قانونی مسائل فنی پی‌گیری شود. عشق و علاقه ما کار وب و به وجود آوردن فضای آزاد اطلاع‌رسانی برای همه است و به این کار با جدیت ادامه خواهیم داد.


۵- با تمام این اتفاقات، تا هفته آینده سایت را دوباره راه اندازی می کنیم. مشکلاتی فنی با یکی از خدمات‌دهندگان کارمان را عقب انداخته است. امیدواریم آن چه رخ داده تاثیر منفی روی فضای حاکم بر بالاترین نگذارد، بلکه بیش از پیش باعث توانمندی و بالندگی جامعه بالاترین شود. ما همه کاربران بالاترین را دعوت به خویشتنداری و عدم پیشداوری می‌کنیم.


۶- در آینده نه تنها وب‌سایت بالاترین را بهتر خواهیم کرد، بلکه به زودی وب‌سایت جدیدی هم به راه خواهیم انداخت.


تمام تلاش روزانه ما در تیم بالاترین برای بالاترینی بهتر، مفیدتر و جذاب‌تر است. بالاترین با پشتوانه و حمایت شما کاربرانش بالاترین است و بالاترین خواهد ماند.”

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *