از کارشناسی تا چانه‌زنی: خرید و فروش خودرو در فضای آنلاین

بررسی و مقایسه چهار بازیگر معاملات آنلاین خودرو: دیوار، شیپور، باما و همراه مکانیک از نظر کاربران

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹
کاربردپذیری

خرید خودروی جدید معمولا هیجان‌انگیز است و خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی فرآیند طاقت ‌فرسا و سنتی خرید خودرو را تا حد زیادی متحول کرده و انتخاب‌های گسترده‌تری را برای مشتریان به همراه آورده ‌است. امروزه کاربران با استفاده از تلفن هوشمند می‌توانند با نصب نرم‌افزارهای متنوع، فرآیند تحقیق، دسته‌بندی، مکان‌یابی، قیمت‌گذاری، کارشناسی و در نهایت خرید خودروی رویایی‌ را به آسانی انجام دهند.

بازار نیازمندی‌ها و معاملات خودروی ایران، چندسالی است که با استقبال کاربران و کسب‌وکارهای آنلاین مواجه شده است. بازیگران بزرگی جذب این بازار شده و روی آن سرمایه‌گذاری‌‌های چشم‌گیری کرده‌اند. به نظر می‌رسد، این بازیگران فعلا در حال تلاش برای گرفتن سهم بیشتری از بازار هستند و هنوز بر روی شناسایی و رفع نیازهای کاربران و کسب رضایت آنان، تمرکز ویژه‌ای نداشته‌اند.

دیوار، شیپور، باما و همراه مکانیک که بازیگران اصلی این بازار به شمار می‌روند، امروزه در حال رقابت شدید برای گرفتن سهم بیشتری از بازار از یکدیگر هستند؛ هرکدام از این مجموعه‌ها امکانات متعددی را برای جذب و ارائه سرویس بهتر به کاربران خود عرضه کرده‌اند. اما آیا کاربران و مشتریان می‌توانند از این امکانات به راحتی استفاده کنند؟


گرچه این کسب‌وکارها طی چندماه گذشته، بر اثر فشارهای بیرونی، مجبور به حذف نمایش قیمت به عنوان اصلی‌ترین عامل تصمیم‌گیری برای انتخاب خودرو شده‌اند؛ اما همچنان می‌توانیم سایر عوامل تاثیرگذار بر روی تجربه‌ی کاربران را بسنجیم.

«تستادی»، پلتفرم آنلاین تست و بررسی سهولت کاربری کسب‌وکارهای دیجیتال، به بررسی کامل تجربه جستجو و انتخاب خودرو توسط نرم‌افزار موبایل این کسب‌وکارها از دیدگاه کاربران عادی پرداخته است. نتایج بازخورد مشتریان در این تحقیق نشان می‌دهد که با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان در توسعه محصول و تلاش‌های فراوان جهت برنامه‌ریزی و ایجاد مسیر هموار انتخاب و خرید خودرو در این غول‌های تکنولوژی ملی، نرم‌افزارهای این کسب‌وکارها هنوز تا رسیدن به حالت ایده‌آل برای استفاده کاربران فاصله دارد.

برای مثال کاربران در تمامی این نرم‌افزارها، در بخش‌های فیلتر و دسته‌بندی انتخاب‌ها با مشکل یا ابهام مواجه شده و فرآیند، استانداردها و شیوه‌ی استفاده از امکان کارشناسی برای آنان مبهم و سردرگم کننده بود. جزئیات مقایسه‌ای بیشتر در جدول زیر قابل ملاحظه است:

فاکتورهای این جدول بر اساس جزئیات و بخش‌هایی که از نظر کاربران در فرآیند جستجو و انتخاب خودرو مهم بوده و یا با ابهام و سردرگمی بیشتری در مواجهه با آن روبرو شده‌اند، تقسیم‌بندی شده است.

برای مثال نمونه‌هایی از مشکلات کاربران که از طریق پلتفرم تستادی استخراج شده‌اند در هر بخش به شرح زیر است:

عملکرد و تنوع فیلترها:

عدم وجود فیلترهایی که از نظر کاربران برای انتخاب خودرو ضروری است، مشکلات عملکرد فیلترها.

شفافیت امکان کارشناسی:

کاربران متوجه فرآیند و مفهوم کارشناسی نشده و عقیده داشتند اطلاعات داده شده و مسیر طراحی شده، باعث سر درگمی می‌شود.

افزودن به لیست مورد علاقه:

استفاده از کلمات نامفهوم برای کاربران، مشخص نبودن مسیر دسترسی، ناآشنا بودن علائم استفاده شده.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

تست‌‌ کاربردپذیری روشی موثر برای ارزیابی عملکرد وب‌سایت، اپلیکیشن و یا سایر محصولات؛ از راه تماشای رفتار کاربری واقعی که در تلاش است تا کارهایی مشخص را انجام دهد است. هدف این است که بخش‌هایی از محصول که احتمال دارد کاربران را گیج یا دچار ابهام کند، مشخص شده و فرصتی برای ارتقا تجربه‌ی کاربری کلی ایجاد شود.
جزییات تست‌های انجام شده، ویژگی‌های کاربران و مشکلات ایجاد شده، برای مطالعه و بررسی بیشتر در گزارش جامع موجود است.

«تستادی» پلتفرم آنلاین تست‌های کاربردپذیری است که صاحبان کسب و کارهای آنلاین را به کاربران واقعی وصل می‌کند. کسب و کارها می‌توانند طی چند مرحله ساده، تست‌های کاربردپذیری طراحی کنند، و محصولات خود (وبسایت و اپلیکیشن) را بر روی کاربران واقعی تست کنند.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر از نحوه، شرایط و نتایج مطالعه انجام شده می‌توانید به فایل PDF گزارش ضمیمه شده مراجعه کنید.

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *