با حضور مدیران کوییز آو کینگز؛

اعتراض ۵۳۵ کاربر بازی کوییز آو کینگز بررسی شد

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹

در ابتدای این نشست که تعدادی از کاربران معترض به این تصمیم مجموعه کوییز آو کینگز به نمایندگی از دیگر کاربران حضور داشتند، امیرگلخانی مدیر روابط عمومی کوییز آو کینگز ضمن اشاره به حجم زیاد تهدیدها، توهین‌ها و بداخلاقی‌هایی که طی چند هفته اخیر از سوی برخی کاربران معترض متوجه تیم مجموعه کوییز آو کینگز و آزار روحی و معنوی آنها شده،گفت: «علت حضور ما در این جلسه صرفا احترام به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بود که از ابتدای تولید کوییز آو کینگز همکاری پایداری میان ما بوده وخواهد بود. چرا که وقتی مالک محصولی به دلایلی تشخیص دهد که افراد یا تیم‌هایی نمی‌توانند از آن پلتفرم استفاده کنند، دیگر گفتمانی میان آنها وجود ندارد.»

گلخانی در ادامه گزارشی کوتاه از اتفاق پیش آمده ارائه داد و افزود: «کوییز او کینگز طی ۵ سال گذشته که از تولید و عرضه آن می‌گذرد با پستی‌ها و بلندی‌های زیادی مواجه بوده و یکی از این مشکلات تقلب در بازی است و همواره تلاش کردیم که جلوی آن را بگیریم و اعتراف می‌کنم که صد در صد موفق نبوده‌ایم. اما طی یک سال اخیر ما به طور خاص روی موضوع بات تلگرامی کار کردیم که بسیاری از کاربران کوییز می‌دانستند این موضوع خط قرمز ما است و قوانین در این خصوص کاملا مشخص است. ما طی یک سال گذشته از هر طریق ممکن دست یاری به سمت کاربران کوییز که همواره با ما در تعامل بودند، دراز کردیم و خواستیم که درباره این بات به ما کمک کنند. افرادی به ما اطلاع دادند که از وجود این بات باخبر هستند، اما در ادامه متوجه شدیم که خودشان از این بات استفاده می‌کنند. با مسلم شدن استفاده برخی از کاربران از این بات تلگرامی به دفعات به آنها اخطار دادیم و سه روز قبل از مسدود شدن حساب کاربری این ۵۳۵ نفر که جزء بهترین‌های کوییز هستند، قوانین کوییز آو کینگز مبنی بر تقلب در بازی به روز شد.»
مدیر روابط عمومی کوییز گفت: «با مسدود شدن حساب کاربری این ۵۳۵ نفر در ابتدا همه منکر استفاده از بات تلگرامی برای تقلب در بازی بودند، ولی با گذشت زمان اذعان کردند که از این بات استفاده کردند. مدیر مجموعه کوییز آو کینگز در ابتدا مخالف مسدود شدن حساب کاربری این ۵۳۵ حداقل تا زمان برگزاری کوییزکاپ بود و اعتقاد داشت که تصمیم در این خصوص به بعد از این رویداد موکول شود. نظر او در خصوص مساعدت و تعامل با این کاربران تا جایی بود که حتی بعد از مسدود شدن حساب کاربری‌ها هم اجازه ساخت نام کاربری جدید به آنها را برای شرکت در کوییز کاپ داد. علی‌رغم این دیدگاه در مجموعه کوییز او کینگز؛ اما به یک باره ما با سیل عظیمی از پیام‌های توهین‌آمیز و تهدید از سوی برخی از این کاربران در فضای مجازی مواجه شدیم که مستندات آنها وجود دارد.»
گلخانی همچنین تصریح کرد: «ما نماینده همه کاربرانی کاربری هستیم که با تکیه به دانش خود کوییز آو کینگز بازی می‌کنند نه با تقلب و دفاع از حق آنها را حق خود می‌دانیم و به دنبال سالم سازی فضای بازی هستیم. امروز به جرات می‌گویم که فضای بازی کوییز بعد از حذف این ۵۳۵ اکانت بسیار سالم‌تر از قبل شده، اما همچنان باگ و هلپر در آن هست و رد نمی‌کنیم.»


سعید حسینی رابط حقوقی کوییز او کینگز نیز در این نشست با اشاره به موضوع توهین‌های اخلاقی، تهدید به همکاران مجموعه کوییز او کینگز و حتی انتشار عکس‌های شخصی برخی از آنها در فضای مجازی توسط  تعدادی از کاربران معترض گفت: «این اتفاقات ابعاد دیگری به بحث تلقب در بازی اضافه کرده است که این مسئله با استناد به بندهایی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای ما کاملا قابل پیگیری است، اما هیچ گاه نخواستیم در این خصوص اقدامی قانونی انجام دهیم .»
او افزود: «رویکرد ما همیشه براساس تسامح بوده و تنها پیگیری قانونی ما درباره کسانی است که این بات تلگرامی را نوشتند که این پرونده در حال طی کردن مراحل قانونی خود است. اما اتفاقات اخیر مبنی بر تشکیل گروهی تلگرامی متشکل از افراد معترض و به اشتراک گذاشتن شماره و اکانت‌های اشخاص به قصد حمله به آنها، ما را در خصوص پیگیری قانونی در این خصوص نیز مردد کرده است و گزینه پیگیری این مسئله علاوه بر موضوع تقلب در بازی نیز با توجه به شرایط وجود برای مجموعه کوییز وجود دارد.»

امیرحسین ناطقی مدیر مجموعه کوییز آو کینگز هم در این نشست با اشاره به اینکه در مجموعه کوییز آو کینگز ۸۰ نفر مشغول فعالیت هستند و ۱۲ نفر تیم پشتیبانی آنها که در میان بازی‌های ایرانی بی‌سابقه است، ظرف ۴۸ ساعت پاسخ سوالات کاربران را می‌دهند، افزود: «ما قوانینی برای این بازی داریم و هر لحظه می‌توانیم این قوانین را در راستای حفظ منافع کاربران و چارچوب قوانین بالا دستی تغییر دهیم. برگزاری چنین نشست‌هایی هم در دنیا نیز مرسوم نیست، چرا که ما براساس این قوانین تصمیمات را می‌گیریم و صرفا برای اثبات حسن
نیت‌مان و سابقه همکاری و ارتباط خوبی که با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای داریم، اینجا حاضر شدیم. از طرفی بسیار ناراحت هستیم که برای جمعی از بهترین‌های کوییز این اتفاق افتاده و آنها کاربران با ارزش ما بودند. ضرری که متوجه ما شده دو طرفه بوده و از طرفی موجب از دست دادن کاربران خوب مان شده و از طرف دیگر خسارت و ضربه مالی سختی از طرف سازنده بات به مجموعه کوییز وارد شده است و باید به گونه‌ای تصمیم بگیریم که فضای بازی برای آنها امن و سالم شود. کاربران باید متوجه قاطعیت ما در خصوص تقلب در بازی شوند و سراغ آن نروند.»

خطا کردم، اما سر ما را بریدند
یکی از کاربران  ۵ ساله کوییز که به عنوان یکی از نمایندگان معترض در این نشست حاضر بود، همان ابتدای صحبت‌هایش گفت که کوییز آو کینگز برای او  به نوعی زندگی ۵ ساله بوده و مسدود شدن حساب کاربری‌اش آن قدر برایش سخت و سنگین بوده که بخاطرش یک هفته در بیمارستان بستری شده است.
او گفت: «من مطمئن هستم که هیچ کدام از توهین کنندگان به همکاران کوییز در این جمع حضور ندارند و من به نمایندگی از گروهی که از طرف آنها صحبت می‌کنم این اقدامات را محکوم و رد می‌کنم. من منکر خطایی که انجام دادم، نیستم و تقلب را قبول دارم اما در تمام ۵ سال گذشته از دو ماه اخیر با یک خطای بچه‌گانه از این بات تلگرامی استفاده کردم. ما بدون تقلب هم همیشه بالا هستیم و به این تقلب نیازی نداشتیم که بخواهیم همیشه از آن استفاده کنیم. خطایم را قبول دارم ولی مجازات ما این نبود که سر ما را ببرند. آبروی من به عنوان نفر هفتم بازی کوییز در میان کاربران کویز رفته است و از این بابت ضربه روحی شدیدی خورده‌ام. همه ما اعتراف به خطایی که انجام داده‌ایم می‌کنیم و آن را گردن می‌گیریم، اما از مجموعه کوییز آو کینگز انتظار دارم با راهکاری مسالت آمیز این مشکل را حل کند، نه اینکه ما را اعدام کند. من کوییز را مثل بچه‌ام دوست دارم.»

  کوییز تبعیض می‌گذارد، سراغ تقلب می‌رویم
کاربر دیگری هم که از کاربران قدیمی کوییز است و به نمایندگی از سایر کاربران در این نشست حاضر شده است، می‌گوید روزی ۱۵ ساعت کوییز بازی می‌کند: «ما کوییز را خانواده خود می‌دانیم و هرگونه توهین به این مجموعه را که موجب آزرده خاطری آنها شده را قبیح می‌دانیم. هیچ کس اجازه بی احترامی به کوییز را ندارد و ما هم تقلب را محکوم می‌کنیم. من ۵ سال است که کوییز بازی می‌کنم و نزدیک به هزار گزارش تخلف به تیم پشتیبانی کوییز ارائه دادم. اما آقای ناطقی عزیز! چرا تقلب به وجود آمده است؟ تبعیضی که کوییز میان کاربران و گروه‌ها می‌گذارد، باعث تقلب می‌شود. ما در قالب ۶۰ گروه برتر کوییز برای تیم پشتیبانی شما نامه نوشتیم که سیستم مچینگ شما به ضرر کاربر است. ما این موضوع را در ۵ سال گذشته گزارش داده‌ایم و شما هم برخورد، کرده‌اید، اما کافی نبوده است. من خودم جزء مخالفان تقلب بودم اما وقتی می‌بینم که در بازی به متقلب برخورد می‌کنم، چه باید بکنم؟ یا باید بازی نکنم که خیلی از دوستان به این خاطر بازی را کنار گذاشتند. یا باید بازی کنم و ببازم که من این راه را امتحان کردم که از هر ۱۰ بازی گروهی که هر روز انجام می‌دادم، ۶ بازی را باختم. یا به عنوان راه سوم من هم مثل متقلب‌ها شوم. وقتی کوییز هیچ کاری نمی‌کند، چرا من تقلب نکنم؟ اکثر ما یک ماه از بات تلگرامی استفاده کردیم آن هم وقتی دیدیم به گزارش‌های تخلفی که می‌دهیم، توجهی نمی‌شود. ما دوست نداشتیم تقلب کنیم، اما خسته شدیم. تقلب یا باید برای همه باشد یا هیچ کس. من چرا باید با سطح ۴۵۰ از کسی که سطح ۲۰ دارد و تقلب می‌کند، ببازم؟ من اگر می‌خواستم تقلب کنم چرا سکه خریدم؟ وقتی زورم به متقلب‌ها نرسید، سراغ تقلب رفتم. من مقام دار کوییز کاپ هستم، چرا باید سراغ تقلب بروم؟»
او با انتقاد از اطلاع‌رسانی مجموعه کوییز در خصوص به روز‌رسانی قوانین تقلب در بازی به کاربران گفت: «قانون کوییز تغییر پیدا کرده در حالیکه هیچ کس از آن خبر ندارد و بعد از مسدود شدن حساب کاربری‌ها اطلاع دادند که قوانین به روز شده و مطالعه کنید. هیچ کدام از ما اطلاع نداشتیم که اگر از ربات در بازی استفاده کنیم، به طور دائم مسدود می‌شویم. بیشتر حساب کاربری‌هایی که مسدود شده‌اند، برای اولین بار سراغ این کار رفته‌اند و در تمام این سالها سالم بازی کرده‌اند. باید تقلب را ریشه‌ای برطرف کرد. باید کوییز با بررسی فنی حساب‌های کاربری مشخص کند که هر کسی چه مدت تقلب کرده و متناسب با آن جریمه شود. کاربری هست که فقط یک هفته از ربات استفاده کرده است. آیا جریمه او این است که مسدود دائم شود؟ اگر کوییز در خصوص تغییر قوانین اطلاع رسانی می‌کرد، هیچ کس از ربات استفاده نمی‌کرد.»

چرا با هلپر برخورد نمی‌کنید؟
کاربر ۵ ساله دیگر کوییز که برای حضور در این نشست از خوزستان آمده، می‌گوید: «من شخص آبروداری هستم و بعد از مسدود شدن حسابم آنقدر از سوی کاربران دیگر به من توهین و بی‌احترامی شده که آبرویی برای من نمانده است. اگر به شما توهین شده به ما هم توهین شده است. شما می‌گویید از بات در بازی استفاده کرده‌اید. ما مدارکی داریم که همین الان ۱۰ باگ در بازی وجود دارد و شما کاری نکرده‌اید. چرا تبعیض قائل شده‌اید؟»
کاربر دیگری که مدیریت یکی از گروه‌های کوییز آو کینگز را بر عهده دارد و به عنوان بازیکن ۵ ساله کوییز نیز در این نشست گفت: «میان من که ۵ سال است بازی می‌کنم با کسی که دو روز است وارد بازی شده و می‌بیند تمام راه‌های تقلب برایش باز است، چیست؟ من چطور مقابل او مقاومت کنم؟ این انصاف است که ۸۰ هزار امتیاز از گروه من کم شود و تعداد ۶ حساب کاربری از گروهم بسته شود؟ بعد هم به من بگویند که شما به عنوان مدیر باید اعضای گروه را بشناسید. وقتی سیستم کوییز نمی‌تواند تشخیص دهد، از من چه انتظاری دارید؟ من هم اشتباهی که صورت گرفته را می‌پذیرم ولی چرا باید تر و خشک با هم بسوزند و حساب کاربری که داخل گروه بوده و سه سال است که استفاده نشده، مسدود شود؟ تا به‌ حال هیچ سابقه تقلبی در کوییز نبوده؟ چرا این بار این طور برخورد کردید؟ چرا همین الان با هلپر برخورد نمی‌کنید؟ من یک گیمر هستم و می‌دانم که استفاده از بات در بازی محرومیت دائم دارد، ولی آیا همه کاربران کوییز از این نکته خبر دارند؟ شما به سالم بازی در بازی اعتقاد دارید، ولی قبول کنید که این اتفاق نیفتاده است.»

کوییز شرایط رقابت منصفانه را برای همه کاربران خود فراهم سازد
مهدی حسینی بلوچی مسئول حقوقی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این نشست ضمن طرح بررسی ابعاد حقوقی این مسئله گفت: «برای تفاهم کردن لازم است که هر دو طرف کمی از مواضع‌شان عقب بروند و موضوع منصفانه برای هر دو طرف حل شود و اجحافی هم در حق سایر کاربران نشود. آنچه در این نشست مشخص شد اینکه، دوستان همگی اذعان کردند که از ربات استفاده کرده‌اند و همه وقوع تخلف را قبول دارند. اما اینکه این تخلف آنها را واجد این جریمه که مسدود شدن دائمی حساب کاربری‌شان بوده، می‌کند یا نه، موضوع دیگری است. آنچه مشخص است اینکه قوانین و موافقت نامه‌های اولیه در بازی ذکر شده و همه کاربران با ورود به بازی آن را پذیرفته‌اند و طبق اختیارات مالک بازی این قوانین می‌تواند به طور دائم به‌روزرسانی شود.»
مسئول حقوقی بنیاد افزود: «طبق قانون جهل به موضوع رافع مسئولیت اشخاص نیست. شما به عنوان کاربر کوییز ملزم به رعایت این قوانین و به روزرسانی آن از زمانی که به شما اطلاع‌رسانی شده، بودید. از این رو نمی‌توانید با استناد به ندانستن به‌روزرسانی قوانین خطای خود را توجیه کنید. از طرفی مجموعه کوییز هم باید به عنوان سازنده بازی پایبند رعایت این قوانین باشد.»
او تصریح کرد: «مجموعه کوییز باید شرایط رقابت منصفانه را برای همه کاربران خود فراهم سازد و مسیر بازی به سمتی کشیده نشود که آنها مجبور به تخلف و تقلب شوند. دوستان کوییز می‌توانند، شرایط استفاده این کاربران از فضای تقلب در بازی را هم در نظر بگیرند و براساس آن تصمیم‌گیری کنند.»
او تصریح کرد: «خواهش ما در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از دوستان کوییز این است که با در نظر گرفتن همه شرایط نگاهی مصلحانه بدون اجحاف در حق کسی به این اتفاق داشته باشند و با سطح بندی میزان تخلف انجام شده و بررسی های فنی دقیق، درجه مجازات را اعمال کنند. یعنی اگر امکان دارد با بررسی‌های مجدد فنی، سطحی از برخورد با متخلفان را در قوانین و موافقت نامه‌های خود تعیین کنید تا با توجه به آن امکان حضور دوباره این کاربران در بازی وجود داشته باشد.»

هیچ تبعیضی در خصوص برخورد با متخلفان در بازی قائل نیستیم
امیرحسین ناطقی مدیر کوییز نیز در نتیجه‌گیری این نشست گفت: «ما نماینده یک میلیون کاربری هستیم که الان در این جلسه نیستند و باید منافع آنها را نیز در نظر بگیریم. هر تصمیمی در این خصوص بر کل جامعه کوییز تاثیرگذار است. ضمن اینکه ما باید منافع کسب و کار را هم در نظر بگیریم و  متناسب با آن هر تصمیمی در این راستا گرفته شود. با این اتفاق ضرر مالی یک میلیاردی متوجه مجموعه کوییز شده است. بنابراین این ضرر برای ما دوجانبه بوده است. کاربرانی که مسدود شدند، کاربران با ارزش ما بودند و ما از این بابت ضرر کردیم. اما باید توجه کنیم که هر تصمیم تازه‌ای چه تبعاتی خواهد داشت.»
او در خصوص به روزرسانی قوانین بازی هم گفت که این به روزرسانی قبل از مسدودیت حساب کاربری این متخلفان صورت گرفته و مدارک آن نیز موجود است.
مدیر مجموعه کوییز آو کینگز گفت: «ما هیچ تبعیضی در خصوص برخورد با متخلفان در بازی قائل نیستیم و اگر این تصمیم در خصوص این ۵۳۵ نفر گرفته شده، بخاطر این است که مدارک قطعی و صد در صد درباره تقلب آنها وجود دارد. اگر هم فضای تقلب در بازی وجود دارد این موضوع توجیهی برای تقلب دیگران نیست. ضمن اینکه ما از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز می‌خواهیم که به ما برای رفع مشکل تقلب در بازی کمک کند.»
در نهایت بنابر آنچه که در پایان این نشست از سوی مسئولین کوییز آو کینگر اعلام شد، آنها از تاریخ ۱۰ آبان به بعد که همزمان با پایان کوییزکاپ ۹۹ می‌شود، موضوع بررسی مجدد این مسئله و تصمیم‌گیری در تجدیدنظرهای احتمالی با در نظر گرفتن سطح بندی تخلفات در خصوص اکانت‌های مسدود شده را در برنامه کاری خود قرار می‌دهند و نتیجه آن را از طریق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام می‌کنند.

منبع: اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *