معاون وزیر ارتباطات تشریح کرد

کاهش ۱۲۰ میلیون مراجعه حضوری در تیر ۹۹ با خدمات دولت الکترونیک

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از کاهش ۱۲۰ میلیونی مراجعه حضوری در تیر ماه ۹۹ در پی گسترش خدمات دولت الکترونیک خبر داد.

امیر ناظمی، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران ضمن حضور در مجله صبحگاهی طلوع شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران، در تبیین کارکردهای دولت الکترونیک به فرآیند اعطای وام یک میلیون تومانی توسط اقشار نیازمند که از شیوع بیماری کرونا در کشور آسیب دیده‌اند اشاره کرد و گفت، طی این اقدام فرآیند اعطای وام به گونه‌ای طراحی شده بود که بدون هیچ‌گونه مراجعه حضوری، وام مورد تقاضا توسط یک پیامک پرداخت می‌شد. زیرساخت فنی این امر به شکلی طراحی شده بود که ضمن تبادل داده به صورت متوالی میان دستگاه‌ها، متقاضی با ارسال یک پیامک، می‌توانست بدون نیاز به مراجعه بانک، معرفی وثیقه، افتتاح حساب و در پی آن امضای فرم های متعدد و ثبت اثر انگشت وام خود را دریافت کند که این خود مثالی عینی از دولت الکترونیک است.

دکتر ناظمی با تشریح جزییات گذرگاه ملی تبادل خدمات آن را مسیری دانست که دستگاه های مختلف دولتی در کشور از طریق به اشتراک‌گذاری داده می‌توانند به ارایه خدماتی بپردازند که نتیجه آن برای مردم قابل لمس است و در ادامه گفت، خوشه های مختلف اعم از چندین دستگاه و پایگاه‌های متعدد داده ملی به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل هستند و می‌توانند با رعایت قواعدی جهت استفاده از این اطلاعات مانند کسب اجازه از دستگاه های صاحب اطلاعات و رعایت پروتکل‌های لازم به اطلاعات ارزشمندی در حوزه‌هایی نظیر کد ملی، شناسه حقوقی شرکت ها، کد پستی، اطلاعات مربوط به اسناد و املاک، حساب های بانکی و غیره دسترسی داشته باشند و از این طریق باعث کاهش مراجعه حضوری مردم شوند. اما متاسفانه شاهد این هستیم که برخی دستگاه‌های دولتی در راستای به اشتراک‌گذاری اطلاعات خود در گذرگاه خدمات دولت (GSB) همکاری لازم را به عمل نمی‌آورند.


معاون وزیر ارتباطات در برنامه طلوع، اقدام به ارایه آمار و اطلاعاتی در حوزه دولت الکترونیک نمود و در این راستا چنین تصریح کرد، در طول دو سال از حدود ۳۰۰ خدمت به بیش از ۸۰۰ خدمت در مرکز ملی تبادل اطلاعات رسیده‌ایم که نشانه وجود رشد دو نیم برابری است. هم‌چنین تعداد دستگاه های خدمت گیرنده، حدود ۶۰ دستگاه بوده اند که امروزه به طور تقریبی همه دستگاه ها یعنی حدود ۱۵۰ دستگاه اصلی به این گذرگاه متصل شده اند. اما حدود ۳۰ دستگاه، یعنی کمتر از یک چهارم، نسبت به ارایه سرویس اقدام می نمایند و بقیه بیشتر خدمت گیرنده هستند. این در حالی است که دولت الکترونیک زمانی به رشد واقعی می‌رسد که همه دستگاه‌ها، داده هایشان را به اشتراک بگذارند و از این منظر می‌توان گفت هنوز به مرحله بلوغ نرسیده ایم. هم‌چنین در نمودار تعداد تراکنش ها در گذرگاه ملی تبادل خدمات که به معنای هر تراکنش برابر یک استعلام است، در تیر ماه سال جاری تعداد ۱۲۰ میلیون مراجعه به نهادها کاهش پیدا کرده است. این آمار در سال ۹۷، تعداد هفت میلیون بوده است که حدود یک هجدهم حال حاضر است که نشانه تغییر تفکر دستگاه‌هاست.

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

رییس سازمان فناوری اطلاعات هم‌چنین از آماری جالب در خصوص تعداد داده‌های آزادسازی شده توسط دولت خبر داد که شاید پیش از این کمتر شنیده شده بود. به گفته وی، در طول دو سال، حدود ۴ هزار و ۲۰۰ دیتاست و دیتاکاتالوگ توسط دولت آزاد شده است که بیشترین بهره‌برداری از این اطلاعات توسط کسب و کارهای نوپا و استارت‌اپ‌ها با هدف طراحی برنامه‌های کاربردی(اپلیکیشن) است که مصرف‌کنندگان نهایی آنها مردم هستند. این برنامه‌ها بدون نقض حریم خصوصی، امکان سریع استفاده از داده‌ها مانند نقشه‌های مسیریاب، جایگاه‌های پمپ بنزین، داروخانه‌ها و مواردی مشابه را  برای مردم فراهم کرده‌اند.

دکتر ناظمی، در خاتمه دولت الکترونیک را مهم ترین ابزار نوسازی اداری در یک کشور دانست و آن را مسیری منجر به ایجاد شفافیت ذکر کرد و با یادآوری این مهم که  متاسفانه فرهنگ رایج در دستگاه های اداری نسبت به این قضیه چندان خوش آمدگو نیست، اظهار امیدواری کرد با همکاری بیشتر دستگاه‌های دولتی و مدیران نوگرا، هزینه های فرصت گزافی را جهت توسعه پرداخت نکنیم.

منبع: روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *