بنیانگذار استارتاپ هانا در گفتگو با وبنا مطرح کرد؛

حجم بازار تولید چراغ‌های هوشمند در آمریکا تا سال ۲۰۲۴ به یک میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار خواهد رسید

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹

شرکت هوشمند افزار نگاره انرژی در زمینه طراحی و تولید محصولات هوشمند از جمله دربازکن‌های هوشمند، درب پارکینگ و … فعالیت می‌کند و استارتاپ چراغ هوشمند با نام تجاری هانا به عنوان یکی از محصولات این شرکت در زمینه تولید چراغ‌های هوشمند برای فضاهای بیرونی، پارک‌ها، بوستان‌ها و … راه‌اندازی شده است . امین طالب‌خواه، ۳۳ساله و متولد بجنورد بنیانگذار این استارتاپ تمامی مقاطع تحصیلی خود را در رشته الکترونیک تحصیل کرده است، او علاوه بر راه‌اندازی این استارتاپ در حال حاضر مدیرعامل شرکت هوشمندافزار نگاره انرژی و موسس شرکت توان‌پرداز طراحان نگاره انرژی هم هست. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از تجربه تولید محصولات هوشمند در فضای استارتاپی خراسان شمالی بگوید.

از ورودتان به بازارکار و تجربه‌های کاری تا امروز برایمان بگویید؟

در دوران دانشجویی در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱در دوره‌های مسابقات بین المللی رباتیک حضور داشتم. مدتی در شرکتی در حوزه تولید تجهیزات الکترونیک مشغول به فعالیت بودم و مدتی هم با شرکت پایافناوران پارس واقع در پارک علم و فناوری خراسان رضوی همکاری داشتم. در این دو شرکت دستگاه‌های حفاظت کاتدیک سوییچینگ را تولید می‌کردیم که تقریبا برای اولین بار در کشور تولید و اجرا شد و همچنین بخش‌های مانیتورینگ این دستگاه‌ها را برای کنترل از راه دور طراحی و تولید کردیم. در یک شرکت دانش‌بنیان هم برای مدتی مشغول طراحی و تولید پرده‌های برقی برای هوشمندسازی منزل بودیم. البته در چندطرح پژوهشی از جمله تست شیرهای ولو اطمینان در حین کار (زیرنظر پتروشیمی خراسان)، طراحی و تولید ای سی جی ۲۴کانال وایرلس در دانشگاه ازاد، ساخت دستگاه تست کشش پل ماکارونی و پاوردرایو ال ای دی حضور داشتم ودر نهایت سابقه تنظیم و ارائه سه مقاله در کنفرانس های بین المللی IEEEرا نیز در رزومه‌ام دارم. در حال حاضر هم در شرکت هوشمند‌افزار‌نگار انرژی مستقر در پارک خراسان شمالی مشغول طراحی و تولید دربازکن‌های هوشمند هانا هستیم که از طریق گوشی هوشمند بتوان در پارکینگ، کرکره برقی و … را کنترل کرد و همچنین در شرکت توان پرداز طراحان که زیرمجموعه مرکز رشد دانشگاه آزاد بجنورد است ما مشغول طراحی و تولید درایورهای ال ای دی هستیم.


 

ایده چراغ هوشمند هانا از کجا شکل گرفت؟ از عملکرد و قابلیت محصول ارائه شده برایمان بگویید.

چراغ هوشمند هانا محصولی مبتنی بر الکترونیک است. ما به دنبال بودیم محصولی تولید  کنیم که بتواند به صورت هوشمند عبورومرور را تشخیص دهد، باعث خاموشی مطلق در محیط نشود و همچنین نصب و راه اندازی آسانی داشته باشد، زیرساخت خاصی نخواهد و به راحتی جایگزین چراغ‌های خیابانی معمولی و چراغ‌های روشنایی در پارک‌ها و بوستان ها بشود. عملکرد دستگاهی که تولید کردیم به این صورت است که در هنگام عدم عبور وسیله نقلیه یا عابر پیاده نور چراغ تا حد خاصی کاهش پیدا می‌کند و به محض نزدیک شدن فرد یا ماشین نور مجددا به صورت کامل می شود و بعد از چندثانیه مجددا نور کاهش پیدا می‌کند. این کاهش نور بین ۲۰تا۴۰درصد است که نور محیط زیاد کم نشود و همین کاهش باعث صرفه جویی در سطح کلان می‌شود. این تکنولوژی یا محصول باعث می‌شود ما کاهش مصرف انرژی در سطح کلان داشته باشیم و این صرفه جویی در سطح کلان منجربه گسترده‌تر شدن شبکه روشنایی و همچنین افزایش عمر مفید سیستم می‌شود. یکی از قابلیت‌های محصول ما توانایی ارتباط با مرکز است ما می‌توانیم وضعیت رفت و آمد در خیابان موردنظر و مسیر را از طریق سنسورهای نصب شده روی چراغ بررسی کنیم و وضعیت ترافیک  را مشخص کنیم.

حجم بازار هدف استارتاپتان را چقدر برآورد کردید؟روی چه سهمی از بازار هدفگذاری کرده‌اید؟

حجم بازار این محصول بسیار بزرگ است، در واقع هرچراغی که در فضای بیرون از جمله پارک‌ها و خیابان‌ها نصب می‌شود قابلیت جایگزینی با محصول ما را دارد و از طریق صرفه جویی بعد از چند سال هزینه تولید خودش  را برمی‌گرداند. برنامه ریزی ابتدایی ما برای تصاحب بازار، اجرا و راه اندازی پروژه در محیط‌های دانشگاهی و محیط‌هایی با ابعاد کوچک است و بعد از اطمینان از جذب مشتری به دنبال قراردادهای بزرگ با ارگان‌های بزرگ‌تر هستیم. به این ترتیب در سال‌های اول و دوم به دنبال تصاحب ۲تا۵درصد از سهم بازار هستیم که بتوانیم در سال‌های بعدی این سهم را افزایش بدهیم.

وضعیت رقبای داخلی و خارجی استارتاپتان چطور است؟ مزیت شما نسبت به آن‌ها چیست؟

رقیب داخلی خاصی در کشور نداریم و این پروژه برای اولین بار توسط شرکت هوشمند افزار نگاره انرژی طراحی و تولید شده و قرار است اجرایی شود ولی چند شرکت بین المللی در این زمینه فعالیت دارند که پروژه هایی در اروپا و آمریکا داشته‌اند. در بعضی از شهرهای آمریکا ۸۰درصد از چراغ‌های خیابانی هوشمند شده و حجم بازار آمریکا در این حوزه تا سال ۲۰۱۹، ۲۵۰میلیون دلار است و پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۲۴ یک میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار حجم بازارشان افزایش داشته باشد.

تا امروز جذب سرمایه داشته‌اید؟

خیر. تا امروز تمام هزینه‌های طراحی و تولید محصول با سرمایه شخصی انجام شده، ما در حال مذاکره با چند سرمایه گذار برای جذب سرمایه هستیم که برای گام های بعدی نیاز به جذب سرمایه داریم.

از چالش‌های فعالیت در اکوسیستم برایمان بگویید.

سازمان‌های دولتی و ارگان‌ها سعی دارند تاحدامکان در استفاده از خدمات استارتاپ‌ها مقاومت داشته باشند و سعی می‌کنند به روش‌های کاملا سنتی و قدیمی مشکلات را حل کنند. از طرفی بازار سرمایه یا سرمایه گذاری هم در کشور ما با خیلی از کشورهای دنیا متفاوت است و این دلیلی است تا سرمایه گذاری در استارتاپ ها و محصولات نوآورانه کمتر اتفاق بیفتد و مجموعه این عوامل کار را برای فعالیت در اکوسیستم سخت می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *