قابلیت چت در اپلیکیشن اسنپ، خدمتی دیگر به جامعه معلولان

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹

شیوه‌ی ارائه خدمات زیر سایه‌ تکنولوژی با سرعتی سرسام‌آور در حال تغییر و رو به پیشرفت است. در این طوفان تغییر، انعطاف و انطباق نحوه‌ی ارائه خدمات با نیازهای متمایز مصرف‌کنندگان، قاعده‌ای است که شرکت‌های بزرگ به آن توجه ویژه‌ای دارند. در نظر گرفتن محدودیت‌هایی که افراد با آن مواجه هستند و توجه به نیازها و ضرورت‌های زندگی اقلیت‌ها در جامعه بخشی از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به شمار می‌رود.

تاکسی اینترنتی یکی از مهم‌ترین خدمات تکنولوژی محور است که در زندگی روزمره‌ی ما جایگاه مهمی پیدا کرده و اسنپ به عنوان لیدر تاکسی‌های اینترنتی در ایران طی سال‌های فعالیتش نشان داده است که تعهدی جدی نسبت به نیازهای متفاوت کاربران خود دارد. این تاکسی اینترنتی حمایت از معلولان را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی خود تعریف کرده است. اسنپ علاوه بر اشتغال‌زایی برای معلولان که در جامعه فرصت‌های متنوعی برای فعالیت اقتصادی ندارند- بیش از ۱۱هزار راننده‌ی معلول در ناوگان اسنپ فعال هستند- تلاش می‌کند استفاده از اپلیکیشن را برای این افراد تسهیل کند، هم از طریق بهبود کاربری اپلیکیشن و هم با اقداماتی نظیر عدم دریافت کمیسیون از رانندگان معلول و همینطور ارائه‌ تخفیف به مسافران دارای معلولیت.

محمد موسوی، راننده‌ای ناشنواست که نزدیک به هفت ساعت در روز با اسنپ کار می‌کند و می‌گوید: «شغل دیگری ندارم و تنها منبع درآمد من اسنپ است و از میزان درآمدم راضی‌ام.» کسی منکر این نیست که ایجاد اشتغال برای معلولان قدم بسیار مهمی در راستای پررنگ‌تر کردن حضور آن‌ها در جامعه است. ولی از طرفی نمی‌توان مشکلاتی را که رانندگان معلول برای فعالیت در‌ تاکسی اینترنتی با آن مواجه می‌شوند نادیده گرفت. هر کسی که از تاکسی اینترنتی استفاده کرده باشد می‌داند که تجربه‌ یک سفر راحت، در گروی برقراری ارتباط آسان و بی‌دردسر است، امکانی که ناشنوایان تا حد زیادی از آن محروم بودند. بنا به گفته‌ رانندگان ناشنوا یکی از مهم‌ترین موانع، امکان برقراری ارتباط تلفنی پیش از آغاز سفر با مسافران است.


مجتبی فخارکازرونی یکی از رانندگان ناشنوای اسنپ در شیراز است. او درباره‌ مشکلاتی که تا به حال برای برقراری ارتباط با مسافران داشته می‌گوید: «از آنجا که امکان ارتباط تلفنی با مسافر نداریم، مجبوریم با پیامک او را مطلع کنیم و اغلب به خاطر مشکلاتی که در ارسال پیام پیش می‌آید، یا مثلا مسافر پیغام ما را نمی‌بیند، سفر از طرف مسافر لغو می‌شود.»

 

چت داخل اپلیکیشن، راهکاری برای ناشنوایان

حالا اسنپ در تازه‌ترین نسخه‌ اپلیکیشن خود امکان جدیدی را به کاربران داده که به کمک آن می‌توانند در طول سفر در فضای خود اپلیکیشن با هم چت کنند. این قابلیت نه تنها تعداد تماس‌های تلفنی راننده و مسافر را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، بلکه مانع بزرگی هم از سر راه رانندگان ناشنوا برمی‌دارد. با اینکه امکان چت داخل اپلیکیشن مدت کوتاهی است که به اپلیکیشن اسنپ اضافه شده، ولی در همین مدت هم رانندگان تفاوت محسوسی در کار با اپلیکیشن می‌بینند. کازرونی می‌گوید: «با امکان ارتباط نوشتاری یکی از مهم‌ترین مشکلات کار ما حل شده. ولی امیدواریم تاکسی‌های اینترنتی همچنان این راه را ادامه دهند و شرایط را برای فعالیت معلولان بهتر و آسان‌تر کنند.»

بدیهی است که شرکت‌های بزرگ می‌توانند با عمل به مسئولیت اجتماعی خود و در نظر گرفتن نیازهای متفاوت کاربران‌شان، هر چند گروه اندکی باشند، مشکلات بزرگی را از سر راه بردارند، مشکلاتی که به واسطه‌ی در اقلیت بودن افراد اغلب نادیده گرفته شده است.

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *