صنعت بازی به همان اندازه که یک هنر است، یک تجارت نیز به شمار میرود. یعنی شما در عین اینکه باید بازیای را خلق کنید که برای کاربران تازه و جذاب باشد، باید برای رسیدن به هدف مهم دیگر یعنی تجاریسازی بازی طرح و نقشه داشته باشید.
به گزارش اداره ارتباطات و امور بینالملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، تحقیقات روی بازار بازی، بازاریابی و تعیین استراتژی تجاری گام مهمی بعد از ساخت یک بازی است که برای دستیابی به موفقیت آن محصول باید برداشته شود. طی این مسیر و دستیابی و به دانش و تجربه تجاریسازی برای بازیها کار سادهای برای بازیسازان و فعالان این صنعت نیست و فراز و نشیبهای زیادی دارد. اما وقتی اسم بازیهای جدی به میان میآید این فراز و نشیبها بیشتر به چشم میآیند. چرا که بازیهای جدی اغلب به دلیل ماهیت و کارکردشان که هدفی فراتر از سرگرمی همچون سلامت، درمان و توانبخشی، آموزش نظری، مهارتآموزی، تبلیغات و ترویج رفتارهای جامعه پسند را دنبال میکنند، معمولا قابل عرضه از طریق فروشگاههای عمومی نیستند. از این رو تجاریسازی بازیهای جدی نیازمند بهکارگیری روشهای خلاقانهتر و متفاوتتری است.
در همین راستا و به منظور تشویق بازیپژوهان به ارائه روشهایی برای تجاریسازی بازیهای جدی، دبیرخانه چهارمین دوره رویداد جامع «جایزه بازیهای جدی» در بخش «سمپوزیوم بازیهای جدی ۱۳۹۹» این رویداد، نگاهی ویژه به مقالات مرتبط با تجاریسازی بازیهای جدی خواهد داشت و از آنها حمایت میکند.
بنا به اعلام دبیرخانه رویداد جایزه بازیهای جدی ۱۳۹۹، مقالات مرتبط با تجاریسازی بازیهای جدی به طور ویژه مورد ارزیابی و داوری قرار میگیرد و برای مقالات منتخب و برگزیده این بخش مجموعا ۷۰ میلیون ریال جایزه ویژه در نظر گرفته شده است که به مقالات منتخب اهدا خواهد شد.
چهارمین دوره رویداد جامع «جایزه بازیهای جدی» طبق روال هر سال توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای به عنوان تنها متولی این صنعت، در پاییز و زمستان و در سه بخش اصلی جشنواره بازی جدی سال ۱۳۹۹، هکاتون بازیهای جدی ۱۳۹۹ و سمپوزیوم بازیهای جدی ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.
بخش علمی سمپوزیوم بازیهای جدی با هدف تمرکزبخشی به منابع علمی و تحقیق در جهت توسعه این بازیها به بازیپژوهان و ارسال مقاله برای این رویداد اختصاص دارد و پیگیریهای لازم برای نمایهسازی مقالات پذیرفته شده در پایگاه استنادی IEEE Xplore مطابق دو دوره گذشته در دست انجام است.
بازیپژوهان برای ارسال مقاله به بخش سمپوزیوم بازیهای جدی ۱۳۹۹، تا روز جمعه مورخ ۳۰ آبانماه فرصت خواهند داشت و همچون سال گذشته، مقالات فقط بهصورت انگلیسی پذیرفته میشوند.
برای کسب اطلاعات کامل درباره بخشهای مختلف این رویداد اینجا را ببینید و اگر ایدهای برای نوشتن مقاله با موضوع تجاریسازی بازیهای جدی دارید، برای ارسال آن اینجا کلیک کنید.