براساس گزارش کافه بازار از رشد بازی‌های ایرانی تا پایان سال 98؛

۱۵ درصد از بازی‌های ایرانی ۶ ماهه دوم پس از انتشار را نمی‌بینند / در سال ۹۸ درآمد صنعت بازی ۶۹ میلیارد تومان بوده است

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۹

گزارش تحلیلی کافه بازار از رشد بازی‌های ایرانی براساس داده‌های این اپ‌استور تا پایان سال ۹۸ منتشر شد.

براساس گزارش کافه بازار از صنعت اپلیکیشن‌های موبایل در سال ۹۸، ۸ا هزار بازی فعال در سال ۱۳۹۸ ،۶۷۰ میلیون بار دانلود و یا بروزرسانی شدند به‌طوریکه مجموع نصب فعال بازیها در ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ به عدد ۸۳ میلیون رسید.


به گزارش وبنا، در سال ۱۳۹۸ ،یک میلیون خریدار بیش از ۶ میلیون بار از ۷٫۷ هزار بازی فروشنده خرید موفق داشتند و در مجموع ۶۹ میلیاردتومان درآمد خالص نصیب صنعت بازی شد.

کافه بازار در بخش دیگری از گزارش خود به این سوال پاسخ داده که بازی‌ها به‌طور میانگین چه میزان از کل درآمدشان را در طول سالهای بعد از انتشار
کسب می‌کنند؟

به‌طور کلی بازی‌ها بخش مهمی از درآمد کل‌شان را در ماه‌های ابتدایی عمر به دست می‌آورند (دوره‌ی معرفی‌ و رشد) به مرور رشد درآمد کاهش پیدا کرده (دوره‌ی بلوغ) و در نهایت تقریبًا متوقف می‌شود (دوره‌ی افول) این تحلیل شامل تمام بازی‌های ایرانی می‌شود که تا فروردین ۹۹ حداقل سه سال از زمان انتشارشان گذشته و در کل این مدت حداقل ۱۰۰ هزار تومان درآمد داشته‌اند.

براساس داده‌کاوی کافه بازار، بازی‌های ایرانی به طور میانگین در شش ماهه‌ی اول حدود ۵۳ درصد از کل درآمدشان را کسب می کنند. بازی‌های دسته‌ی معمایی و امتیازی سریع‌تر و بازی‌های دسته‌ی خانوادگی و اکشن کندتر از بقیه‌ی دسته‌ها، دوره‌ی رشد خود را سپری می‌کنند. بازی‌های درآمد بالا، در چرخه‌ی عمر طولانی‌تری نسبت به بقیه‌ی بازی‌ها، درآمد کسب می‌کنند.

به گزارش وبنا، سوال دیگری که کافه بزار سعی کرده با انتشار این گزارش به آن پاسخ گوید،به  عمر بازی‌ها پس از انتشار مربوط می‌شود.

طول عمر بازی‌ها در دسته‌های مختلف، متفاوت است. با این وجود موفقیت بازی در کسب درآمد، مهمترین عامل در افزایش طول عمر آن بازی خواهد بود.
این تحلیل شامل تمام بازی‌های ایرانی می‌شود که تا فروردین ۹۹ حداقل سه سال از زمان انتشارشان گذشته و در کل این مدت حداقل ۱۰۰ هزارتومان درآمد داشته‌اند. طول عمر یک بازی یعنی مدت زمانی که بازی به طور فعال در آن فروش داشته و منظور از نیمه‌ی عمر، مدت زمانی است که به طور میانگین طول می‌کشد نصف بازی‌ها به فعالیت خود خاتمه دهند.

براساس داده‌کاوی‌های کافه بازار، ۱۵ درصد بازی‌ها تا شش‌ماهه‌ی اول و ۸۰ درصد بازی‌ها تا سال چهارم بعد از انتشار به فعالیت خود خاتمه می‌دهند.
نیمه‌ی عمر بازی‌های با درآمد بالاتر (۲۵ درصد بیشترین درآمد) ۴۳ ماه و بازی‌های کم‌درآمدتر (۲۵ درصد کمترین درآمد) تا ۱۵ ماه است. نیمه‌ی عمر بازی‌ها در دسته‌های مختلف از ۲۱ ماه (دسته‌ی ماجرایی) تا ۳۹ ماه (کلمات و دانستنی‌ها) طول می‌کشد.

یافته‌های کلیدی کافه بازار از داده‌کاوی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد در شش‌ماهه‌ی اول، دسته‌های مختلف نرخ رشد مرکب بین ۹ – درصد (ماجرایی) تا ۱۹ درصد (کلمات و دانستنیها) دارند. این نرخ رشد در انتهای سال اول برای دسته‌های فوق به ترتیب به ۶ -درصد و ۶ درصد می‌رسد.
به طور میانگین بازی‌های با درآمد سطح A (بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در ماه) در ماه دوم ۵۳۱ درصد، در ماه ششم ۱۳۴ درصد و در سال اول ۴۸درصد رشد ماه به ماه مرکب داشته‌اند.

برای مطالعه متن کامل این گزارش اینجا کلیک کنید.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *