گفت‌وگوی ۹۰ دقیقه‌ای با مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی گرداب

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۹

وبنا – به نقل از وبلاگ نیوز – بازخوانی فعالیت ها و نگاه های متفاوت به فضای مجازی و بحث های روز درباره همه حرف هایی که در این فضا زده می شود، بهانه ای شد تا حدود ۹۰ دقیقه‌ای با سعیدی، مدیر سایت گرداب گفتگو کنیم. گفتگویی که احتمالا به دلیل حوصله کم شما، فقط برخی از قسمت های آن را برای انتشار پیاده کردیم.

وبلاگ نیوز: به صورت مشخص نسبت مرکز بررسی جرایم سازمان یافته با اعضای جامعه مجازی چیست؟
مرکز کارش را با توجه به حجم فعالیت ها، می تواند به روشنگری و آگاهی بخشی معطوف کند تا مثلا یک وبلاگ نویس به عنوان یک آدم جامعه مجازی، نقش خودش را در این فضا تعریف کند.

وبلاگ نیوز: یعنی شما به کاربر فضای مجازی نسبت به محیط اطراف خودش آشنایی می دهید؟
ما درباره موضوعات تخصصی خودمان تحلیلی را ارائه می کنیم که مخاطب می تواند این تحلیل را بپذیرد یا قبول نکند. این طور نیست که تحلیلی یک سویه پیرامون فضا ارائه شود. بلکه این تحلیل با اسناد و مدارک ارائه می شود. چون ما در حال انجام فعالیت در سطح کلان هستیم و اینترنت را بخشی از فضای مجازی می دانیم که غرب برای ما تعریف کرده است.

وبلاگ نیوز: یعنی چه که غرب برای ما تعریف کرده است؟ اینترنت یک ابزار است. این طور نیست؟
این را که می گویم غرب برای ما تعریف کرده است، بر اساس اسناد و مدارک می گویم. همین الآن شما را به سخنرانی خانم کلینتون در ۳۰ دی ماه ۸۸ ارجاع می دهم تا متوجه شوید این ها برای فضای مجازی چه برنامه هایی دارند. در این سخنرانی اشاره مستقیم می شود که ما برای ترویج دموکراسی وب۲ را ایجاد کردیم. قبل از این که این سخنرانی را ببینم، شخصا برایم واضح شده بود که وب۲ مستقیما ابزاری برای براندازی است. تعارف که نداریم. بعد از آن می آییم اثرات و اعترافات متهمان را در پرونده های مختلف می بینیم و موضوع برای مان روشن تر می شود.

جالب این جاست که می گویند ما در کشورهای مختلف جهان سرکشی کرده ایم و این فناوری را در اختیار آن ها قرار داده ایم و تلاش می کنیم تمام توانمان را در اختیار قرار دهیم تا به ملت ها در راستای اعتراض به نتایج مشکوک انتخابات کمک کنیم. از این اعتراف صریح تر. اگر بروید و آن سخنرانی را بخوانید، متوجه می شوید که به قول شما رسانه ای ها واقعیت (fact) های زیادی در آن وجود دارد.

چند وقت پیش هم خبری منتشر شد که فرماندهی فضای مجازی در نیروهای نظامی امریکا تشکیل شده است. بعد شما ساختار را که می بینید، گیج می شوید که این چه نوع ساختاری است؟ آن وقت بررسی بیش تر که می کنید، می بینید فرمانده این نیروی تازه تشکیل کیست؟ یک ژنرال چهار ستاره! یک ارتشبد! کیت الکساندر.

پس همه این ها نشان دهنده این است که فضا، فضای بسیار برنامه ریزی شده و طراحی شده است که نشانه های دیگری هم وجود دارد که قابل ارائه است.

وبلاگ نیوز: یعنی شما فناوری وب۲ را یک ابزار جاسوسی می دانید؟
وب۲ تمام توانش را در اختیار می گیرد تا یک محتوای واحد را بارها و بارها منتشر کند. پیش از بروز دقیق وب۲، سرعت شایعه ۶۰۰ نفر بر ثانیه بود. اما الآن شما این را چگونه ارزیابی می کنید؟ مسلما قابل احصاء نیست. من وب۲ را یک ابزار شایعه پراکنی و جاسوسی می بینم. چرا که از مدتها پیش نظریه جاسوسی عمومی و جاسوسی سایبری در دستور کار سرویس های اطلاعاتی غرب قرار گرفته بود.

وبلاگ نیوز: بعضا در خبرها می شنویم قدرت سایبری ایران، سومین یا پنجمین قدرت برتر دنیاست. منظور از قدرت سایبری ایران چیست؟ آیا منظور ارتش سایبری برای هک است یا اشراف سایبری ایران به پیرامون خود؟ چون معمولا تمام اجزای فضای مجازی داخل اعم از فعالان این فضا – به عنوان بخش غیر دولتی و مستقل – و دولت به یک چشم دیده می شوند.
آن چیزی که به عنوان فرماندهی فضای مجازی در امریکا طراحی شده است، از نظامیان ارتش آمریکاست. این که آن ها چه تصوری دارند، بگذارید در تصور خام خودشان بمانند. آن ها هیچ وقت نمی توانند برآورد صحیحی از انقلاب اسلامی ایران داشته باشند. این هم که واقعیت چیست، نیازی به بیان ندارد. من می خواهم از دید آن ها موضوع را باز کنم. موسسه دیفنس تک موسسه ای است که در حوزه فناوری حرف دارد. این که گفته می شود ارتش سایبری ایران پنجمین ارتش قدرتمند دنیاست، می تواند از جهتی مبنای تحلیل باشد و از جهتی دیگر نباشد. از این دید که یک موسسه تخصصی روی آن عمل کرده، برای ما منبع علمی محسوب می شود. اما از طرفی هم چون آن ها از توان داخلی ما خبر ندارند، دقیقا نمی توانند تحلیل صحیحی ارائه بدهند. از کجا معلوم که ما اول نباشیم؟

وبلاگ نیوز: یعنی شما اطلاع دارید که ما اولین قدرت سایبری دنیا هستیم؟
نه! این حرفی که می زنم این طور برداشت نشود که ما حتما اول هستیم. بلکه منظورم این است که هر کسی باید با نیرو و توانمندی و امکانات خودش سنجیده شود. چون به نظر نمی رسد بتوانیم استکبار جهانی را با این همه سابقه تاریخی و تجربه ای، با توان سایبری خودمان به صورت ساده مقایسه کنیم.

این که بگوییم اول یا دوم و یا سوم است، دردی را دوا نمی کند. مهم این است که ببینیم آیا در ماموریت های خودمان موفق بودیم یا خیر؟

وبلاگ نیوز: خوب! موفق بوده ایم؟
الحمدلله موفق بودیم و شما دارید آثار آن را مشاهده می کنید و همین که دارید اخبار مربوط به آن را می بینید، نشانی از موفقیت های ماست. ضمن آن که مشاور ارشد وزارت امور خارجه امریکا هم در سالگرد انتخابات اعتراف کرد که قدرت سایبری ایران اجازه نداد که در سالگرد انتخابات، اغتشاشات مجددا رقم بخورد. همین اعترافات برای ما کفایت می کند. حالا دیگر چندم باشیم، مهم نیست.

ادامه این مصاحبه را در سایت وبلاگ نیوز http://weblognews.ir/?p=9097 مطالعه کنید 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *